Kormánybeszéd

  • Kálmán C. György
  • 2012. április 28.

Első változat

Kis műhelytitok: mi tagadás, semmiféle nehézséget nem okozott összehozni azokat a szövegeket (itt, itt meg itt), amelyek a kormány (vagy a szóvivők, vagy a kormányhoz közel álló mindenféle kommunikátorok) beszédét próbálták imitálni. Már belém van ivódva (és nyilván kedves olvasóimba is), akarva-akaratlanul a fejemben zeng (vagy inkább csörömpöl) az a mondatszerkesztés, szóhasználat, érvrendszer, indulat, amivel a kormány két éve (és a jelenlegi kormányerők korábban) folyamatosan eláraszt bennünket. Nem nagy ügy ezt felismerni, felidézni, utánozni. És még a stílusra sem kell ügyelni – sőt közelebb kerülünk az eredetihez, ha éppen arra figyelünk, hogy ne legyen minden mondat értelmes, koherens, vagy akár grammatikailag korrekt.

Azért a valósággal szembesülni gyakran megrázó.

Sok mindenre fel voltam készülve, amikor „A következő lépés. Széll Kálmán Terv 2.0” című anyagot megnéztem, de erre nem. Rákerestem a „tudománypolitika” szóra, és a 44. lapon a következőt találtam:

37. Tudománypolitikai Stratégia

 

 

 

Igen, ennyi. Következik utána a 38. pont („Kutatás-fejlesztés, innováció céljainak megvalósulását támogató közművelődési informatika fejlesztése, versenyképes szolgáltatások megjelenése az EU Kreatív és Kulturális Iparban”), de a 37. pont alatt – semmi.

Ez volna tehát az egyik végpont (hogy mélypontot ne emlegessünk): a kormánynak nincs mondandója a tudománypolitikai stratégiáról (bár azért a „stratégiát” gondosan nagy S-sel írja, mert hallatlanul tiszteli). Persze lehet, hogy így járunk jól – ki tudja, talán százszor is megbánnánk, ha a kormány valami határozott tudománypolitikai stratégiát erőltetne, összevonásokkal, szétválasztásokkal, megvonásokkal, át- és kinevezésekkel.

A semmi – őszinte, tisztességes, egyenesen reménykeltő megoldás. Csakhogy hamar eljutunk a 100. lapra, ahol bizony az I. mellékletben a végrehajtandó intézkedések között mégiscsak szerepel a tudománypolitikai stratégia (ezúttal kis s-sel), és az „Intézkedés tartalma” rovatban ez olvasható:

Tudománypolitikai stratégia készítése, amely illeszkedik az innovációs stratégiához. A stratégia célja az akadémia szféra kutatási alapinfrastruktúrájának és finanszírozásának megalapozása, továbbá a tudományos eredmények elismerésének, közzétételének rendszerszerű megújítása. A stratégia és a tudománypolitikai beavatkozások központi célja, hogy a magyar akadémia szféra: a felsőoktatási intézmények, az MTA intézetei, a költségvetési és non-profit kutatóhelyek be tudjanak kapcsolódni a Horizon2020 [sic!] programjaiba és ehhez megfelelő ESZA „rásegítő” támogatásokat kaphassanak. A 2014–2020 évi EU pénzügyi tervezési időszak (MFF) ex ante feltétele olyan stratégiai dokumentum megléte, amely az ESZA és az ERFA növekvő K+F lehetőségei mentén a célokat kijelöli és amely a hazai stratégiában a Horizon2020 és az [sic!] Strukturális Alapok valamint a hazai kutatási kapacitások közötti kapcsolódásokat megfelelően feltárja.

Na, most akkor jobb? Nem, ezt még tanulni kéne; ilyen szöveg előállítására vagy imitálására még nem érzem képesnek magam. Azzal azonban hízeleghetek magamnak, hogy kicsit belelátok a szöveg előállítóinak gondolkodásába. Először is, leütésre (bepötyögött betű szerint) fizetik őket, tehát hozni kell egy bizonyos mennyiséget, függetlenül attól, van-e egyáltalán miről írni. (Mindezekért cserébe az írásjelekkel – a vesszőkkel – szabadon lehet bánni.) Másodszor: olyan megfogalmazásokat kell találni, amelyek bármilyen intézkedésre alkalmat adnak, a kormányzat majdani kedve (érdekei) szerint. Harmadszor (gondolva az EU számára készítendő angol fordításra is) hangsúlyozni kell a korszerűséget és a lehetőségeket. Negyedszer: el kell venni a potenciális olvasó kedvét attól, hogy bármennyit is (tovább) akarjon kutakodni a szövegben – ólmos álmosságot kell rábocsátani, a végletekig kifárasztani, menekülésre bírni.

Beismerem: győztek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”