A folyamat, ahogy recesszióba süllyedünk

Felcsuti Péter

A kormány harmadik alkalommal tette közzé gördülő konvergenciaprogramját, amely ezúttal a 2013–16-os időszakot fedi le. A három dokumentum összehasonlítása nyomán az érdeklődő szemei előtt kibontakozik a folyamat, ahogy egy ország recesszióba kerül.

Az első program a Széll Kálmán Tervre épült, amely maga volt a diadalmas optimizmus és az ihletett magabiztosság. A bevezetőt a miniszterelnök írta, központi gondolata: „a magyarok munkájából ne mások gazdagodjanak!” A program drámai mértékű adósságcsökkentést, gazdasági növekedést és költségvetési deficitcsökkentést irányozott elő.

2012-ben újabb Széll Kálmán Terv készült, amely stílusosan a 2.0 elnevezést kapta. Ehhez már nem írt előszót a miniszterelnök, és az anyag hangvétele is határozottan szerényebb lett. A gyengébb teljesítményt a külpiaci helyzettel indokolja, egyik fő feladatként pedig a „növekedésbarát fiskális konszolidációt” jelöli meg, ami magyarul azt jelenti, hogy a költségvetési egyensúlyt úgy kell javítani, hogy eközben a magyar gazdaság  képes legyen növekedni.

Idén már egyáltalán nem készült Széll Kálmán Terv, ehelyett készült egy igencsak visszafogott dolgozat, amelyben a következő triviális gondolat jelenik meg: „az adósság leszorítása nem lehet sikeres a növekedés beindítása nélkül.” Vajon kinek szól ez az intés? Brüsszelnek? Az IMF-nek? Netán magának a kormánynak?

Mindenesetre érdemes végignézni, hogyan változott négy kulcsmutató a három egymást követő programban (vékonnyal a terv-, vastagon a tényszámok).

1. A GDP növekedése tervezett növekedési ütem: itt muszáj megjegyezni, hogy az első Széll Kálmán Terv egy konzervatív és egy „dinamikus” verzióval számolt. A konvergenciaprogramban a konzervatív számok szerepelnek, és csupán említés történik arra nézve, hogy a dolgok ennél sokkal jobban is alakulhatnak.

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

konvergencia-program, 2011

3,1%

3,0%

3,2%

3,3%

3,3%

konvergencia-program, 2012

1,7%

0,1%

1,6%

2,5%

2,5%

konvergencia-program, 2013

1,7%

-1,7%

0,7%

1,9%

2,3%

2,5%

 

2. Az államadósság GDP-hez mért aránya. Ezek a számok is meglehetősen beszédesek, és tegyük hozzá, hogy 3000 milliárd forintnyi nyugdíjvagyon elégetése után értendők. Ez utóbbit úgy is mondhatjuk, hogy az állam egy jövőben beváltandó csekket (tudniillik a magán- helyett az állami nyugdíjat) adott a volt magán-nyugdíjpénztári tagoknak. Igaz, nem írta rá az összeget, de bármekkora is az az összeg, implicit módon már most növeli az államadósságot.

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

konvergencia-pogram, 2011

75,5%

72,1%

69,7%

66,7%

64,1%

konvergencia-program, 2012

80,6%

78,4%

77,0%

73,7%

72,7%

konvergencia-program, 2013

80,6%

79,2%

78,1%

77,2%

76,1%

73,4%

 

3. Potenciális növekedés. Lényegében arról van szó, hogy milyen ütemben bővül a gazdaság jövedelemtermelő képessége (döntően a beruházások révén), ami  alapvetően meghatározza a jövőbeni növekedési ütemet. Ma, a kormány saját bevallása alapján, a potenciális növekedés valahol 0% és 1% között van.

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

konvergencia-program, 2011

1,3%

2,3%

2,4%

2,4%

2,6%

konvergencia-program, 2012

0,3%

0,8%

1,4%

1,6%

1,8%

konvergencia-program, 2013

0,3%

0,3%

0,9%

1,1%

1,3%

1,5%

 

És még egy adatsor, amiért mindez történt: a költségvetési deficit leszorítása (az adatok a 2013–16-os konvergenciaprogramból).

2011

2012

2013

2014

2015

2016

4,3%

–2,0%

–2,7%

–2,7%

–2,2%

–1,5%

 

A fenti adatokból nem csak az látható, hogy a kormány fokozatosan józanodik saját tündérmeséiből. Az is látszik, hogy a kormány óriási áldozatot hozatott a magyar társadalommal és a magyar gazdasággal a költségvetési deficit 3 százalék alatt tartásáért, miközben más, általa fontosnak tartott területeken – növekedés, adósságállomány – semmilyen eredményt nem ért el. A gazdaság növekedési tartalékai lényegében kimerültek, a kormány  beáldozta a jövőt a jelen kedvéért.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.