Boross Péter megüzente: Nyugat-Európa, álmokból élsz, véged van!

  • narancs.hu
  • 2017. április 26.

Fekete Lyuk

Metafizika, idegengyűlölet és szolgalelkűség találkozása a boncasztalon, avagy Boross Péter interjút ad.

Boross Péter egykori miniszterelnök rövid, ám annál velősebb interjút adott a sonline.hu-nak. A nagy mű a klasszikus bevezetés-tárgyalás-befejezés tagolásnak megfelelően először Boross és Orbán Viktor meghitt, emberi, kölcsönös megbecsülésen alapuló kapcsolatának részleteibe avatja be a nagyérdeműt, amiből kiderül, hogy bár sokat beszélgetnek, egy miniszterelnököt nem lehet állandóan zargatni, hiszen sok a teher rajta.

A következő blokk a nyugati világ alkonyáról szól: megtudhatjuk, hogy a „romlás centruma Nyugat-Európa, amelyik álmokból él”, majd az óriási katyvaszból, amit Boross összehord a Római Birodalomról és a szellemi-morális mélyrepülésről, végül csak ki lehet hámozni: azok a nyomorult más vallású, más kultúrájú bevándorlók, na, azok nagyon nem kellenének ide.

Szép lezárásként pedig a újságíróval kérdezővel karöltve átszambáznak a kétsebességes unió koncepciójára, ami, ha Európa „keleti felén hagyják érvényesülni azt, amire a történelem tanította ezeket a népeket, akkor előnyös is lehet. Legalábbis azzal szemben, hogy nem járnak ide emberi jogi kutatók és fals hírekkel nem tömik tele a világot”. Majd hozzáteszi, „az a szellemi és morális aura, ami Brüsszelt ma körbeveszi, nem alkalmas arra, hogy egész Európára vonatkozó elveket hirdessen vagy döntéseket hozzon”, ezért ha már egyszer muszáj lennie az uniónak, legyen a központja mondjuk Krakkóban vagy Drezdában.

Mindegy is hol, csak valami rendes kelet-európai helyen.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.