Orbán az Ormánságban

  • Kálmán C. György
  • 2013. április 27.

Első változat

Az Orbánról – propagandacéllal, a nézőközönség megnyerésének szándékával – készült filmecske rémes, taszító, nevetséges. De nem árt néha kicsit gyanakodni magunkra. Sose bízzunk saját ítéletünkben.

Van egy kiváló blog, és azon van egy – ugyancsak kiváló – friss bejegyzés, amely rendkívül szellemesen állítja egymás mellé az Orbán Viktor ormánsági látogatásáról készült videót és a Kádár Jánosról annak idején készült hasonló filmfelvételeket. Kádár ugyanúgy leereszkedik a nép közé, szóba elegyedik az egyszerű emberekkel, kedélyes és érdeklődő, fesztelen és közvetlen; borsózik az ember háta.

Az Orbánról – propagandacéllal, a nézőközönség megnyerésének szándékával – készült filmecske rémes, taszító, nevetséges.

De nem árt néha kicsit gyanakodni magunkra. Sose bízzunk saját ítéletünkben.

Csináljunk egy tesztet: mindenki képzelje el a lehető legrokonszenvesebb embert, akit Orbán helyett a miniszterelnöki bársonyszékben látna. Hogyan viselkedne vajon az illető, ha kamerák és fényképezőgépek kereszttüzében kellene az isten háta mögötti településen néhány szót szólnia az emberekhez – egyáltalán, normálisan kommunikálnia? Vajon nem kellenének ahhoz meglehetős színészi képességek, hogy ilyenkor ne a ripacs, ne a megjátszós (elmélyített hangú, kissé népies ízekkel beszélő, joviálisan tréfálkozó) bonviván bújjon ki az emberből? Vajon jobban oldja meg ezt a feladatot egy valódi államférfi, akit a szívünkbe is zárunk? Mit tett volna ilyen helyzetben Churchill vagy De Gaulle, hogyan viselkedne Obama vagy Hável? Nem csak arról van szó, hogy annyira a pokolba kívánjuk már Magyarország miniszterelnökét, hogy nehezen viseljük, ha bármit csinál?

Ismétlem: nem vitás, Orbán produkciója borzasztó, én is rosszul vagyok tőle. Csak az a kérdés, nem várunk-e lehetetlent, ha másra számítunk – bárkitől.

Ugyanis a helyzet (a szituáció) az, ami ezt a szörnyűséget kitermeli. Mi a fenének kell az ország egyik legszegényebb vidékére „ellátogatni”, azért, hogy ott megebédeljen és ülést tartson a kormány? Kinek jó ez? És miért kell filmeseket és fotósok hadát mozgósítani erre az alkalomra? Tud hétköznapi módon beszélgetni bárki, ha kamerák kereszttüzében áll? És fordítva: nem válik-e bármilyen mindennapi cselekvés szimbolikussá, sokatmondóvá, önmagán túlmutatóvá, ha filmen vagy fotón mutatkozik meg? (Erről a film vagy fénykép alanya csak annyiban tehet, amennyiben önként válik a show részesévé.) Magyarán: ezt a helyzetet nem lett volna szabad létrehozni – ami ez után történik (és a videón látszik), az már szükségszerű következmény, aligha elkerülhető, a résztvevőktől (majdnem) függetlenül.

És a helyiek? Az istenadta nép? Ne vonjuk késégbe, hogy az örömük, érdeklődésük, izgalmuk, bizony, őszinte. Ugyan, mi történik egy ormánsági faluban? Jöhetne ide Pumpás Pista vagy Hajdú Péter, Kiszel Tünde vagy Böröcz István – szinte bárki, aki a járásnál szélesebb körben ismert, az elhagyatott, szegény és eseménytelen falvak népe – legalább néhány percre, és ha nem másért, a segítség reményében – boldog volna vele. Hogy odafigyelnek rá, szóba állnak vele.

Ezzel visszaélni – na, ez az igazi gaztett.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.