Az MNB-ről álmodtam

Felcsuti Péter

Rémálmom volt. Azt álmodtam, hogy a mi jegybankunk negyedéves inflációs jelentése újabban így készül:
  • Március 8.: az anyag első – belső – vitája során az előterjesztők a várható gazdasági növekedést a decemberben előrejelzett 0,5 százalékról 0,3 százalékra csökkentik.
  • Március 20.: a második vitára készült anyagban ismét 0,5 százalékos növekedés szerepel.
  • Március 22.: az elnöktől üzenet érkezik, hogy a növekedésnek 0,7 százalékosnak kell lennie; a Monetáris Tanács tagjai a hétfői ülésre péntek délután 6 órakor kapják meg az átírt anyagot.
  • Március 25.: a Monetáris Tanács tagjai 0,7 százalékos növekedésről tárgyalnak.
  • Március 26.: az egyik senior munkatárs sugárzó arccal közli munkatársaival, hogy sikerült meggyőznie az elnököt, hogy a növekedés 0,5 százalék, és erre „...a miniszterelnökséget vezető államtitkár is rábólintott”. A jelentés új szövegében pirossal bejelölve „a tegnapi megjegyzések hatására újrafuttatás történt”, a növekedés ismét 0,5 százalék.
  • Március 28.: az MNB vezető elemzője nyilvánosan magyarázza a számokat.

Verítéktől gyöngyöző homlokkal ébredtem, de aztán arra a konklúzióra jutottam, hogy ez szerencsére nálunk elképzelhetetlen, hiszen Magyarországon immáron több mint húsz éve működik a fékek és ellensúlyok rendszere, az utóbbi években egyre letisztultabban. Ez a jegybankra nézve azt jelenti, hogy mindenfajta kormányzati befolyástól függetlenül hoz monetáris politikai döntéseket és készít makrogazdasági és más elemzéseket. Ha téved, azért téved, amiért mindenki más, aki a jövőre vonatkozóan fogalmaz meg állításokat. De biztosan nem azért, mert az apparátus az elnök közvetítésével a kormánytól kap utasításokat, vagy kér jóváhagyást, hogy mi is szerepeljen az elemzésekben.

Megnyugodtam. Nyugodjanak meg önök is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.