Ocean’s 21

  • ételhordó
  • 2014. augusztus 29.

Ételhordó

A halaspulthoz a cápa száján át vezet az út.

„Tengeri haléttermünket – vagy, ahogy vendégeink emlegetik, a »cápás« éttermet – a III. kerületben található Szépvölgyi út elején, a Kolosy tér mellett nyitottuk meg egy rendkívüli adottságokkal rendelkező, akvárium jellegű épületben. És hogy miért »cápás«? Azért, mert hozzánk egy hatalmas cápa fogai között vezet az út!”

false

Valóban. A Kolosy téri buszvégállomás fölött az a borzalmas installáció nem újdonsült vízi vidámparkba, nem is a „Természet rémei” című panoptikumba, hanem étterembe vezet. Már-már luxusétterembe.

Odabent megszűnik a vurstli, de a nívós berendezés ellenére is a halaspult a legizgalmasabb. Elalélunk a tengeri jégrevü láttán: mintha nem is a Duna, hanem valami jelentős piaccal is büszkélkedő tengerpart lenne a legközelebbi természetes víz, Cousteau kapitány álmodhatott ilyenről, ha két napig nem engedték meg neki, hogy kivegye a szájából a búvárpipát.

A csodás látnivaló után a belső kertre néző teraszon ülünk le, amiről megint csak a legjobbat mondhatjuk. A felszolgálás nemcsak udvarias, de kifejezetten lelkes, az étlapot azzal a megjegyzéssel adják át, hogy a friss pulti termékek miatt bőségesebb kínálattal számoljunk.

Előételnek apróhalat (1500 Ft) kérünk, ezek azok az apróságok, amiket, ha olajban kisütnek, akkor elcsipszesednek, de még a szemük is megmarad. Telitalálat. Egyszerűen zseniális, ahogy elkészítették a kis dögöket, épp annyira olajos, amennyire muszáj, a sóval és ízesítőkkel is csínján bántak, így a halacskák ízéből is maradt valami. A halburgerből (2500 Ft) van kardhalas meg lazacos, az utóbbit választjuk. Épp csak leheletnyi panírt tettek az egyébként kiváló halszeletre, klassz krumplit adnak mellé, a zöldséggel sincs baj, a zsömle viszont nemhogy csalódás, kimondottan Rontó Pál, főleg azért, mert néhol annyira odaégették, mint valami elfuserált pirítóst.

Halra cseppet sem fogékony társunkat azzal vigasztalják, hogy „kisütünk egy steaket”. Alapból médium, a szokásoshoz képest valamivel omlósabb, fűszerezése kielégítő. Az viszont csak a végén derül ki, hogy 7000 forintot kóstál, másutt ugyanennyiért olyan steaket adnak, hogy könnyünk csordulna a gyönyörűségtől – ettől azért nem.

Az Ocean’s 21 viszont nem steakhouse, úgyhogy kiegyezünk a döntetlenben, lássuk inkább a hazai pálya előnyeit!

A sóban sült branzino avagy tengeri sügér (6000 Ft) látványnak sem utolsó, s kezdetben minden porcikája is roppant élvezetes. Ám az élményt villámgyorsan gajra teszi egy kellemetlen, gerincoszlopra tapadt, oda nem illő látványelem: valami véres cucc, amiről megfeledkezhettek a kikészítés során, mert azt nem gondolnánk (természetesen a tévedés jogát fenntartva), hogy e rémes darabka lenne egy branzinóban az élvezetek netovábbja. Ha mégis, akkor elnézést, de ami a lényeg: ettől kezdve minden figyelmünk arra irányul, hogy megfeledkezzünk ezen apró részletről. Nem sikerül.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).