Csak az ízlés

  • Kálmán C. György
  • 2012. május 2.

Első változat

Elég szomorú, de bele kell törődnünk, hogy nem székel valamelyik szép európai városban az Európai Parlamentnek egy különbizottsága, amelyhez a tagországok kormányai, pártjai, civil szervezetei vagy akár magánszemélyei fordulhatnának ízlés ügyben, és a magas bizottság – alapos megfontolás és a felek meghallgatása után – kötelező érvényű határozatokat hozna. Nincs ilyen bizottság, ne is legyen – ne hizlaljuk fölöslegesen az EU-adminisztrációt, ízlésbeli konfliktusaikat oldják meg a tagállamok saját hatáskörben, belpolitikailag, megegyezéssel.

Mégis rátör az emberre a bizottsághoz fordulhatnék, amikor hazája bizonyos fontos eseményeiről értesül. Nemrég például arról, hogy Wass Albert megkapó szépségű tájleírásain kell a nebulókat a magyar irodalom szépségeire nevelni, már az általános iskolában, mert az ember esztétikai nevelése korán kezdődik (és amúgy is: emlegessék meg a büdös kölkök). Több mint egy hónapja írtam arról, igen szelíden és megértőleg, hogy talán nem kellene beleerőltetni Wass grófot vagy Tormay nemzeti nagyasszonyt a Nemzeti alaptantervbe, mert kevés irodalmi erényét tudnám felsorolni a nevezetteknek (számos, az alaptantervben ugyancsak nem szereplő íróval szemben) – de hát hogyan is hihettem, hogy nem teszik meg. Nem is hittem.

Most meg, Áder János elnökké választása alkalmából, idézem, „Áder beszéde után a képviselők elénekelték a Szózatot és Székely himnuszt.” A magyar országgyűlésben.

A kiváló zenetörténész, a jó emlékezetű Dobszay László már réges-rég megírta, hogy a Székely himnusz zenéjében silány, szövegében zavaros; hogy egyértelműen fogalmazzak: a „Székely himnusznak” nevezett műdal silány, vacak, gyenge darab. Funkcióját tekintve a fél- (vagy tán egészen) részeg búsongó danászások elengedhetetlen darabja, valahogy a Százforintnak és a Zakácosút között – csakhogy míg ez utóbbi kettőnek akár érdekes interpretációja is elképzelhető, a Maroknyi székely… kezdetű nóta menthetetlenül ócska.

És – bár aligha lehet – toljuk félre a politikát; feledkezzünk meg Wass (legalábbis) jobboldaliságáról, irredentizmusáról, fajelméleti futamairól; és ne törődjünk a „Székely himnusz” Nagy-Magyarország-nosztalgikus, revizionista áthallásairól (mit áthallásairól?! hú, de finom vagyok!). Ne törődjünk vele, mit üzen ez a székelyhimnusz-éneklés az Európai Uniónak, szomszédainknak, a magyar társadalomnak. Csak egyszerűen gondoljunk arra: az embernek legyen kultúrája, értékítélete, ízlése. Tudja, mi elfogadható (esztétikailag, ízlésbelileg), és mi nem. Ami gyenge, értéktelen, ízléstelen, amiből hiányzik az eredetiség, a művészi érték, ami giccs – az ne legyen sem az Alaptantervben, ne hangozzék el a Parlamentben.

Mivel nincs bizottság, amihez ez ügyben fordulhatnánk, egymás között kellene ezt megbeszélni. Ha lenne, akivel lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.