Csak az én áldozatom az áldozat: a 85 éves filmrendező esete ’56 nagyasszonyával

  • narancs.hu
  • 2017. március 26.

Fekete Lyuk

Újabb adalék Schmidt Mária szánalmas tevékenységéről.

Mészáros Márta a Magyar Nemzetnek adott interjújában emlékeztet arra, hogy Schmidt Mária, aki ma már nem sokra tartja Nagy Imrét, tíz évvel ezelőtt még másképp beszélt, sőt a Terror Házában be is mutatták a mártír miniszterelnökről szóló, A temetetlen halott című filmjét.

„Akkoriban

még hősként beszélt Nagy Imréről.

Sokszor meghívott engem is a Terror Házába, vetítette a filmjeimet, és azt mondta, a gyerekei a Napló-filmeken nőttek fel.

false

 

Fotó: MTI/Koszticsák

Aztán lassan megszűntek a találkozások” – meséli Mészáros, akinek szobrászművész apját (a Napló-filmek kulcsfiguráját) 1938-ban végezték ki az oroszok.

A filmrendező szerint Schmidt azután szakította meg vele a kapcsolatot, hogy jelezte, a Terror Házában csak azok a kommunizmus áldozatai,

akiket ők kiválasztanak.

„Apám például nem szerepel ott, pedig a kommunizmus áldozata. Sok olyat tudok, akinek ott lenne a helye, harcolt a szabadságért” – jegyzi meg Mészáros Márta.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.