Érvek a jó élet mellett

A frivolnak tűnő cím dacára az írás komoly dolgokkal szeretne foglalkozni. Olyannyira, hogy meg is szeretném kérni az olvasót, pár percre tegye félre napi gondjait, aggodalmait és indulatait, s tartson velem egy (majdnem) utópisztikus világba.

Az apropó egy könyv, az angol Robert és Edward Skidelsky – közgazdász apa és filozófus fia – műve, amely a How Much is Enough? – The pursuit of Money and the Case for the Good Life (Mennyi elegendő? – A pénz hajhászása; érvek a „jó élet” mellett). Robert Skidelsky az angolszász világban nagy hírnévnek örvend, ő a legteljesebb Keynes-életrajz és -bibliográfia szerzője. John Maynard Keynes (1883–1946) pedig a 20. század egyik legeredetibb, de mindenképpen legnagyobb hatású közgazdásza.

Nem véletlen ezért, hogy a könyv kiindulópontja Keynes egy 1930-ban írt tanulmánya, amely az Unokáink gazdasági lehetőségei címet kapta. Ebben a szerző arról ír, hogy a műszaki fejlődés a jövőben olyan mértékben növeli meg a termelékenységet, hogy az embereknek – szükségleteik kielégítése érdekében – egyre kevesebbet kell dolgozniuk. „És ekkor jön el az idő – írta Keynes –, amikor az ember a teremtés kezdete óta első ízben szembesül azzal a... dilemmával, hogy immáron megszabadulva nyomasztó gazdasági kényszereitől, hogyan használja fel a szabadidejét, hogy bölcsen, helyesen és jól éljen.” Keynes úgy gondolta, hogy az ember – mint értelmes lény – ismeri a határokat. Bár maga alapvetően tőzsdei spekulációi eredményeképpen igencsak gazdag volt, tisztes angol polgárként úgy vélte, hogy évi 500 font (mai árakon nagyjából ennek az ötvenszerese, azaz durván 9 millió forint) elegendő a tisztességes megélhetéshez. Ennek az időnek az eljövetelét Keynes nagyjából száz évre, azaz 2030-ra taksálta.

Visszatekintve megállapítható, hogy Keynes egyfelől helyesen jelezte előre, hogy a fejlődés soha nem látott mértékű gazdagságot hoz el, legalábbis a legfejlettebb országokban (egészen elképesztő, hogy az egy főre jutó GDP tekintetében a becslése az 1930–1990 közötti időszakra milyen közel van a ténylegeshez: 5 ezer dollárról 20 ezer dollár, szemben a tényleges 22 500 dollárral). Amit azonban nem látott, hogy a kapitalizmus veleszületett jellemzői – a verseny, a mohóság és a státuszalapú fogyasztás – nemhogy nem tűnnek el, de még jobban „beivódnak”  a társadalom szövetébe. Így aztán a fejlett világ lakossága nem kevesebbet, hanem többet dolgozik. Többet dolgozik, többet-jobbat fogyaszt, de – ahogy ezt statisztikák és kutatások sokasága bizonyítja – nem boldogabb.

A mostani válság – amely immáron öt éve tart – a szerzők szerint jó alkalmat teremt a szembenézésre és az alternatívák kutatására. Szerintük a válság a kapitalizmus olyan „szervi hibáit” hozta felszínre, amelyekkel foglalkozni kell. Először: a mohóság és  a szerzés erkölcsi értelemben elfogadhatatlan, a nagyfokú egyenlőtlenség pedig sérti az igazságosságról alkotott elképzeléseinket. Másfelől a rendszer lényegét tekintve instabil, a mostani válság annak a bizonyítéka, hogy a kapitalizmus mekkora pazarlással és emberi szenvedéssel jár. És végül a növekedés (és következésképpen a fogyasztás) minden határon túl történő növelése önmagában abszurd, ami lényegében ugyanezeket az erkölcsi kérdéseket veti fel.

A szerzők szerint eközben elsikkad az, amit a gondolkodók Arisztotelész óta „jó életnek” neveznek, és persze évezredek óta vitatkoznak azon, mit is jelent és hogyan lehet szert tenni rá. Akármit is jelentsen, abban egyetértés van, hogy az emberi létezésnek ez – a jó élet – ad értelmet.

A két Skidelsky természetesen nem marad adós a saját definíciójával; e szerint a jó élet alkotóelemei (1) az egészség, (2) a biztonság, (3) a tisztelet (amit megkapunk másoktól), (4) az egyéniség (az a képesség, hogy életünket saját ízlésünk, temperamentumunk és a jóról alkotott elképzeléseink szerint éljük), (4) összhang a természettel, (5) barátság, (6) szabad idő (azok a dolgok, amiket önmagukért csinálunk, és nem valamilyen más célból, lásd pénzkeresés).

És hogyan lehet mindezt elérni? Könyvük utolsó fejezetének, amely a javaslataikat tartalmazza, a szerzők a „Kilépni a mókuskerékből” címet adták. Szerintük olyan helyzetet kell teremteni, amelyben csökken az emberekre nehezedő nyomás, hogy pénzt kelljen keresniük, amit aztán értelmetlen fogyasztásra fordítanak. Ezért az állam dolga, hogy minden lakosának rendszeres havi jövedelmet (basic income) folyósítson, amely lehetővé teszi, hogy az embereknek, ha úgy döntenek, kevesebbet kelljen pénzkeresés céljából dolgozniuk (részmunkaidő). Ezenkívül csökkenteni kell az ösztönzést a fogyasztásra (luxusadók, más fogyasztási típusú adók, a reklámra fordított költségekkel ne lehessen az adóalapot csökkenteni stb.), és növelni az ösztönzést a megtakarításokra. És persze lehetővé kell tenni, sőt az oktatással ösztönözni kell az alkotó, az önkéntes, karitatív stb. tevékenységeket.

A szerzők egyértelművé teszik, hogy javaslataik kizárólag a leggazdagabb országokban valósíthatók meg, amelyek aztán egyfajta mintaként szolgálhatnak a felzárkózó országok számára. A dolog lényegét tekintve a kapitalizmus meghaladásáról, egy posztkapitalista társadalomról beszélnek.

Tegyük egy pillanatra félre, mennyire megvalósíthatók a szerzők javaslatai, kiváltképp egy olyan szegény országban, mint Magyarország (semennyire). A kérdések azonban, amit a két Skidelsky feszeget, korántsem csak a fejlett világban, de nálunk is érvényesek: Milyen legyen a magyar kapitalizmus, mint a svéd, vagy mint a kínai? Mit kezdjünk az egyenlőtlenségekkel, milyen erkölcsi deficitjeink vannak (normakövetés, korrupció), jó élet-e az élet, amit élünk, és ha nem, akkor mit kéne tennünk, hogy az legyen?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.