Első változat

Kerényi elemez

  • Kálmán C. György
  • 2011. november 30.

Első változat

Kerényi Imre értékelte a megrendelésére készült festményeket - ezúttal csak egyetlen mű rövid értelmezését nézem meg.

Már biztosan sokan olvasták Kerényi Imre interjúját, amelyet az [origo]-nak adott, és ki-ki vérmérséklete szerint röhögött, dühöngött, fejcsóvált vagy lelkesedett rajta.

Hely híján (nem, nem igaz; merő lustaságból) maradjunk most csak az interjú egyetlen részleténél (az első válasznál), hogy némi bepillantást nyerjünk abba, mit is gondol Kerényi Imre rendező, néptanító és az új alkotmány népszerűsítéséért felelős kormányzat által megbízott tényező a vizuális műalkotások értelmezéséről. Na, szóval így beszél Kerényi:

 

„Festményét a művész a nagymamája ezüstkanalával festette. Ez ősi technika, ezüstvessző, mely nyomot hagy a finoman rücskös felületen, elkezd kopni, és ott marad a vásznon, mint a grafit. A kanál fele itt van a képen. Öt-tízezer apró vonalka, azért szeretem e munkát, mert ez a művész úr tud rajzolni. Ez nem korabeli fotó. Ez rajzművészet. Nézze meg, ahogy ez a kerék a térben áll, ezt elég nehéz megcsinálni. Tetszik a narratíva, az, amit elmesél: az első világháború után tétován bóklásznak Budapesten a frontról hazatért katonák. Van Monarchia? Nincs Monarchia? Van haza? Nincs haza? Ebbe a bizonytalanságba hasít bele a vörös jelkép, Berény Róbert korabeli plakátja, a Fegyverbe! című közismert képzőművészeti idézet. Az üvöltő alak vörös mancsáról vér csepeg, a vércseppek a flaszterre hullnak, s belőlük kipattan a vörös kalapácsos ember. A vörös kalapácsos gyilkos. A Tanácsköztársaság több magyart ölt meg, mint Haynau. Többet, mint Rákosi. Többet, mint Kádár. A vörös kalapácsos ember a Népszava című napilap máig kedvelt figurája.”

 

Az első elem, ami szóba kerül, a befektetett munka – sőt a munka anyagának – értéke: a fáradság és a felhasznált ezüstkanál eleve biztosítja a műalkotás értékét. Ha sokat melózol, pláne, ha értékes anyagot használsz a munkához, a létrejövő termék értékébe az beleépül. Ráadásul az anyagnak nemcsak anyagként, hanem érzelmileg és történetileg is értéke van: a nagymama ezüstkanala, amelyet, lám, nem sajnált a művész. A technika meg: „ősi”. ha a régmúlt időből származik, és ma is működik, akkor ez a fennmaradás, tartósság, csaknem az öröklét garanciája. A művész pedig, semmi kétség, rengeteget melózott a képen, számtalan munkaórát töltött az „öt-tízezer apró vonalkával” – már megérte. Meg- és elszámolgató képzőművészet-ipari tevékenység, arca verejtékével. S ami létrejön, az „rajzművészet”, nem holmi „korabeli fotó” – vagyis a lelketlen és mechanikus (és alig valami munkával járó) képrögzítés helyett egy megszentelt, nagy hagyományú, sok fizikai mozgás befektetését igénylő tevékenység. Na ugye. Nem hiába költjük a pénzt.

És, mint megtudjuk, „ez a művész úr tud rajzolni”. Az „úr” ebben a mondatban kicsit archaikus és ironikus benyomást kelt, a kormányhivatalnok kedélyeskedése, egyúttal a tiszteletet van hivatva kifejezni – ahogyan a politikai közbeszédben ez teljesen fölöslegesen és idegesítő módon elharapózott (hiszen az „úr” csakis megszólításban volna helyénvaló, mégis folyton „államtitkár/miniszter/képviselő úrról” beszélnek – erről máskor). Mit állít Kerényi? Hogy a művész tud rajzolni. Ez egyfelől evidencia és minimum; másfelől egy bizonyos tudást (az élethű, fotó-szerű képalakításra való képességet) hoz be mint döntő (legalábbis alapvető) érvet. Nagyon egyszerűen, minden további magyarázat nélkül, mintegy azt sugallva, hogy ha valaki elsajátította ezt a szaktudást, ott további értelmezésre nincs is szükség. „Hogy tud hegedülni ez a Menuhin!” „Na, ez a József Attila nagyon tud írni.” – Az efféle mondatok kifejezhetik ugyan a beszélő lelkesültségét, de a tárgyról nem hogy semmit nem mondanak, de kifejezetten el is fedik a lényeget (és baromi idegesítőek). Az egyszerű megfogalmazás mint valami titok felfedése volna hivatott funkcionálni, de voltaképpen kapituláció az értelmezés megoldhatatlannak látszó feladata előtt.

S – pillanatnyilag – végül, a kép további értelmezéséről: Kerényi úgy hiszi, hogy ha történetesíti a látványt, elmesél egy történetet arról, amit – szerinte – a képen látni lehet, akkor hozzájárul a megértéshez. Hát – nem. Hogyan is lehetne igazolni (vagy akár csak belátni), hogy a képen az „történik”: „az üvöltő alak vörös mancsáról vér csepeg, a vércseppek a flaszterre hullnak, s belőlük kipattan a vörös kalapácsos ember”. Miért csepeg a vér? Miért pattan ki az a vörös kalapácsos ember? Egy ilyen értelmezés milliónyi újabb kérdést szül, ráadásul mindez nincs a képen, csak (a néptanító szerint) történetekkel könnyebb felfogni a látványt.

 

Jó, mindez csak első (bár így is hosszúra nyúlt) változat; mi tagadás, alig jutok szóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.