Az MNB-ről álmodtam

Felcsuti Péter

Rémálmom volt. Azt álmodtam, hogy a mi jegybankunk negyedéves inflációs jelentése újabban így készül:
  • Március 8.: az anyag első – belső – vitája során az előterjesztők a várható gazdasági növekedést a decemberben előrejelzett 0,5 százalékról 0,3 százalékra csökkentik.
  • Március 20.: a második vitára készült anyagban ismét 0,5 százalékos növekedés szerepel.
  • Március 22.: az elnöktől üzenet érkezik, hogy a növekedésnek 0,7 százalékosnak kell lennie; a Monetáris Tanács tagjai a hétfői ülésre péntek délután 6 órakor kapják meg az átírt anyagot.
  • Március 25.: a Monetáris Tanács tagjai 0,7 százalékos növekedésről tárgyalnak.
  • Március 26.: az egyik senior munkatárs sugárzó arccal közli munkatársaival, hogy sikerült meggyőznie az elnököt, hogy a növekedés 0,5 százalék, és erre „...a miniszterelnökséget vezető államtitkár is rábólintott”. A jelentés új szövegében pirossal bejelölve „a tegnapi megjegyzések hatására újrafuttatás történt”, a növekedés ismét 0,5 százalék.
  • Március 28.: az MNB vezető elemzője nyilvánosan magyarázza a számokat.

Verítéktől gyöngyöző homlokkal ébredtem, de aztán arra a konklúzióra jutottam, hogy ez szerencsére nálunk elképzelhetetlen, hiszen Magyarországon immáron több mint húsz éve működik a fékek és ellensúlyok rendszere, az utóbbi években egyre letisztultabban. Ez a jegybankra nézve azt jelenti, hogy mindenfajta kormányzati befolyástól függetlenül hoz monetáris politikai döntéseket és készít makrogazdasági és más elemzéseket. Ha téved, azért téved, amiért mindenki más, aki a jövőre vonatkozóan fogalmaz meg állításokat. De biztosan nem azért, mert az apparátus az elnök közvetítésével a kormánytól kap utasításokat, vagy kér jóváhagyást, hogy mi is szerepeljen az elemzésekben.

Megnyugodtam. Nyugodjanak meg önök is.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."