Csalódottság

  • Kálmán C. György
  • 2013. augusztus 10.

Első változat

Balog miniszter nem szégyelli az érzelmeit: a bölcsődei dolgozók nyílt levele olvastán csalódottság fogta el.

Kényes a határ az érzelmi zsarolás és az érzelmek őszinte kinyilvánítása között. Jól tudhatja ezt minden szülő vagy akár minden bölcsődei dolgozó. – Már megint bekakiltál, Dzsenifer, pedig már szépen bilire tudsz kéredzkedni, nagyon szomorú vagyok – mondja az anyu vagy az Orsi néni, és ez rendben is lenne, ha az a fránya fél mondat nem volna odacsapva a mondat végére. Mert Dzsenifer persze tudja, hogy a nagy játékban halogatta vagy elfelejtette a bilire kéredzkedést, ezt belátja, és hibás döntése mellett és ellen vannak méltányolható érvek – de mit kezdjen azzal, hogy anyu (vagy Orsi néni) most szomorú? Ez nem megvitatható, nem magyarázható vagy megoldható; Dzsenifer vagy úgy reagál, hogy maga is kétségbeesik, a maga módján (és csak úgy magában) megfogadja, hogy nem fog okot adni anyunak (vagy Orsi néninek) a szomorúságra – vagy annyira nyomasztja a helyzet (és mellékesen olyan dühös lesz a helyzetet létrehozó anyura/Orsi nénire), hogy akkor is, juszt is beszarik, ha egyébként nyugodtan bilire kéredzkedhetne.

Nemcsak Dzsenifer reagál így (vagy úgy) – amikor valaki saját búslakodását, szívfájdalmát vagy csalódottságát hozza tudomásunkra, ezzel nemigen tudunk mit kezdeni; a meggyőzés, ugyebár, nem adekvát (és lehetetlen) magatartás. Súlyos, minősített esetekben ezt nevezhetjük érzelmi zsarolásnak – azt, amiről vitatkoznunk (vagy észérvekkel megvívnunk) kellene, a másik fél az érzelmek síkjára viszi. És ezzel szemben gyakran tehetetlenek vagyunk. Azon, hogy te sírsz, drágám, mert nem vittem le a kukát, nem tudok vitatkozni – akár én lettem volna a soros, akár te. Akkor ezt most nem tisztázzuk, leviszem, de aztán várhatod, hogy kiklopfoljam a húst.

Most az emberarcú emberi erőforrás-miniszter zuhant magába, és közölte, hogy „csalódottan” „olvasgatta” a bölcsődei dolgozók nyílt levelét, amiben a bölcsődei gyerekgondozók béremelést kértek. Képzeljük el a jelenetet: ül a miniszter malmozgatva az irodájában, bekopog a postás bácsi, nagy örömmel veszi át és tépi fel a borítékot – végre, a bölcsődei dolgozók írtak, biztosan valami jó hír! Talán egy kis pénzt küldenek? – és elolvassa… Hát csoda, hogy csalódik? Ugyan, ki számítana arra, ha történetesen miniszter, hogy olyan levelet kap, amiben valakik panaszkodnak neki? Hallatlan.

Erre a bölcsődei gondozók sem igen számíthattak. Mert ugyan ki akarja, hogy embertársa megszomorodjék, esetleg csalódott legyen? Dzsenifer sem azért kakál be, hogy az anyu (Orsi néni) szomorú legyen; ezért ha ezzel az összefüggéssel szembesítik – paff lesz, meg van fogva, tehetetlenségében azt sem tudja, mit tegyen. És persze nem lát át az anyu (Orsi néni) gonosz vagy idétlen (bár, engedjük meg, jóindulatú) játékán.

Szerencsére a bölcsődei gondozóknak nagy tapasztalatuk van, felnőtt emberek, és meglepi őket, hogy a miniszter összekeveri őket gondozottjaikkal. Nem hinném, hogy odatartják majd a vállukat, hogy Balog miniszter sírja ki magát rajta. Na jó, esetleg megtörölgetik az orrát, és ütnek egyet a popsijára – foglalkozási ártalom.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.