étel, hordó

Korcsma Piszkos Fredhez

  • ételhordó
  • 2019. január 6.

Ételhordó

„Kitartás! A kocsmáros azt mondta, hogy amíg nem hoz orvost, hagyjam bent a kést, mert különben elvérzek. A kocsmáros ért ehhez, mert itt már öltek orvost is. Régi étterem.” Elég 15 sort elolvasni a Piszkos Fred, a kapitányból, hogy valami aktuálisat idézzünk az Osvát utca 9. szám alatti pincében működő létesítményről. Természetesen nem a „húszcentis kagylóritkaságra” gondolunk, erőszakra meg pláne nem, de annyi szent, hogy a Korcsma Piszkos Fredhez régi étterem. Annyira régi, hogy emlékeink szerint valamikor a múlt század végén jártunk itt utoljára.

Telepingált falai miatt a korszak legnépszerűbb vendéglátóegység-típusához, a rockkocsmához állt a legközelebb, bár ott inkább Jim Morrisonokat és Jimi Hendrixeket mázolt a jó okkal névtelenségbe burkolózó piktor. Itt a teljes Rejtő-szereposztást, hasonló színvonalon.

Mivel ma szinte nyomuk sem maradt rockkocsmáknak, még nagyobb a meglepetés, hogy a Korcsma a Piszkos Fredhez nem változott húsz év óta, legfeljebb a dohányfüstöt hiányolhatjuk. No meg a vendégsereget, mivel szombat este is csak a személyzet képviseli az emberiséget. Úgy tűnik, hogy csak a kedvünkért csavarták fel a fűtést, eleinte kabátban is fázunk. Az étlap azokat a „régi szép időket” hívja elő, amikor egy-egy vicces ételnévvel is sikert lehetett elérni. Nos, itt egyenletesen bugyog a humor forrása, szinte az összes fő fogást megkeresztelték: „Vanek B. Eduárd kedvence”, „Werdiner Leó, a nyugalmazott cirkuszi artista étke”, „Hlavács cseh cipész emlékezetes esküvői vacsorája” mellett „Leila, az arab démon diétás ebédje” is megtalálható. Ez utóbbi például lazacsteak (2550 Ft) és a körülményekhez képest nem is olyan rossz. A padlizsán- és tonhalkrém (850 Ft) se rossz, legfeljebb a házgyári pirítós miatt lehetünk csalódottak, de a valódi rockkocsmát mégis a zöldségkrémleves (790 Ft) idézi, amit nevezhetnének tejszínes fokhagymának is. Természetesen hatalmas méretű a bécsi szelet sertésszűzből („Wiener Schnitzel Strudl úrtól”; 2200 Ft), de nem a közismert diszkosz, ez hosszú és keskeny. Hordhatnánk a nyakunkban is, bár akkor kimaradnánk az élményből: a látszat ellenére a hús puha és omlós és a panírt is jól odatették. S hát jól sikerült a túrós és a nutellás palacsinta is (250 Ft/db) – mások képesek ilyenekért órákig sorban állni. Igaz, hogy nem november végén és nem is egy erzsébetvárosi pincében.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.