A tranzakciós illeték karrierje

Felcsuti Péter

Szép karrier elé néz a tranzakciós illeték; alighogy kitalálták, már fel is emelték a mértékét, ráadásul várhatóan a hatályát is kiterjesztik az értékpapír-műveletekre. Végre egyszer könnyű dolga van a kormánynak – különösebb erőlködés és belemagyarázás nélkül hivatkozhat Brüsszelre.

Az Európai Bizottság „összeurópai kezdeményezésként” 2014. január 1-jétől javasol bevezetni egy forgalmi típusú adót az értékpapír-műveletek után. Ám, hogy az új adónem beváltja-e a hozzáfűzött reményeket, az korántsem egyértelmű.

Az adó ötletét eredetileg James Tobin Nobel-díjas amerikai közgazdász (1918–2002) vetette fel a spekulatív valutamozgások megakadályozása érdekében, amelyek már az 1970-es években komoly gondokat okoztak egyes fejlődő országokban. (Egészen pontosan az adót még Keynes javasolta 1936-ban a Wall Streeten folyó spekuláció meggátolására – Tobin, aki Keynest mesterének tekintette, ezt az ötletet elevenítette fel.) Érdemes emlékeztetni arra, hogy maga Tobin korántsem tartotta ötletét ideálisnak, ám a valódi alternatívát – közös világpénz, közös monetáris és fiskális politika, illetve intézmények – politikailag nem tartotta kivitelezhetőnek (tegyük hozzá, ma sem az), így aztán, ahogy fogalmazott: „Sajnálattal a második alternatívát vagyok kénytelen javasolni, amivel némi homokot lehetne szórni a túlságosan is hatékonnyá vált pénzügyi rendszer kerekei közé.”

A szakirodalom igencsak megosztott a Tobin-adó hatékonyságát illetően. A lényeg: semmilyen empirikus bizonyíték nem támasztja alá, hogy kapcsolat lenne az adó okozta költségnövekedés és a spekuláció okozta volatilitás csökkenése között, magyarán, hogy az adó elriasztaná a spekulációt. Az viszont empirikusan bizonyított, hogy – mint minden adó – ez is csökkenti a piacok likviditását, és ezzel a piaci allokáció hatékonyságát, hiszen nagyon nehezen lehet megkülönböztetni a normális kereskedelmi és kockázatcsökkentő tevékenységet (ami kívánatos) a túlzott (??) mértékű spekulációtól (ami nem kívánatos). Vegyük észre, hogy alapértelmezésben a spekuláció normális része a piacgazdaságnak, önmagában sem jogi, sem erkölcsi szempontból nem szankcionálható, illetve szankcionálandó. A bizonytalan tartalmú „túlzott” jelző az, ami miatt a politikusok a spekuláció elleni fellépést sürgetik.

Az egyetlen konkrét példa, a svéd mindenesetre kifejezetten kontraindikatív: néhány évnyi kísérletezés után a svéd állam visszavonta az értékpapír-műveletek megadóztatását, miután sokkal kevesebb bevétel folyt be, mint amennyire a hatóságok számítottak, nem utolsósorban azért, mert a forgalom drasztikusan csökkent (ti. Londonba terelődött át).

A Tobin-adó uniós bevezetése egyike annak a seregnyi intézkedésnek, amelyet a válság hatására és vélhetően a közvélemény nyomására elsősorban a politikusok erőltetnek, akik számára a gazdasági racionalitás nem feltétlenül tűnik elsődleges szempontnak.

Az EU által támogatott kezdeményezésnek ugyanis a leggyengébb pontja éppen az, amitől Tobin is óvott: ha nem általános, azaz nem minden országra kiterjedő, akkor nagyon könnyű kijátszani, és éppen a legnagyobb szereplők képesek erre, akiket korlátozandó a rendelkezés tulajdonképpen megszületik. Adott esetben ugyanis nem csupán arról van szó, hogy Európán kívüli országok – főként az Egyesült Államok – nem csatlakoznak a kezdeményezéshez, de még uniós tagállamok, köztük a világ második legnagyobb pénzpiacát működtető Nagy-Britannia sem.

Így aztán bátran lehet a svéd jelenség megismétlődésére számítani: a forgalom elterelődik, az adótól várt bevétel csökken, ráadásul az adó éppen azokat fogja sújtani, akik nem spekulálnak, vagy az ilyen jellegű tevékenységük egészen biztosan nem éri el azt a mértéket, hogy büntetni kéne. A kisebb, fejletlen tőkepiacokkal rendelkező országokban, tehát nálunk is, az adó hatása várhatóan még kedvezőtlenebb lesz. A forgalom elterelődésére és általában a megtakarítási hajlandóság valamekkora gyengülésére lehet számítani.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.