Csalódottság

  • Kálmán C. György
  • 2013. augusztus 10.

Első változat

Balog miniszter nem szégyelli az érzelmeit: a bölcsődei dolgozók nyílt levele olvastán csalódottság fogta el.

Kényes a határ az érzelmi zsarolás és az érzelmek őszinte kinyilvánítása között. Jól tudhatja ezt minden szülő vagy akár minden bölcsődei dolgozó. – Már megint bekakiltál, Dzsenifer, pedig már szépen bilire tudsz kéredzkedni, nagyon szomorú vagyok – mondja az anyu vagy az Orsi néni, és ez rendben is lenne, ha az a fránya fél mondat nem volna odacsapva a mondat végére. Mert Dzsenifer persze tudja, hogy a nagy játékban halogatta vagy elfelejtette a bilire kéredzkedést, ezt belátja, és hibás döntése mellett és ellen vannak méltányolható érvek – de mit kezdjen azzal, hogy anyu (vagy Orsi néni) most szomorú? Ez nem megvitatható, nem magyarázható vagy megoldható; Dzsenifer vagy úgy reagál, hogy maga is kétségbeesik, a maga módján (és csak úgy magában) megfogadja, hogy nem fog okot adni anyunak (vagy Orsi néninek) a szomorúságra – vagy annyira nyomasztja a helyzet (és mellékesen olyan dühös lesz a helyzetet létrehozó anyura/Orsi nénire), hogy akkor is, juszt is beszarik, ha egyébként nyugodtan bilire kéredzkedhetne.

Nemcsak Dzsenifer reagál így (vagy úgy) – amikor valaki saját búslakodását, szívfájdalmát vagy csalódottságát hozza tudomásunkra, ezzel nemigen tudunk mit kezdeni; a meggyőzés, ugyebár, nem adekvát (és lehetetlen) magatartás. Súlyos, minősített esetekben ezt nevezhetjük érzelmi zsarolásnak – azt, amiről vitatkoznunk (vagy észérvekkel megvívnunk) kellene, a másik fél az érzelmek síkjára viszi. És ezzel szemben gyakran tehetetlenek vagyunk. Azon, hogy te sírsz, drágám, mert nem vittem le a kukát, nem tudok vitatkozni – akár én lettem volna a soros, akár te. Akkor ezt most nem tisztázzuk, leviszem, de aztán várhatod, hogy kiklopfoljam a húst.

Most az emberarcú emberi erőforrás-miniszter zuhant magába, és közölte, hogy „csalódottan” „olvasgatta” a bölcsődei dolgozók nyílt levelét, amiben a bölcsődei gyerekgondozók béremelést kértek. Képzeljük el a jelenetet: ül a miniszter malmozgatva az irodájában, bekopog a postás bácsi, nagy örömmel veszi át és tépi fel a borítékot – végre, a bölcsődei dolgozók írtak, biztosan valami jó hír! Talán egy kis pénzt küldenek? – és elolvassa… Hát csoda, hogy csalódik? Ugyan, ki számítana arra, ha történetesen miniszter, hogy olyan levelet kap, amiben valakik panaszkodnak neki? Hallatlan.

Erre a bölcsődei gondozók sem igen számíthattak. Mert ugyan ki akarja, hogy embertársa megszomorodjék, esetleg csalódott legyen? Dzsenifer sem azért kakál be, hogy az anyu (Orsi néni) szomorú legyen; ezért ha ezzel az összefüggéssel szembesítik – paff lesz, meg van fogva, tehetetlenségében azt sem tudja, mit tegyen. És persze nem lát át az anyu (Orsi néni) gonosz vagy idétlen (bár, engedjük meg, jóindulatú) játékán.

Szerencsére a bölcsődei gondozóknak nagy tapasztalatuk van, felnőtt emberek, és meglepi őket, hogy a miniszter összekeveri őket gondozottjaikkal. Nem hinném, hogy odatartják majd a vállukat, hogy Balog miniszter sírja ki magát rajta. Na jó, esetleg megtörölgetik az orrát, és ütnek egyet a popsijára – foglalkozási ártalom.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.