Csányi viccel

  • Kálmán C. György
  • 2013. július 25.

Első változat

Csányi Sándor csak azért és akkor szólalt meg, mert és amikor az ő lábára léptek – nem is olyan nagyon, ami azt illeti. Eddig mindenről bölcsen hallgatott, vígan szotyizott ő is a megfelelő lelátókon. Most meg mindjárt szent lesz.

Az alapeset, ugyebár, az, hogy havi kétszáz pengő fixszel ma az ember könnyen viccel. Ezt a nagy igazságot csak annyiban kell megszorításokkal kezelnünk, amennyiben a viccelődés nem jár feltétlenül együtt a humorérzékkel – de az kétségtelen, hogy a viccelődés közönsége hajlamosabb jó humort tulajdonítani annak, aki jól van eleresztve, magyarán: gazdag.

Jókat derült tehát Csányi Sándor válogatott közönsége azon, amit a sokmilliárdos bankelnök váratlan és hatalmas mennyiségű részvényeladásáról és az őt ért támadásokról nyilatkozott – persze, legyünk jóindulatúak, a kuncogás talán nem (vagy nemcsak) a megszólaló hatalmas pénzének szólt, hanem udvarias reakció volt, ami kijár bárkinek, aki önként a sajtó képviselői elé áll (ül), és elmondja, amire mindenki kíváncsi. És egyébként is – humor, vicc ide vagy oda, a sok pénz azért súlyt adhat a szavaknak, ha a kedves vevő tízmillióval a zsebében kér ötér’ túrót, akkor nem egyszerű dolog azt mondani neki, hogy elfogyott. Szerzünk.

De hogy legalábbis némi fenntartásokkal kell fogadnunk a nagyon gazdag emberek jajszavait, arra már Demján Sándor hirtelen feltámadt jogállamiság-szeretetével kapcsolatban figyelmeztetett Para-Kovács. Azt a panaszt is nehéz komolyan venni, hogy miféle súlyos támadások érik az OTP-vezért – hogy egészségi állapotának rossz hírét keltik? Hát, istenkém, ennyit azért bárki elvisel, ekkora vagyonnal meg még inkább. Olyan nagyon nem pityergek miatta. Mitől tehát ez a hirtelen feltámadt rokonszenv és érdeklődés Csányi iránt?

Hát azért, mert mondott valamit Lázár Jánosról. Azt mondta róla, hogy Lázárt nem ismeri (személyesen [annyira]), de lám, milyen ügyesen elintézte ezt a trafikügyet.

Derültség, taps.

Ezt a megjegyzést mindenki – bizonyára joggal – ironikus oldalvágásnak tekintette, s ezzel mintegy érdek- és értékközösségbe kerültünk (száraz, kényelmes, biztonságos érzés) a bankelnökkel magával, aki lám, mégiscsak megérti az egyszerű (és pénztelen) emberek gondjait, és bátran bírálja a mégoly magas polcon lévő kormányzati tényezőket. Ok az örömre, a bizakodásra; végre valaki kimondta helyettünk (és, mint mondtam, a milliárdokkal a háttérben más a súlya a szavaknak), hogy még sincs minden rendben. Hurrá.

Valahogy mégsem vagyok boldog. Csányi csak azért és akkor szólalt meg, mert és amikor az ő lábára léptek – nem is olyan nagyon, ami azt illeti. (Irigylem a problémáit.) Eddig mindenről bölcsen hallgatott, vígan szotyizott ő is a megfelelő lelátókon. Most meg mindjárt szent lesz. „Lázár és a trafikügy: Csányié az év beszólása” – ezt a címet adta az ATV a sajtótájékoztatóról szóló kis videónak.

Ha ez igaz, borzalmas évünk lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.