Az egyenlőtlenség ára

Felcsuti Péter

Az egyenlőtlenséggel foglalkozva Stiglitz könyvében a válság egyik legfontosabb tényezőjére tapint rá, ami az európai döntéshozókat is foglalkoztatja. Franciaországban az újonnan hatalomra került szocialista kormány 75 százalékra emelte a legmagasabb szja-kulcsot.

Ezzel a címmel (The Price of Inequality) jelent meg a Nobel-díjas amerikai közgazdász, Joseph Stiglitz új könyve. Ebben a szerző az Egyesült Államokban a jelenlegi válságot megelőző években kialakult extrém jövedelmi egyenlőtlenségekkel foglalkozik, amelyeket a válság még tovább fokozott. Ismert tény, hogy a többi fejlett országhoz képest az Egyesült Államokban hagyományosan nagyobbak a jövedelmi különbségek. Ezt méri az ún. Gini index egy 0-tól 1.0-ig terjedő skálán. 0,3 alatt a jövedelemkülönbségeket mérsékeltnek, 0,3–0,5 között jelentősnek, 0,5 felett extrém magasnak tartják. Számos európai országban – köztük Magyarországon is – az index 0,3% alatt van. Az Egyesült Államokban az 1980-as évek 0,4-es szintjéről a Gini index mostanra a kritikus szintet közelítő 0,47-ra emelkedett.

Stiglitz nem csupán azt állítja: méltánytalan, hogy a lakosság 1 százaléka aránytalanul nagy mértékben – 20 százalékban – részesedik az ország által megtermelt jövedelemből, pláne, hogy a többletjövedelem 93 százaléka jutott ennek az 1 százaléknak. Szerinte sokkal többről van szó: az Egyesült Államokban az 1 százalék kormánya kormányoz az 1 százalék érdekében. Példák sokaságával igazolja, hogy a társadalom és a gazdaság működését befolyásoló seregnyi törvény, szabály és intézmény nem a társadalom egészének, sokkal inkább az 1 százaléknak az érdekeit szolgálja. Szerinte ezért romlik az amerikai társadalom teljesítménye és nemzetközi versenyképessége. Mindez természetesen gátolja a kilábalást is az elhúzódó válságból.

Stiglitz, aki egy időben Clinton elnök gazdasági főtanácsadója, később a Világbank vezető közgazdásza is volt, a globális kapitalizmus egyik legélesebb, akár még baloldalinak is nevezhető kritikusa. Az elmúlt évtizedek során könyvek és cikkek sokaságában fejtette ki nézeteit, amelyek közül számosat  – például az IMF/Világbank szerepe, az állam és a piac viszonya, és széles értelemben a neoliberális gazdasági modell kudarca – az idő maradéktalanul igazolt. Sokak szerint azonban ezek a nézetek túlságosan leegyszerűsítőek, sarkosak.

Nos, mondhatnánk, ez legyen az amerikaiak problémája, döntsék el ők, mennyire fogadják el Stiglitz érveit, nekünk itt Európában, illetve Magyarországon megvan a magunk baja.

Ám ez nem így van; az Egyesült Államoké ez idő szerint még mindig a világ legnagyobb és legversenyképesebb gazdasága, ami ott történik, nagymértékben meghatározza a világ többi részének a helyzetét. A társadalomtudományok, köztük a közgazdaság-tudomány élvonala ugyancsak nagyrészt amerikai. 1968-ban történt megalapítása óta a legtöbb közgazdasági Nobel-díjat amerikai tudósok kapták (49-en, míg a többi nemzet tudósai közül összesen 20-an). Tehát ami Amerikában történik, egyaránt fontos gazdasági és szellemi értelemben.

Nem vitás az sem, hogy az egyenlőtlenséggel foglalkozva Stiglitz könyvében a válság egyik legfontosabb tényezőjére tapint rá, ami az európai döntéshozókat is foglalkoztatja. Franciaországban az újonnan hatalomra került szocialista kormány 75%-ra emelte a legmagasabb személyijövedelemadó-kulcsot. A motiváció nem feltétlenül pénzügyi-költségvetési természetű, sokkal inkább lélektani; a Financial Times híradása szerint a francia pénzügyminiszter „nem büntető célzatú, sokkal inkább a hazafiasságot erősítő intézkedésnek” nevezte a döntést, amellyel a gazdagok lehetőséget kapnak arra, hogy „erejükhöz mérten hozzájáruljanak” a francia gazdaság problémáinak megoldásához.

Nem tudom, hogy a francia gazdagok mekkora lelkesedést éreznek e lehetőség láttán, a trend azonban világszerte érezhető; a fejlett világ országaiban egyre többen vélik úgy, hogy a leggazdagabbak nem csupán aránytalanul nagy mértékben részesednek a megtermelt javakból, de ráadásul gyakran ezt nem is feltétlenül kiemelkedő teljesítménnyel érik el. Amint azt korábban írtam, Stiglitz szerint a többletjövedelem gyakran járadékvadászat eredménye, azaz az érintettek a piaci körülményeket, a szabályozói környezetet képesek tartósan a maguk javára befolyásolni, illetve alakítani.

Harminc évvel ezelőtt Ronald Reagan és Margaret Thatcher vezetésével a fejlett világ elindult a neoliberális modell – minimális állam, szabályozatlan piacok, alacsony adók, nagy jövedelmi különbségek – útján, ami végül is a mostani, két emberöltő óta legsúlyosabb válsághoz vezetett.

Az elmúlt években Nobel-díjasok, más briliáns elmék, gyakorló politikusok és köznapi emberek sokasága keresi a választ a válság okaira és a kilábalás mikéntjére. Stiglitz könyve fontos esemény ebben a folyamatban, ám az útkeresésnek koránt sincs vége.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.