Beszéljünk az állam szerepéről!

Felcsuti Péter

A választópolgároknak tehát tudniuk kell, mire számíthatnak sok egyéb mellett az állami szerepvállalás tekintetében is a politikai pártoktól, ha hatalomra kerülnek. Ameddig ezt nem követelik ki, vagy a pártok elsunnyogják a világos beszédet, addig a demokrácia jószerével csak üres formaság marad.

Szeretném sietve megnyugtatni az olvasót, a téma (és a kérdés) csak látszatra tudományos, vagy éppen idegen a hétköznapi ember világától. Valójában a lehető legközvetlenebbül érint mindannyiunkat. Például legyen-e állami tulajdon a gazdaságban és ha igen, milyen területeken? Legyen-e az államnak feladata a nagy szolgáltatók és kis ügyfelek közötti erőviszonyok kiegyenlítése? Akarjuk-e, hogy az állam írja elő a vállalkozóknak, hogy mennyi béremelést kell adniuk a munkatársaiknak, vagy  azt gondoljuk, hogy ezt alapvetően a vállalkozókra kell bízni? Vajon az állam mondja-e meg, hogy mit kell a gyerekeknek tanulniuk az iskolában, vagy azt hisszük, hogy a pedagógusok a gyerekeket és a helyi adottságokat ismerve egy megadott kereten belül képesek ennek a kérdésnek az eldöntésére? Legyen-e szerepe az egészségügyi ellátásban az öngondoskodásnak, vagy az ellátás alanyi jogon járjon minden állampolgárnak?  A kérdések sora korlátlanul folytatható.

Az természetesen igaz, hogy a kérdés a társadalomtudományok – köztük a közgazdaságtan  - érdeklődésének homlokterében van immáron jó háromszáz éve. A társadalom működőképessége érdekében az  egyén szabadságának ugyanis valahol véget kell érnie és az államnak – a közösség érdekében -  azon a ponton és azon túl szerepet kell kapni. És fordítva,  vannak olyan helyzetek, amikor az egyén segítségre, védelemre szorul és az államnak a társadalom által vallott értékekkel összhangban be kell avatkoznia. Ám az is tudvalevő, hogy amikor az állam beavatkozik, feladatokat vállal magára, annak legtöbbször költségei vannak, amit valakinek meg kell fizetnie. Hogy hol van ez a határ, és kinek kell fizetnie, nos, ezen a filozófiai és közgazdasági iskolák hosszú ideje vitatkoznak. Bár a vita nem dőlt el (talán soha nem is fog), de a trend – az egyre növekvő állami szerepvállalás – egyértelmű. Ennek oka a tömegdemokráciák megjelenése a huszadik században; az általános választójog megjelenésével a politikai pártoknak muszáj figyelembe venniük  a legnagyobb létszámú választók, a lakosság alacsonyabb anyagi státuszú részének követeléseit helyzetük javítására.

Az állam és piac kettősségét az elmélet alaposan feldolgozta; ismerjük a piac működésének a korlátait (l. piaci kudarcok elmélete) és ismerjük az állami beavatkozásét is (kormányzati kudarcok elmélete). És legfőképpen tudjuk, hogy a választást alapvetően befolyásolja az adott társadalom által vallott értékrend (elsősorban az egyéni felelősségvállalással, az öngondoskodással, a szolidaritással, a normakövetéssel kapcsolatban vallott értékekre gondolok). Ezért lehetnek sikeresek a skandináv országok a rájuk jellemző viszonylag magas újraelosztással és alacsony szintű állami jelenléttel a gazdaságban és mondjuk, az ázsiai országok is, ahol alacsony az újraelosztás, de magas az állami beavatkozás szintje a gazdaságban.

Mindebből az következik, hogy a viszonyunk ehhez a kérdéshez semmiképpen nem szabad, hogy ideológikus legyen, amit az elmúlt két évtizedben (is) mifelénk nagyon is sűrűn megtapasztalhattunk. Például a hazai liberalizmus hívei az alacsony szintű állami beavatkozást épp úgy bunkósbotként használják és a társadalmi lét minden területén alkalmazhatónak vélik, mint az állami szerepvállalás hívei a saját elgondolásaikat. Én történetesen a rugalmas és gyakorlatias megközelítés híve vagyok; ideológiai kényszerzubbonytól mentesen  minden területen meg kell találni azt az egyensúlyi pontot (az egyéni szabadság és felelősség, illetve az állami szerepvállalás között), ami a mi viszonyaink között optimálisnak tekinthető, mert biztosítja a társadalom és a gazdaság előrehaladását és a lehető legnagyobb összhangban van a társadalom többsége által vallott értékekkel.

Ám tegyük most félre a kérdést, hogy hol is lehet ez az egyensúlyi pont és állapítsuk meg, hogy e  téren – mint annyi máson – a legnagyobb bajunk a világos beszéd, sőt általában a közbeszéd hiánya. A hatalomra készülő politikai pártok látványosan kerülik, hogy megosszák velünk az elképzeléseiket az állami szerepvállalásra nézve a társadalmi és gazdasági lét különböző területein. Ma már például tudjuk, hogy a Fidesz erőteljesen állam által vezérelt és vezényelt társadalmat, illetve gazdaságot képzel el és valósít meg, de tudta ezt valaki a választások előtt? De a jelenlegi ellenzéki pártok sem nagyon erőlködnek, hogy képbe hozzanak bennünket elképzeléseiket illetően.

Bajnai Gordon, a Haza és Haladás gazdasági programjának bemutatásakor megtörte a jeget; a volt miniszterelnök elutasította a fenti dogmákat és címkéket, amikor pragmatikus államfelfogásról beszélt. Példaként azt mondta, hogy a lakosság leggazdagabb része esetében az állam legyen liberális (nincs szükség támogatásra, mint amilyen az egykulcsos adó); a középosztály esetében legyen konzervatív (segítse a felemelkedést mérsékelt adókkal és más ösztönzőkkel ), a legszegényebbek esetében pedig legyen szociáldemokrata (teremtsen esélyeket, erősítse a szolidaritást).

A választópolgároknak tehát tudniuk kell, mire számíthatnak sok egyéb mellett az állami szerepvállalás tekintetében is az egyes politikai pártoktól, ha hatalomra kerülnek. Ameddig ezt nem követelik ki, vagy a pártok elsunnyogják a világos beszédet, addig a demokrácia jószerével csak üres formaság marad, amelyben mindig lesz mód arra, hogy a pártok becsapják választóikat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.