Az önkormányzati adósság átvállalása

Felcsuti Péter

Nem magától értetődő, hogy egy bank, mondjuk egy nagyváros kötvényadósságát, amely mögé ráadásul valamekkora összegű készpénzbetétet is elhelyeztetett, feltétlenül le akarná cserélni egy olyan központi költségvetés adósságára, amelyiktől egyáltalán nem idegen a nyomásgyakorlás, a fenyegetőzés.

A kormány, ahogy megszoktuk, csepegteti a híreket: először a miniszterelnök beszélt arról, hogy az önkormányzati adósság részleges átvállalásával „elindul az adósság elleni küzdelem harmadik szakasza”, és ezúttal sem mulasztott el néhány fenyegető nyilat kilőni a „sápot szedők” (vajon kikre gondolhatott?) irányába. Ezt nehezen lehetett másképpen értelmezni, mint hogy a kormány nem kívánja teljes összegben kifizetni az általa átvett önkormányzati adósságot, vagy más módon akar egyoldalú kedvezményeket kicsikarni.

A válasz, ha nem is az immáron teljes bénultságba került bankszektorból, de egy hitelminősítőtől nem sokáig késett: a Fitch bejelentette, hogy államcsődnek tekintené, ha a kormány „erőből” a hitelezőkre kényszerítene bármilyen mértékű adósságelengedést. A miniszterelnök gyorsan visszakozott, majd arról értesültünk, hogy a kormány döntött az önkormányzati adósságátvállalás részleteiről, de a bankokkal egyelőre még nem tárgyal.

Érdekes, hogy ebben a nagy tűzijátékban alig figyeltek fel egy eléggé triviális mozzanatra: egyáltalán joga van-e az államnak bárki adósságát átvállalni a hitelező hozzájárulása nélkül. Egyszerű tény, hogy az adós adósságát egy harmadik személyre jogszerűen csak a hitelnyújtó hozzájárulásával ruházhatja át. Ezen az sem változtat, hogy a széles értelemben vett állam egyik ága (önkormányzat) adná át adósságát egy másik ágnak (központi költségvetés), hiszen az adott esetben mind a ketten egy magánjogi szerződés alanyai. Kiváltképp akkor nem tehetik ezt, ha fennáll a veszélye annak, hogy az új adós (a központi költségvetés) esetleg nem teljes összegben akarna fizetési kötelezettségének eleget tenni.

A másik, ezzel szorosan összefüggő kérdés a bankok úgynevezett érdekeltsége, hogy egy ilyen cserében akármilyen körülmények között részt vegyenek. Általában természetesen igaz, hogy a központi költségvetés jobb adós, mint bármelyik önkormányzat, de azért ez az állítás legalábbis túl sommás ahhoz, hogy mindig igaz legyen. Például nem egy kötvény esetében a hitelező részleges óvadéki betét elhelyezését írta elő az önkormányzat számára, márpedig a készpénz még az állami adósságnál is jobb. Gyakori az is, hogy  a bankok zálogjogot alapítanak az adott önkormányzat jövőbeni adóbevételein, netán  ingatlanfedezetet kötöttek ki. Így aztán nem magától értetődő, hogy egy bank, mondjuk egy jelentős adóbevétellel rendelkező nagyváros kötvényadósságát, amely mögé ráadásul valamekkora összegű készpénzbetétet is elhelyeztetett, feltétlenül le akarná cserélni egy olyan központi költségvetés adósságára, amelyiktől egyáltalán nem idegen a nyomásgyakorlás, a fenyegetőzés a szerződés újratárgyalásával és egyéb nyalánkságok.

Ám egy normális tárgyalásos folyamatban a bankok valóban érdekeltek lehetnek abban, hogy különösen a kisebb vagy gyengébb minőségű önkormányzati kötvényeiket valamekkora engedménnyel állami adósságra cseréljék le.

Mik lehetnek ezek a területek, amelyeken a bankok az állam számára értelmes és értékes engedményeket tehetnek? Először is a devizanem megváltoztatása, ti. svájci frankról euróra, netán forintra. (NB. Ez utóbbit segíthetné, ha a jegybank elfogadható áron hosszú lejáratú forintforrásokat bocsátana az érintett bankok rendelkezésére.) Aztán szóba jöhet a kamatfelár csökkentése és végül a tőkeösszeg valamilyen mértékű csökkentése, és persze mindezek valamilyen kombinációja is. Ezek mindegyike a bankok számára természetesen pénzbe kerül, azaz veszteséget okoz. Ezzel szemben áll(hat) az a céltartalék, amelyet a bankok korábban megképez(het)tek önkormányzati hitelportfóliójukra vagy annak egyes elemeire, és amit most a jobb minőségű adós belépésével felszabadíthatnak. Ez természetesen bankonként eltérő, ám az nagyon valószínű, hogy a sajtóban „lebegő” 20, pláne 25 százalékos engedménynél a bankok csak egy nagyságrenddel kevesebbre lesznek képesek vagy inkább hajlandók. Akárhogy is, a tárgyalások – ha a kormány valóban tárgyalásokra és nem shotgun weddingre készül – minden bizonnyal jócskán a kormány által megjelölt jövő év közepén túlra húzódhatnak. Különösen akkor, ha a bankok felismerik saját valódi érdekeiket és nem hagyják leszalámizni magukat, azaz megfogalmaznak valamilyen közös minimumfeltételeket a tárgyalások megkezdéséhez.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.