Jókedvünk tele

  • Kálmán C. György
  • 2011. december 22.

Első változat

Már az új kormány hatalomba kerülése idején is azt mondtam, most sem tudok mást: sokat fogunk röhögni. És tényleg, sokat röhögünk. Nem állítom, hogy a szocialisták-szabaddemokraták idején ne lett volna semmi röhögnivaló, de azért a mi hazai konzervatívjaink páratlan rekeszizom-csiklandozó vegyülékeket képesek szervírozni.

Pátosszal átitatott nagyképűség, szenteskedéssel nyakonöntött pitiánerség, közgazdasági katyvaszba bugyolált nettó butaság, fantaszta víziókkal spékelt nyárspolgári szűklátókörűség, és így tovább – a sor folytatható, új és új röhögnivalókkal szembesülünk naponta, amik persze egyúttal a felháborodásnak is alkalmas tárgyai. És ugyanakkor (vagy közvetlenül azelőtt/azután), amikor hápogunk, kiakadunk és kétségbeesve dühöngünk, alkalom nyílik a jóízű hangos hahotára. Azért lássuk be, amiben élünk, minden további minősítés mellett, roppant mulatságos

 

De a nevetést a hatalom rosszul viseli. Nagyon ingerült lesz, ha kiröhögik, mert akkor nem félnek tőle eléggé, és mert nem is tud erre megfelelően reagálni. Legfeljebb úgy, hogy megpróbálja kiiktatni a széles vigyort – ha a röhögőket és röhögtetőket nem tudja is, megpróbálja a körülményeket úgy alakítani, hogy kevesebb esély legyen a kacajra. Minél kevesebbet és nagyon szigorú korlátok között kommunikál, minél több mindent titkosít vagy korlátozza a nyilvánosságot, és komoran összevonja a szemöldökét, ha bárki viccet akar csinálni belőle.

 

Most például Kövér László, a Parlament elnöke nagyon felbosszankodott azon, hogy az Index újságírói „súlyosan megsértették az Országház és az Országgyűlés méltóságát”, amikor vicces(nek szánt) dalocskát adtak elő egy videóban. Olyannyira felháborodott, hogy rögvest ki is tiltotta őket a T. Házból.  Ami persze – megintcsak – egyszerre felháborító és ellenállhatatlanul mulatságos.

 

Arról is írni kell majd egyszer, hogy vajon egyenlően van-e elosztva a humorérzék jobb és baloldalon (vagy a kormány mellett és ellene állók körében); vajon nem bennem van-e a hiba, amikor alig-alig látom felcsillanni a humort a kormánypárt oldalán? Persze nagyon sok gagyi, ócska, csak indulatot tükröző, humorosnak szánt megnyilvánulás olvasható a „ballib” (a jelenlegi konzervatív-jobboldali-keresztény hatalommal szembeszegülő) oldalon, de végeredményben még mindig sokkal szellemesebbek, derűsebbek, mulatságosabbak a reakciók (a Facebook-bejegyzésektől a blogokon át a szeriőz újságok publicisztikáiig), mint a kormánypárti oldalon. Amiről most kellene írnom, az Index kis videó-jegyzete, nem tartozik a legjobbak közé, de nem is valami nagy leleplezés a célja, csak apró érdekességeket, kis vicces elemeket emel ki az Országgyűlés munkájából – és van egy kis énekelgetés, elég zagyva,de igazán ártalmatlan szöveggel. Talán az a baj vele, hogy díszletként (és kellékként) használja a Szent Magyar Országgyűlés helyszíneit és berendezését.

 

Az Kövér László nagy tévedése, hogy közvetlen összefüggésbe hozza az Országgyűlés kiröhögését az Országgyűlés helyszínén felvett képekkel – holott e kettőnek semmi köze egymáshoz. Bátran, tele szájjal, földön fetrengve lehet vihogni a méltóságos népképviseleti szerven minden helyszíni felvétel nélkül is – talán még zavarja is tisztánlátásunkat, ha esendő, egészen ember-szerű, kis hibákkal és esetleg jó tulajdonságokkal is rendelkező alakokat látunk, amíg a bődületes baromságokon, felháborító tahóságokon, elképesztő szemtelenségeken nevetünk. Ha legközelebb olyan videót látunk, amely az első pillanattól az utolsóig sötétséget (vagy festői tájképeket, netán megyei másodosztályú billiárdversenyt) ábrázol, és közben megtudjuk (vagy akár csak elképzeljük), mi (nem) folyik a magyar Parlamentben – hát, csorogni fog a könnyünk (stb.) a nevetéstől.

 

Meglehet, ezt hisztérikus hahotának is lehet nevezni. Mint aki a vesztét érzi.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.