Meghalt a kapitalizmus, éljen a kapitalizmus!

Felcsuti Péter

Ezt a címet adta év végi írásának a londoni Financial Times szerkesztősége. Az írás – ahogy az elvárható a világ talán legbefolyásosabb üzleti napilapjától – egyértelmű kiállás a kapitalizmus mellett. Egyértelmű, de korántsem szemellenzős.

Nem vitatható, hogy a kapitalizmus kiteljesedésének elmúlt kétszáz évében az emberiség többet haladt előre az általános jólét megteremtése terén, ideértve az egészségi állapot javítását és az élet meghosszabbítását, mint az azt megelőző több ezer év alatt. Tegyük gyorsan hozzá, ez nem jelenti azt, hogy a jólét egyenletesen, pláne egyenlően oszlana el a földgolyó hétmilliárd lakója között, de az előrelépés nem vonható kétségbe.

Niall Ferguson angol történész Civilizáció, a Nyugat és a többiek (Scolar, 2011) című könyvében a következő tényezőkkel magyarázza a nyugati civilizáció, azaz a kapitalizmus világméretű sikerét: (1) a verseny, (2) a tudomány, (3) tulajdonjogok tiszteletben tartása, (4) az egészségügy, (5) a fogyasztói társadalom és (6) a munkaerkölcs.

Ezeknek a „gyilkos alkalmazások”-nak köszönhetően a kapitalizmus az ezredfordulóra a gazdasági teljesítmény, az innováció, a gazdagság tekintetében soha nem látott magasságokba emelkedett. Itt érte a 2008-as válság, ami immáron szinte létében fenyegeti.

Ám a kapitalizmus legfontosabb jellemzője talán nem is a fentiekben felsorolt „alkalmazások” összessége és összjátéka, hanem a képesség és a készség a változásra, az alkalmazkodásra és a tanulásra. Az elmúlt kétszáz évben a gazdasági és politikai kihívásokra és fenyegetésekre a kapitalizmus újra és újra érvényes válaszokat talált, amelyek eredményeképpen képes volt egy újabb sikeres fejlődési szakasz elindítására.

A 2008-ban beköszöntött válság nem az első a kapitalizmus történetében, az 1929–33-as, amely nagy gazdasági világválság néven vonult be az emberiség történelmébe, az átlagember életében súlyosabb, keservesebb következményekkel járt, mint ez a mostani. Akkor a válság csúcspontján az Egyesült Államok munkaképes lakosságának egynegyede volt munka nélkül, és a helyzet nem volt jobb a fejlett világ többi országában sem. Ám az akkor megtalált válaszok – az aktív állami gazdaságpolitika, a közmunkák, a bankrendszer feltőkésítése és szabályozása, a betétbiztosítás – évtizedekre biztosították a kapitalista piacgazdaság további fejlődését.

A mostani válság egy újabb formáció – a piacgazdaság minimális korlátozásán alapuló úgynevezett neoliberális modell – bukása, amely az 1980-as években Ronald Reagan és Margaret Thatcher kormányzása idején vette kezdetét. Ezzel a formációval nemcsak az a baj, hogy fenntarthatatlannak bizonyult, de az is, hogy sok szempontból igazságtalan volt. Ennek a következménye aztán nem csupán egy súlyos válság lett, de – ahogy az FT szerkesztői országukra olyannyira jellemző understatementtel megfogalmazzák – általánossá vált az a vélekedés is, hogy az átlagon felüli vagyonok nem feltétlenül átlagon felüli teljesítmények és érdemek eredményeképpen születtek. Ez pedig az olyan társadalmakban, amelyekben az alapvető értékek tekintetében konszenzus uralkodik, politikailag romboló és kezelhetetlen.

Mindez új kérdéseket vet fel és új kihívásokat fogalmaz meg a gazdaságpolitika tartalmát illetően, amely az 1930-as évek hasonló vitáit idézi. Az elmúlt évtizedekben ugyanis nagyjából konszenzus alakult ki a tekintetben, hogy az államnak szinte semmi dolga, elég, ha a szigorú költségvetési politika révén lehetővé teszi, hogy a jegybank alacsonyan tartsa az inflációt. A válság mindezt felülírta; új válaszok kellenek a kérdésre, hogy milyen legyen az a gazdaságpolitika, amely az összadósságot nem növelve képes szelektív módon pénzt juttatni azokra a területekre, amelyek segíthetik a válságból történő kilábalást? Milyen legyen a monetáris politika, amely az infláció kézben tartásán túl képes az eddigieknél jobban megakadályozni a buborékok kialakulását, korlátozni a pénzügyi közvetítő rendszer esetenként ön- és közveszélyes anomáliáit? Milyen legyen e két terület kapcsolata, összjátéka?

Az elkövetkező években a kapitalizmusnak meg kell találnia a válaszokat ezekre a kérdésekre, és nem csupán azért, hogy újra rátaláljon az elveszett gazdasági növekedés útjára. A társadalom megrendült igazságérzetének helyreállítása épp ennyire fontos.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.