Móricka és a ciprusi bankbetétek – Orbánéknak mindenről az jut eszükbe

Felcsuti Péter

A kormányzati propaganda kiötlői joggal remélhetik, hogy sokan hitelt adnak az államtitkári megnyilvánulásnak. Pedig – mint oly sokszor eddig már – csúsztatásról van szó a javából.

Fiatalabb koromban sokat nevettünk azon a butácska viccen, aminek a csattanójaként Móricka azt mondja, hogy „nekem mindenről az jut eszembe”.  Nos, hallgatva a kormány tagjait, ez jutott eszembe; akármi történik a világban, a tanulság, hogy a magyar kormány bölcsen járt el, amikor nem kért az IMF és az EU mesterkedéseiből. Most éppen Cséfalvay államtitkár sütötte el ezt a okosságot a ciprusi mentőcsomag kapcsán. Az államtitkár a ciprusi betétesek keserű sorsán sajnálkozott, akiket az EU/IMF-mentőcsomag részeként megadóztatni készül a ciprusi kormány. „A ciprusi kormány intézkedése egyértelmű jelzés arra is, hogy az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) mentőakcióinak van olyan közvetlen hatásuk, amely a lakosságot mélyen érinti.” Az érdeklődő olvasó akár a magyar sajtóból is meglehetős pontossággal értesülhet arról, hogy mi a helyzet Cipruson (zűrös). Ám a legtöbb hírfogyasztó nem feltétlenül alapos, így aztán a kormányzati propaganda kiötlői joggal remélhetik, hogy sokan (legtöbben?) hitelt adnak az államtitkári megnyilvánulásnak. Pedig – mint oly sokszor eddig már – csúsztatásról van szó a javából.

Nézzük ezért sorjában a tényeket:

  • Ciprus 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, és 2008-ban az eurózónához;
  • az ország – nemzetközi versenyképességét növelendő – rendkívül alacsony adókat           működtet, egyebek között nincs kamat-, illetve árfolyamnyereség-adó;
  • a bankrendszer a beözönlő külföldi pénzeknek köszönhetően óriásira duzzadt (a bankrendszer összesített mérlegfőösszege a GDP hétszerese, nálunk például az arány kevesebb mint egy);
  • a bankrendszer csődjét alapvetően a görög államadósság átstrukturálása okozta, amelyben a ciprusi bankok erőteljesen érintve voltak;
  • a bankbetétek egyharmada külföldi, főleg orosz tulajdonban van (ez utóbbi a becslések szerint 31 milliárd dollár);
  • az orosz kapcsolatok erősségét mutatja, hogy Oroszország 2011-ben 2,5 milliárd dollár kormányközi hitelt nyújtott Ciprusnak;
  • Ciprus az elmúlt években sok kritikát kapott az uniótól, hogy olyan offshore-központtá vált, amely lehetővé teszi a nemzetközi pénzmosást (lásd orosz és más maffiák);
  • az EU/IMF-mentőcsomag előírja, hogy a ciprusi államnak magának is hozzá kell járulnia bankjai megmentéséhez – a ciprusi kormányra van bízva, hogyan teremti elő ezt az összeget;
  • a kormány az első javaslat szerint a 100 ezer euró alatti betéteket is megadóztatná, jelenleg a dolgok – érthető módon – abba az irányba haladnak, hogy a kis összegű (100 ezer euró alatti) betéteket nem vagy csak sokkal kisebb mértékben adóztatják meg, a különbséget átterhelik a nagyobb összegű betétekre;
  • az adóért cserébe a betétesek részvényeket kapnak a feltőkésített bankokban;
  • a ciprusi kormány által a parlamentnek beterjesztett csomag lényegében megszünteti az ország alacsony adókörnyezetét, ami minden bizonnyal az ilyen céllal odaérkezett tőkék elvándorlását eredményezi, az országnak alighanem új gazdaságpolitikai stratégiára lesz szüksége.

A fentiek fényében feltehető a kérdés, vajon elvárható-e az EU/IMF kettőstől, hogy orosz és más, Ciprusra költözött külföldi nagybetétest kimentsen a bankcsődökből? Nyilván nem, hiába mosná össze Cséfalvay az orosz oligarchát a ciprusi kisbetétessel. Ha politikailag talán nem is, de erkölcsi értelemben egészen biztosan feltehető az a kérdés is, hogy ha egész Európában adót kell fizetni a kamatok és az  árfolyamnyereség után, akkor egy fenyegető bankcsőd esetén elvárható-e, hogy a hazai kisbetétesek – akik éveken keresztül nem fizettek adót – semmilyen részt ne vállaljanak a terhekből? Nos, én azt hiszem, erre a kérdésre igennel lehet válaszolni, de elfogadom, hogy politikai értelemben rendkívül nehéz ügyről van szó.

Egy biztos, Ciprusnak segítségre van szüksége, és az EU/IMF páros kész segíteni. Feltételei vannak (és nem követelései, erről korábban itt írtam), amelyekről nyilván lehet és kell tárgyalni, hiszen a lakossági reakciókat Cipruson és a többi sérülékeny országban sem lehet figyelmen kívül hagyni. Ám a bűnös mesterkedés jelei nem nagyon fedezhetők fel.

És végül még egy kérdés: jó stratégia-e az alacsony adókörnyezetet egy ország nemzetközi versenyképessége alapvető zálogának tekinteni?  Szerintem nem, és a nemzetközi tapasztalatok sem ezt támasztják ezt alá. Ezen kormányunk feje és annak jobbkeze (bocsánat a képzavarért) is elgondolkodhatna, akik többször is kinyilvánították, hogy Magyarországot Közép-Európa legalacsonyabb adózású és következésképpen legversenyképesebb gazdaságává teszik. A kormányfő épp tegnap nyilatkozta Jordániában, hogy ezt a célt immáron el is értük. Sőt, nemcsak kinyilvánították, hanem a 16 százalékos egykulcsos adót kőbe is vésették. Persze ezt is, mint a hasonlóképpen gránitszilárdságú alaptörvényt bármikor újra lehet vésetni, majd akkor, ha a miniszterelnök megvalósítja álmát, és a kulcsot 10 százalékra csökkenti.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.