Vasmacska – Komárom

  • ételhordó
  • 2014. augusztus 22.

Ételhordó

Csontleves májgaluskával, apátiával.
false

Kivételes adottságok, totális szürkeség. Így jellemezhetnénk a Duna-parti kisvárost, ami csak félig van Magyarországon, és mintha emiatt még mindig frusztrált lenne. Nem viccelünk: (a hazai) Komárom a legkúlabb városaink közé tartozhatna, bár valószínűleg nem csak a pénz hiánya miatt nincs így. Nagy adag lokálpatriotizmus, közös akarat, lelkesedés kellene, de ez mintha teljesen ­hiányozna az itteniekből, így hát a Duna itteni szakasza, a fantasztikus Monostori erőd vagy a termálfürdő (ami sokkal korábbi, mint mostani a wellnessdömpingesek) szinte ismeretlen a megye határain kívül. (Arról a rémségről, ami nyaranta lovas színház néven fut, inkább nem mondanánk semmit.)

Az apátia a vendéglátásban is megmutatkozik. Lehet, hogy bennünk volt a hiba, vagy rossz helyen keresgéltünk, de szinte kizárólag a söröző-kocsma-pizzéria fonalat sikerült felvenni, és már a szlovák oldalra vezető Erzsébet hídon jártunk, amikor valami komolyabb, legalábbis annak látszó létesítményt vettünk észre. Persze a Vasmacska (ami panzió is) inkább méretével, mint esztétikus külsejével tüntet. Ahogy a múlt héten a gárdonyi Pontynál, elsőként itt is a döbbenetes ízlésről tanúskodó homlokzatfestés a legfeltűnőbb. A téglavörösre festett ház jellegtelen feliratával, teraszt sejtető, ám csak a dohányzóknak kedveskedő elkerített részével a megtestesült kilencvenes évek.

Miként a százfogásos étlap is.

A felszolgáló viszont kedves, és nyoma sincs az ilyenkor megszokott viselkedésnek, munkaundornak. A csontleves májgaluskával (500 Ft) épp olyan, amilyet bármelyik átlagos (vagy az alatti) kifőzdében kapni, ízben is, árban is, úgyhogy előny a Vasmacskánál, mivel itt nem kell a tálcával egyensúlyozni. A kacsacomb (1600 Ft) pirított helyett sült burgonyával érkezik, a lila káposzta valóban lila, de olyan „gyári”, mégsem ez a legnagyobb bajunk, hanem a kacsa… Egyszerűen fáradtnak látszik, ám nem azért, mert túl sokat futott vagy repdesett volna, épp ellenkezőleg. Valószínűleg jóval többet állt a hűtőben az illendőnél.

A Vasmacska kreativitása egyértelműen a narancsragus szarvaspörköltnél (1850 Ft) érhető tetten. A hús tulajdonképpen „elmegy” (ennyi pénzért főleg!), az pedig, hogy vörösbor helyett déligyümölccsel dolgozták fel, kifejezetten szimpatikus. Csak azt a mirelit krokettet tudnánk feledni! Meg a két túrós palacsintát (500 Ft) a legvégén!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).