Kormánybeszéd

  • Kálmán C. György
  • 2012. április 28.

Első változat

Kis műhelytitok: mi tagadás, semmiféle nehézséget nem okozott összehozni azokat a szövegeket (itt, itt meg itt), amelyek a kormány (vagy a szóvivők, vagy a kormányhoz közel álló mindenféle kommunikátorok) beszédét próbálták imitálni. Már belém van ivódva (és nyilván kedves olvasóimba is), akarva-akaratlanul a fejemben zeng (vagy inkább csörömpöl) az a mondatszerkesztés, szóhasználat, érvrendszer, indulat, amivel a kormány két éve (és a jelenlegi kormányerők korábban) folyamatosan eláraszt bennünket. Nem nagy ügy ezt felismerni, felidézni, utánozni. És még a stílusra sem kell ügyelni – sőt közelebb kerülünk az eredetihez, ha éppen arra figyelünk, hogy ne legyen minden mondat értelmes, koherens, vagy akár grammatikailag korrekt.

Azért a valósággal szembesülni gyakran megrázó.

Sok mindenre fel voltam készülve, amikor „A következő lépés. Széll Kálmán Terv 2.0” című anyagot megnéztem, de erre nem. Rákerestem a „tudománypolitika” szóra, és a 44. lapon a következőt találtam:

37. Tudománypolitikai Stratégia

 

 

 

Igen, ennyi. Következik utána a 38. pont („Kutatás-fejlesztés, innováció céljainak megvalósulását támogató közművelődési informatika fejlesztése, versenyképes szolgáltatások megjelenése az EU Kreatív és Kulturális Iparban”), de a 37. pont alatt – semmi.

Ez volna tehát az egyik végpont (hogy mélypontot ne emlegessünk): a kormánynak nincs mondandója a tudománypolitikai stratégiáról (bár azért a „stratégiát” gondosan nagy S-sel írja, mert hallatlanul tiszteli). Persze lehet, hogy így járunk jól – ki tudja, talán százszor is megbánnánk, ha a kormány valami határozott tudománypolitikai stratégiát erőltetne, összevonásokkal, szétválasztásokkal, megvonásokkal, át- és kinevezésekkel.

A semmi – őszinte, tisztességes, egyenesen reménykeltő megoldás. Csakhogy hamar eljutunk a 100. lapra, ahol bizony az I. mellékletben a végrehajtandó intézkedések között mégiscsak szerepel a tudománypolitikai stratégia (ezúttal kis s-sel), és az „Intézkedés tartalma” rovatban ez olvasható:

Tudománypolitikai stratégia készítése, amely illeszkedik az innovációs stratégiához. A stratégia célja az akadémia szféra kutatási alapinfrastruktúrájának és finanszírozásának megalapozása, továbbá a tudományos eredmények elismerésének, közzétételének rendszerszerű megújítása. A stratégia és a tudománypolitikai beavatkozások központi célja, hogy a magyar akadémia szféra: a felsőoktatási intézmények, az MTA intézetei, a költségvetési és non-profit kutatóhelyek be tudjanak kapcsolódni a Horizon2020 [sic!] programjaiba és ehhez megfelelő ESZA „rásegítő” támogatásokat kaphassanak. A 2014–2020 évi EU pénzügyi tervezési időszak (MFF) ex ante feltétele olyan stratégiai dokumentum megléte, amely az ESZA és az ERFA növekvő K+F lehetőségei mentén a célokat kijelöli és amely a hazai stratégiában a Horizon2020 és az [sic!] Strukturális Alapok valamint a hazai kutatási kapacitások közötti kapcsolódásokat megfelelően feltárja.

Na, most akkor jobb? Nem, ezt még tanulni kéne; ilyen szöveg előállítására vagy imitálására még nem érzem képesnek magam. Azzal azonban hízeleghetek magamnak, hogy kicsit belelátok a szöveg előállítóinak gondolkodásába. Először is, leütésre (bepötyögött betű szerint) fizetik őket, tehát hozni kell egy bizonyos mennyiséget, függetlenül attól, van-e egyáltalán miről írni. (Mindezekért cserébe az írásjelekkel – a vesszőkkel – szabadon lehet bánni.) Másodszor: olyan megfogalmazásokat kell találni, amelyek bármilyen intézkedésre alkalmat adnak, a kormányzat majdani kedve (érdekei) szerint. Harmadszor (gondolva az EU számára készítendő angol fordításra is) hangsúlyozni kell a korszerűséget és a lehetőségeket. Negyedszer: el kell venni a potenciális olvasó kedvét attól, hogy bármennyit is (tovább) akarjon kutakodni a szövegben – ólmos álmosságot kell rábocsátani, a végletekig kifárasztani, menekülésre bírni.

Beismerem: győztek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.