Kész átverés

  • Kálmán C. György
  • 2014. április 29.

Első változat

A kazah elnök életrajzi kötetét mutatták be a minap, többen és hosszan méltatták a diktátor alakját és tevékenységét. Az Akadémia székházában.

Mire ez az írás a kedves olvasók elé kerül, közülük azok, akik nem feltétlen hívei a kazah elnök, Nurszultan Nazarbajev diktatúrájának, szénné röhögték magukat azon a tudósításon, amelyik a nagyúr életrajzi kötetének bemutatójáról szólt. A háromszáz oldalas (+ mellékletek!) könyvet Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter méltatta, Horváth János, az Országgyűlés korelnöke azt tanácsolta, „hogy középiskolákban, könyvtárakban, falusi olvasókörökben forgassák ezt a könyvet”, valamint felszólalt a Kazah Írószövetség elnöke.

false

Elképesztő esemény, viharos rongyrázás egy erre semmilyen értelemben nem méltó szerző és munkája miatt, keleties fényűzéssel és vicces-kínos seggnyalással („akár Ghandiról, George Washingtonról vagy Nagy Imréről szóló életrajzi művel lehetne összehasonlítani” – mondta egy kazah rektor), még szerencse, hogy mindebben egy fillér közpénz sem volt.

Tehát nem erről a mulatságos buliról szólnék most pár szót, hanem csak egy részletkérdésről – a helyszínről. Ami a Magyar Tudományos Akadémia volt.

Távol álljon tőlem, hogy bármi rosszat mondjak az Akadémiáról; dehogyis. Nagy, klasszikus és szép épületben van a székhelye, amíg nem lesz belőle szálloda vagy swingerklub, fenn kell tartani valahogy, és ez nem csekély költség. A felolvasóülésekkel, doktori védésekkel és mindenféle tudományos tanácskozásokkal nem lehet kihasználni, ésszerű dolog tehát átengedni a megmaradó időben a megmaradó helyeket.

Nyilván az történt – semmi másra nem is tudok gondolni –, hogy az üzemeltető részleget (akik nem tudósok, ugyebár) felkeresték azzal, hogy egy fontos keleti alapmű magyar fordításának bemutatásáról volna szó, a magyar Kelet-kutatás méltán világhírű, tehát a tudomány szentélye biztosítson egy kis időt és termet erre a nagy alkalomra. Sőt – nem volnék meglepve, ha a megrendelő némi pénzzel is megtámogatta volna a kérést, az illetékesek pedig minden rossz érzés nélkül ezt el is fogadták. Végtére is, mind ez idáig az Akadémia központi épületének kihasználása prudensnek nevezhető: multi-level termékbemutatókról vagy pornófilmforgatásról legalábbis nem tudok, ha az üzemeltető pénzt tud szerezni egy-egy konferencia részvételi díjából (vagy, mint most, egy jelentős könyv köré szervezett tudományos eseményből), akkor a tudós testület ennyivel is beljebb van.

Arról már senki nem tehet (nem lehet minden akadémiai döntéshozó mellé egy-egy turkológust állítani), hogy ezúttal félrevezették azokat, akik az MTA-székház kihasználásáról döntenek. Mert nyilván nem gondolják ők sem, hogy az életrajzi kötet olyan páratlan tudományos eredményeket tartalmazna, amivel kiérdemli ezt a bemutatót. Az pedig teljesen ki van zárva, hogy bármiféle politikai nyomás nehezedett volna rájuk. Ugyan. Becsapták őket, kész.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.