Az önkormányzati adósság átvállalása

Felcsuti Péter

Nem magától értetődő, hogy egy bank, mondjuk egy nagyváros kötvényadósságát, amely mögé ráadásul valamekkora összegű készpénzbetétet is elhelyeztetett, feltétlenül le akarná cserélni egy olyan központi költségvetés adósságára, amelyiktől egyáltalán nem idegen a nyomásgyakorlás, a fenyegetőzés.

A kormány, ahogy megszoktuk, csepegteti a híreket: először a miniszterelnök beszélt arról, hogy az önkormányzati adósság részleges átvállalásával „elindul az adósság elleni küzdelem harmadik szakasza”, és ezúttal sem mulasztott el néhány fenyegető nyilat kilőni a „sápot szedők” (vajon kikre gondolhatott?) irányába. Ezt nehezen lehetett másképpen értelmezni, mint hogy a kormány nem kívánja teljes összegben kifizetni az általa átvett önkormányzati adósságot, vagy más módon akar egyoldalú kedvezményeket kicsikarni.

A válasz, ha nem is az immáron teljes bénultságba került bankszektorból, de egy hitelminősítőtől nem sokáig késett: a Fitch bejelentette, hogy államcsődnek tekintené, ha a kormány „erőből” a hitelezőkre kényszerítene bármilyen mértékű adósságelengedést. A miniszterelnök gyorsan visszakozott, majd arról értesültünk, hogy a kormány döntött az önkormányzati adósságátvállalás részleteiről, de a bankokkal egyelőre még nem tárgyal.

Érdekes, hogy ebben a nagy tűzijátékban alig figyeltek fel egy eléggé triviális mozzanatra: egyáltalán joga van-e az államnak bárki adósságát átvállalni a hitelező hozzájárulása nélkül. Egyszerű tény, hogy az adós adósságát egy harmadik személyre jogszerűen csak a hitelnyújtó hozzájárulásával ruházhatja át. Ezen az sem változtat, hogy a széles értelemben vett állam egyik ága (önkormányzat) adná át adósságát egy másik ágnak (központi költségvetés), hiszen az adott esetben mind a ketten egy magánjogi szerződés alanyai. Kiváltképp akkor nem tehetik ezt, ha fennáll a veszélye annak, hogy az új adós (a központi költségvetés) esetleg nem teljes összegben akarna fizetési kötelezettségének eleget tenni.

A másik, ezzel szorosan összefüggő kérdés a bankok úgynevezett érdekeltsége, hogy egy ilyen cserében akármilyen körülmények között részt vegyenek. Általában természetesen igaz, hogy a központi költségvetés jobb adós, mint bármelyik önkormányzat, de azért ez az állítás legalábbis túl sommás ahhoz, hogy mindig igaz legyen. Például nem egy kötvény esetében a hitelező részleges óvadéki betét elhelyezését írta elő az önkormányzat számára, márpedig a készpénz még az állami adósságnál is jobb. Gyakori az is, hogy  a bankok zálogjogot alapítanak az adott önkormányzat jövőbeni adóbevételein, netán  ingatlanfedezetet kötöttek ki. Így aztán nem magától értetődő, hogy egy bank, mondjuk egy jelentős adóbevétellel rendelkező nagyváros kötvényadósságát, amely mögé ráadásul valamekkora összegű készpénzbetétet is elhelyeztetett, feltétlenül le akarná cserélni egy olyan központi költségvetés adósságára, amelyiktől egyáltalán nem idegen a nyomásgyakorlás, a fenyegetőzés a szerződés újratárgyalásával és egyéb nyalánkságok.

Ám egy normális tárgyalásos folyamatban a bankok valóban érdekeltek lehetnek abban, hogy különösen a kisebb vagy gyengébb minőségű önkormányzati kötvényeiket valamekkora engedménnyel állami adósságra cseréljék le.

Mik lehetnek ezek a területek, amelyeken a bankok az állam számára értelmes és értékes engedményeket tehetnek? Először is a devizanem megváltoztatása, ti. svájci frankról euróra, netán forintra. (NB. Ez utóbbit segíthetné, ha a jegybank elfogadható áron hosszú lejáratú forintforrásokat bocsátana az érintett bankok rendelkezésére.) Aztán szóba jöhet a kamatfelár csökkentése és végül a tőkeösszeg valamilyen mértékű csökkentése, és persze mindezek valamilyen kombinációja is. Ezek mindegyike a bankok számára természetesen pénzbe kerül, azaz veszteséget okoz. Ezzel szemben áll(hat) az a céltartalék, amelyet a bankok korábban megképez(het)tek önkormányzati hitelportfóliójukra vagy annak egyes elemeire, és amit most a jobb minőségű adós belépésével felszabadíthatnak. Ez természetesen bankonként eltérő, ám az nagyon valószínű, hogy a sajtóban „lebegő” 20, pláne 25 százalékos engedménynél a bankok csak egy nagyságrenddel kevesebbre lesznek képesek vagy inkább hajlandók. Akárhogy is, a tárgyalások – ha a kormány valóban tárgyalásokra és nem shotgun weddingre készül – minden bizonnyal jócskán a kormány által megjelölt jövő év közepén túlra húzódhatnak. Különösen akkor, ha a bankok felismerik saját valódi érdekeiket és nem hagyják leszalámizni magukat, azaz megfogalmaznak valamilyen közös minimumfeltételeket a tárgyalások megkezdéséhez.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.