Kormánybeszéd

  • Kálmán C. György
  • 2012. április 28.

Első változat

Kis műhelytitok: mi tagadás, semmiféle nehézséget nem okozott összehozni azokat a szövegeket (itt, itt meg itt), amelyek a kormány (vagy a szóvivők, vagy a kormányhoz közel álló mindenféle kommunikátorok) beszédét próbálták imitálni. Már belém van ivódva (és nyilván kedves olvasóimba is), akarva-akaratlanul a fejemben zeng (vagy inkább csörömpöl) az a mondatszerkesztés, szóhasználat, érvrendszer, indulat, amivel a kormány két éve (és a jelenlegi kormányerők korábban) folyamatosan eláraszt bennünket. Nem nagy ügy ezt felismerni, felidézni, utánozni. És még a stílusra sem kell ügyelni – sőt közelebb kerülünk az eredetihez, ha éppen arra figyelünk, hogy ne legyen minden mondat értelmes, koherens, vagy akár grammatikailag korrekt.

Azért a valósággal szembesülni gyakran megrázó.

Sok mindenre fel voltam készülve, amikor „A következő lépés. Széll Kálmán Terv 2.0” című anyagot megnéztem, de erre nem. Rákerestem a „tudománypolitika” szóra, és a 44. lapon a következőt találtam:

37. Tudománypolitikai Stratégia

 

 

 

Igen, ennyi. Következik utána a 38. pont („Kutatás-fejlesztés, innováció céljainak megvalósulását támogató közművelődési informatika fejlesztése, versenyképes szolgáltatások megjelenése az EU Kreatív és Kulturális Iparban”), de a 37. pont alatt – semmi.

Ez volna tehát az egyik végpont (hogy mélypontot ne emlegessünk): a kormánynak nincs mondandója a tudománypolitikai stratégiáról (bár azért a „stratégiát” gondosan nagy S-sel írja, mert hallatlanul tiszteli). Persze lehet, hogy így járunk jól – ki tudja, talán százszor is megbánnánk, ha a kormány valami határozott tudománypolitikai stratégiát erőltetne, összevonásokkal, szétválasztásokkal, megvonásokkal, át- és kinevezésekkel.

A semmi – őszinte, tisztességes, egyenesen reménykeltő megoldás. Csakhogy hamar eljutunk a 100. lapra, ahol bizony az I. mellékletben a végrehajtandó intézkedések között mégiscsak szerepel a tudománypolitikai stratégia (ezúttal kis s-sel), és az „Intézkedés tartalma” rovatban ez olvasható:

Tudománypolitikai stratégia készítése, amely illeszkedik az innovációs stratégiához. A stratégia célja az akadémia szféra kutatási alapinfrastruktúrájának és finanszírozásának megalapozása, továbbá a tudományos eredmények elismerésének, közzétételének rendszerszerű megújítása. A stratégia és a tudománypolitikai beavatkozások központi célja, hogy a magyar akadémia szféra: a felsőoktatási intézmények, az MTA intézetei, a költségvetési és non-profit kutatóhelyek be tudjanak kapcsolódni a Horizon2020 [sic!] programjaiba és ehhez megfelelő ESZA „rásegítő” támogatásokat kaphassanak. A 2014–2020 évi EU pénzügyi tervezési időszak (MFF) ex ante feltétele olyan stratégiai dokumentum megléte, amely az ESZA és az ERFA növekvő K+F lehetőségei mentén a célokat kijelöli és amely a hazai stratégiában a Horizon2020 és az [sic!] Strukturális Alapok valamint a hazai kutatási kapacitások közötti kapcsolódásokat megfelelően feltárja.

Na, most akkor jobb? Nem, ezt még tanulni kéne; ilyen szöveg előállítására vagy imitálására még nem érzem képesnek magam. Azzal azonban hízeleghetek magamnak, hogy kicsit belelátok a szöveg előállítóinak gondolkodásába. Először is, leütésre (bepötyögött betű szerint) fizetik őket, tehát hozni kell egy bizonyos mennyiséget, függetlenül attól, van-e egyáltalán miről írni. (Mindezekért cserébe az írásjelekkel – a vesszőkkel – szabadon lehet bánni.) Másodszor: olyan megfogalmazásokat kell találni, amelyek bármilyen intézkedésre alkalmat adnak, a kormányzat majdani kedve (érdekei) szerint. Harmadszor (gondolva az EU számára készítendő angol fordításra is) hangsúlyozni kell a korszerűséget és a lehetőségeket. Negyedszer: el kell venni a potenciális olvasó kedvét attól, hogy bármennyit is (tovább) akarjon kutakodni a szövegben – ólmos álmosságot kell rábocsátani, a végletekig kifárasztani, menekülésre bírni.

Beismerem: győztek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.