Első változat

Kerényi elemez

  • Kálmán C. György
  • 2011. november 30.

Első változat

Kerényi Imre értékelte a megrendelésére készült festményeket - ezúttal csak egyetlen mű rövid értelmezését nézem meg.

Már biztosan sokan olvasták Kerényi Imre interjúját, amelyet az [origo]-nak adott, és ki-ki vérmérséklete szerint röhögött, dühöngött, fejcsóvált vagy lelkesedett rajta.

Hely híján (nem, nem igaz; merő lustaságból) maradjunk most csak az interjú egyetlen részleténél (az első válasznál), hogy némi bepillantást nyerjünk abba, mit is gondol Kerényi Imre rendező, néptanító és az új alkotmány népszerűsítéséért felelős kormányzat által megbízott tényező a vizuális műalkotások értelmezéséről. Na, szóval így beszél Kerényi:

 

„Festményét a művész a nagymamája ezüstkanalával festette. Ez ősi technika, ezüstvessző, mely nyomot hagy a finoman rücskös felületen, elkezd kopni, és ott marad a vásznon, mint a grafit. A kanál fele itt van a képen. Öt-tízezer apró vonalka, azért szeretem e munkát, mert ez a művész úr tud rajzolni. Ez nem korabeli fotó. Ez rajzművészet. Nézze meg, ahogy ez a kerék a térben áll, ezt elég nehéz megcsinálni. Tetszik a narratíva, az, amit elmesél: az első világháború után tétován bóklásznak Budapesten a frontról hazatért katonák. Van Monarchia? Nincs Monarchia? Van haza? Nincs haza? Ebbe a bizonytalanságba hasít bele a vörös jelkép, Berény Róbert korabeli plakátja, a Fegyverbe! című közismert képzőművészeti idézet. Az üvöltő alak vörös mancsáról vér csepeg, a vércseppek a flaszterre hullnak, s belőlük kipattan a vörös kalapácsos ember. A vörös kalapácsos gyilkos. A Tanácsköztársaság több magyart ölt meg, mint Haynau. Többet, mint Rákosi. Többet, mint Kádár. A vörös kalapácsos ember a Népszava című napilap máig kedvelt figurája.”

 

Az első elem, ami szóba kerül, a befektetett munka – sőt a munka anyagának – értéke: a fáradság és a felhasznált ezüstkanál eleve biztosítja a műalkotás értékét. Ha sokat melózol, pláne, ha értékes anyagot használsz a munkához, a létrejövő termék értékébe az beleépül. Ráadásul az anyagnak nemcsak anyagként, hanem érzelmileg és történetileg is értéke van: a nagymama ezüstkanala, amelyet, lám, nem sajnált a művész. A technika meg: „ősi”. ha a régmúlt időből származik, és ma is működik, akkor ez a fennmaradás, tartósság, csaknem az öröklét garanciája. A művész pedig, semmi kétség, rengeteget melózott a képen, számtalan munkaórát töltött az „öt-tízezer apró vonalkával” – már megérte. Meg- és elszámolgató képzőművészet-ipari tevékenység, arca verejtékével. S ami létrejön, az „rajzművészet”, nem holmi „korabeli fotó” – vagyis a lelketlen és mechanikus (és alig valami munkával járó) képrögzítés helyett egy megszentelt, nagy hagyományú, sok fizikai mozgás befektetését igénylő tevékenység. Na ugye. Nem hiába költjük a pénzt.

És, mint megtudjuk, „ez a művész úr tud rajzolni”. Az „úr” ebben a mondatban kicsit archaikus és ironikus benyomást kelt, a kormányhivatalnok kedélyeskedése, egyúttal a tiszteletet van hivatva kifejezni – ahogyan a politikai közbeszédben ez teljesen fölöslegesen és idegesítő módon elharapózott (hiszen az „úr” csakis megszólításban volna helyénvaló, mégis folyton „államtitkár/miniszter/képviselő úrról” beszélnek – erről máskor). Mit állít Kerényi? Hogy a művész tud rajzolni. Ez egyfelől evidencia és minimum; másfelől egy bizonyos tudást (az élethű, fotó-szerű képalakításra való képességet) hoz be mint döntő (legalábbis alapvető) érvet. Nagyon egyszerűen, minden további magyarázat nélkül, mintegy azt sugallva, hogy ha valaki elsajátította ezt a szaktudást, ott további értelmezésre nincs is szükség. „Hogy tud hegedülni ez a Menuhin!” „Na, ez a József Attila nagyon tud írni.” – Az efféle mondatok kifejezhetik ugyan a beszélő lelkesültségét, de a tárgyról nem hogy semmit nem mondanak, de kifejezetten el is fedik a lényeget (és baromi idegesítőek). Az egyszerű megfogalmazás mint valami titok felfedése volna hivatott funkcionálni, de voltaképpen kapituláció az értelmezés megoldhatatlannak látszó feladata előtt.

S – pillanatnyilag – végül, a kép további értelmezéséről: Kerényi úgy hiszi, hogy ha történetesíti a látványt, elmesél egy történetet arról, amit – szerinte – a képen látni lehet, akkor hozzájárul a megértéshez. Hát – nem. Hogyan is lehetne igazolni (vagy akár csak belátni), hogy a képen az „történik”: „az üvöltő alak vörös mancsáról vér csepeg, a vércseppek a flaszterre hullnak, s belőlük kipattan a vörös kalapácsos ember”. Miért csepeg a vér? Miért pattan ki az a vörös kalapácsos ember? Egy ilyen értelmezés milliónyi újabb kérdést szül, ráadásul mindez nincs a képen, csak (a néptanító szerint) történetekkel könnyebb felfogni a látványt.

 

Jó, mindez csak első (bár így is hosszúra nyúlt) változat; mi tagadás, alig jutok szóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.