Az elkártyázott bizalomról

Felcsuti Péter

A mostani kormány elképesztő tudatlanságot árult el, és szörnyű károkat okozott anyagiakban és a fejekben egyaránt, amikor a gazdaságot is háborúként fogta fel, ahol az egyik fél győzelme a másik fél veresége. Ám a gazdaság nem háború, nem zéró összegű játszma.

E helyütt figyelmeztetem a kedves Olvasót, hogy ez az írás némiképp hazabeszél. A héten ismertette Bajnai Gordon az Együtt 2014 gazdaságpolitikai vitaindítóját, amelynek központi gondolataként az elveszett bizalom visszaszerzését jelölte meg. Azt állította, hogy a bizalom visszaszerzése nélkül nem lehetséges fordulatot elérni a magyar gazdaságban, és ennek hiányában hosszú évekre állandósulhat a gazdasági stagnálás, és vele folytatódhat a társadalom lecsúszása. Bajnai gondolatmenete „zene volt füleimnek”, nem csupán azért, mert én is az általa alapított egyesület tagja vagyok, de azért is, mert immáron évek óta írások és szóbeli megnyilvánulások sokaságában foglalkoztam ezzel a kulcsfontosságú kérdéssel.

Kicsit meglepő volt, hogy az anyag fogadtatása a sajtóban mennyire figyelmen kívül hagyta ezt a kulcsfontosságú mozzanatot. A sajtóvisszhangok többnyire a vitaanyag által lehetségesnek vélt növekedési kilátásokkal, az adórendszer megváltoztatásával és még számos konkrétummal foglalkoztak, ám a bizalom helyreállítását mintha mindenki tényként kezelte volna.

Pedig nem az. A bizalom mint gazdaság-lélektani jelenség ugyanis nem statikus; ha van, önmagát erősíti, ha nincs, azaz helyette bizalmatlanság van, az is önmagát erősíti. Az elmúlt évek kormányzati intézkedései folytán a bizalom elvesztése gyorsuló folyamattá alakult át. Egy kormányváltás ezért önmagában nem képes azonnal megszüntetni ezt, jóllehet, minden felmérés szerint a gazdaság szereplői a bizalom helyreállítását tartják a legfontosabb teendőnek a gazdasági növekedés újraindítása érdekében. A gazdaság szereplői gazdaságpolitikai fordulatot, szakszerű intézkedéseket, törvényi és intézményi garanciákat várnak. Ha az új kormány megfelel ennek a várakozásnak, akkor lassan és fokozatosan a bizalom helyre fog állni, és vele együtt a gazdaság újra növekedésnek fog indulni. Ám addig valamennyi idő el fog telni, amig a dolgok még nem nagyon javulnak.

Ezért nem csak bizalomra, türelemre is szükség lesz. És sok együttműködésre.

A mostani kormány elképesztő tudatlanságot árult el, és szörnyű károkat okozott anyagiakban és a fejekben egyaránt, amikor a gazdaságot is háborúként fogta fel, ahol az egyik fél győzelme a másik fél veresége. Ám a gazdaság nem háború, nem zéró összegű játszma. A gazdaságban normálisan a felek együttműködnek abban a reményben, hogy mindketten jól járnak. És ez így is van, ha a játékszabályok tiszták és méltányosak. A kormánynak még a válság közepette is ilyen tiszta és méltányos játékszabályok létrehozására kellett volna összpontosítani erőit, és nem az általa ellenségnek kijelölt szereplők legyőzésére.

A bizalom helyreállítása mellett tehát vissza kell térni az együttműködéshez a gazdaságban és a politikában egyaránt (valójában a kettő egymás nélkül nem is képzelhető el). Ez az egyetlen út, amely a mostani társadalmi-gazdasági válságból kivezethet bennünket.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.