Népszerűsítés

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 19.

Első változat

A nyíregyházi civil szervezetek támogatásáról szóló Átlátszó-írás nyomán érdemes felvetni néhány mellékes kérdést is.

Elolvassa az ember (én) azt az írást az átlátszó.hu honlapján, amely arról számol be, Nyíregyházán miféle civil szervezeteket, miért és mennyivel támogat az állam (vagyis a Nemzeti Együttműködési Alap). Jót lehet rajta persze dühöngeni – értelmetlen, fölösleges és gyakran eléggé kamugyanús szervezetek kapnak nem is mindig nagy pénzeket, de hát egy fillért se kellene kapniuk (ha már az NKA pályázataira való jelentkezésnek például megkéri az árát az állam, mert annyira takarékos).

false

Fel lehet háborodni, joggal, de töprengeni rajta nincs mit: a bírálók vagy együgyűek, vagy korruptak – nem tudom, melyik a jobb eset; a pályázóktól meg vagy csak ennyi telik, vagy nagyon is számítók és dörzsöltek – nem tudom, melyik a jobb eset. Mindenesetre: elég egyszerű a képlet, nincs rajta morfondírozni-való.

Inkább néhány apróság.

Például az, hogy „A tanulás uniójáért” Közhasznú Alapítvány ezt képes leírni önmagáról: „Az Euró Atlanti integráció elősegítésének jegyében a Magyarországi kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal történő kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás. A célkörbe tartozó személyek társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése céljából, fokozott figyelemmel a határon kívüli magyarság segítését, az Euró Atlanti integrációs folyamatban, ezen belül kiemelten kezelve a nevelés, oktatás képességfejlesztés kérdéskörét és a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítését Magyarországon és a környező országok magyar nemzetiségű és nem magyar lakosságánál egyaránt.”

Ami pedig felveti azt a kérdést – nem egyedi, számos minisztérium, közhivatal, hatóság esetében is megfogalmazódhat –, hogy vajon miért nem lehet érettségizett munkaerőt alkalmazni az efféle szövegek megírására vagy akár átnézésére. Aki tud helyesen írni, megszerkeszteni egy mondatot, és nem sajnálja az időt még egyszer átfutni azt, amit írt. Kérdés továbbá, hogy a bíróságon, ahol diplomás emberek dolgoznak, miért nem dobják őrjöngve vissza az efféle „küldetésnyilatkozatokat”, vagy hogy is hívják ezt; ha már nem ítélik azonnal súlyos pénzbüntetésre a benyújtót, a bíróság akadályozása (zaklatása, megsértése) miatt.

Harmadszor azon is elgondolkodhatunk, hogy a mondott alapítvány vajon miért is kér (és kap!) pénzt – tudjuk, igen, „a magyar koronát népszerűsíteni határon innen és túl”. De hát mit jelent (és mit előfeltételez) ez? Nyilván azt, hogy a magyar korona népszerűsége megcsappant, talán még az Omega együttesé alá is süllyedt; bizonyára van olyan felmérés, amely riasztó számokat mutat. Hogy talán a koronázási jelvények közül vészesen kezdi a koronát beérni a jogar, nem is szólva az egyéb fejre helyezhető tárgyak köréről. De az is lehet, hogy mindez specifikusan Nyíregyházára és környékére igaz – valahogy éppen arrafelé rohamosan veszít popularitásából a korona, Szombathely környékén szárnyal, Baján kissé csökken, Sátoraljaújhelynél apad, ennek gátat kell vetni. Ha az alapítvány a megfelelő állami támogatáshoz jut, a folyamat visszafordítható, dalok, versek születnek a koronáról, lányok sírnak bele a párnájukba, fiúk klubokat alakítanak, éjjel grafittisek festik teli a közfalakat koronával, nyírségi sorok tülekednek majd a Parlamentnél.

De ne viccelődjünk ilyesmivel, rajtunk a CÖF sajtófigyelőinek a szeme. Remélem, kedves olvasó, undorral fordultál el a monitortól. Csak komolyan, higgadtan tegyük fel a kérdést: vajon a számos régi európai állam különféle jelképei kapnak-e saját országukban ekkora figyelmet? Aggódnak-e bárhol Európában azért, hogy valamely értékes, régi ereklyéjüket, amely része történeti emlékezetüknek, fontos szimbóluma is, résztvevője is évszázadaiknak, népszerűsíteni kellene?

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.