Fütty

  • Kálmán C. György
  • 2014. augusztus 12.

Első változat

Kubatovot is, Orbánt is kifütyülték a Fradi-stadion avatóján. De ennek semmi jelentősége.

Teli vannak a hírportálok azzal (például itt), hogy a Fradi-stadion vasárnapi megnyitóján először Kubatov Gábort, majd pedig Orbán Viktort fütyülték ki, más és más (és változó) intenzitással. És talán nem is éppen kifütyülték őket, csak éppen füttyögés volt a beszédük alatt.

false

Fütyülni számos okból, számos céllal és számos körülmény hatására szoktak. Esetleg nem tetszik a beszéd tartalma vagy az előadásmóddal van baj, vagy csak egy-egy szóval; vagy túl hosszú a beszéd, vagy valamiről, ami fontos volna, nincs benne szó. Ráadásul egyedül nemigen szoktak nemtetszést nyilvánítani, de ha már többen füttyögnek, nagyon könnyen sokan csatlakoznak hozzájuk, esetleg nem is tudják pontosan, mi volt az ellenérzés kiváltó oka. A közönség tagjai erősen hatnak egymásra.

Most lehet kajánkodni azon, hogy lám, repedezik az Orbán-hatalom, a miniszterelnök és egyik legfontosabb bizalmasa, lám, szembesül a népharaggal, az elégedetlenséggel, az ellenállással. Kis híja, hogy a Fradi-szurkolók az ellenzék hőseivé váljanak, bátor harcosokká. Én nem tulajdonítanék ilyen – sőt: semmi – jelentőséget ennek a füttyögetésnek.

Először is, nemigen valószínű, hogy bármi olyasmit mondott volna Orbán (vagy Kubatov), ami tartalmilag kifogásolható lett volna a drukkerek szemében. Köszönet mindenkinek, külön Istennek, erkölcs, erő, egyetértés – ugyan, mi baj lenne ezzel? Szokás szerint volt egy kis hízelgés a magyaroknak, hogy milyen nagyszerűek és sportszerűek vagyunk mi – ennek elvileg dobogtatnia kell a Fradi-szívet. Másodszor: az előadásmód a szokásos volt, tagolt, ünnepélyes, deklamálós. Harmadszor: meleg volt, és persze mindenki a meccset várta, de nagyon hosszúnak sem volt nevezhető. Hát akkor?

Lehet, hogy néhányan elkezdtek csak úgy szórakozásból füttyögetni, és a közönség minden megfontolás nélkül átvette. De még inkább arról lehet szó, hogy a focimeccsek törzsközönsége általában nem szereti a dumát. Neki ne beszéljen senki semmit, lássuk a játékot. Ehhez képest minden beszéd: fölösleges. A fradisták elé odaállhatott volna bárki, akár a legnagyszerűbb szónok vagy a leghíresebb labdarúgó, szépségkirálynő, vagy rajongott híresség – ne beszéljen. A drukkerek füttye nem Kubatovnak vagy Orbánnak szólt, hanem annak – bárkinek –, aki szónoklatot tart, aki a cécót celebrálja, aki nyomja a sódert. Bármit, bárhogyan mondjon is.

És nem azért (vagyis: nem tudom, azért-e), mert a Fradi-rajongók általában hadilábon állnának a verbalitással, nagyon egyszerű gondolkodású emberek volnának. Hanem mert egy meccsen a közönség tagjai nagyon erősen hatnak egymásra, egyenként talán nem is mindig tudják, mire miért éppen úgy reagálnak.

Politika? Állásfoglalás? Ugyan már. Fújolni, fütyülni, kiabálni jó. Kiengedni a gőzt. Végül is, mire való a stadion?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”