Nemzeti érdek mindenekfelett

Felcsuti Péter

„Mától a nemzeti érdek a mérce” – jelentette ki a győztes párt miniszterelnök-jelöltje választási győzelme estéjén. Azóta sokszor, sokféle formában és összefüggésben találkozhattunk ezzel a gondolattal. És nemcsak a retorikával, de konkrét döntésekkel és cselekedetekkel, amelyek indoklásaként minden alkalommal a nemzeti érdekek primátusa hangzik el.

Lássuk be, a nemzeti érdek kiváló hivatkozás, de nem egyszerűen definiálható koncepció.

Először is vannak rövid és vannak hosszú lejáratú érdekek, és a kétféle érdek összhangjának megteremtése korántsem könnyű. Ha például az elmúlt másfél év gazdaságpolitikájának eseményeit nézzük, 2010 nyarán a Fidesz által definiált nemzeti érdekkel nyilván összhangban volt a különadók kivetése, a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítása, az IMF „kipaterolása”, vagy akár a „sallerek és kokik” kiosztása Brüsszelben. 2011 végén az ugyanígy definiált érdekek szempontjából ezek már aligha tűnnek jó ötletnek, hiszen igencsak rászorulunk az IMF és az EU pénzügyi mentőövére, s így nem csekély mértékben e két szervezet jóindulatára is.

Ám a kérdésnek van egy másik vetülete is, tudniillik a kormány a nemzeti érdekeket következetesen mások érdekével szemben határozza meg. Valami olyasmit gondol és cselekszik, hogy azt csinálom, ami nekem jó, és nem érdekel, érinti-e ez, és ha igen, hogyan, mások érdekeit. Másképpen szólva mindenki más érdeke csak a mi nemzeti érdekünknek alávetve értelmezhető.

Például nemzeti érdekből nem csatlakozunk európai kezdeményezésekhez (az adópolitika, vagy most a költségvetési politikák harmonizációja). Nem járulunk hozzá az IMF feltőkésítéséhez (ha kérik, ha nem), mert ez a nemzeti érdek. Viszont igényt tartunk a lehető legtöbb EU-támogatásra, hogy minél többet lehívhassunk belőle (ha tudunk), mert ez a nemzeti érdek. Az IMF-től és az EU-tól hitelt szeretnénk kapni (10-15 milliárdot), mert ez is nemzeti érdek. De ne szóljanak bele, hogy mit teszünk a pénzükkel, mert mi jobban tudjuk, mi a nemzeti érdek.

Vegyük észre, az önös érdeknek ez az abszolutizálása tökéletesen idejét múlta, és ráadásul súlyosan kontraproduktív is. Immáron közhely, hogy a kölcsönös függőségek mai világában még a legnagyobb és legerősebb országoknak sem érdemes törekedniük saját érdekeik maradéktalan érvényesítésére a többi szereplő rovására. Az érdekegyeztetés, az együttműködés, a kölcsönös bizalom kialakítása szempontjából fontos gesztusok, a szolidaritás, az önzetlenség, vagy éppen esetenként az áldozat, hosszú távon sokkal több sikert, nagyobb hozzáadott értéket ígér, mint a nemzeti érdek mindenáron való, egyoldalú erőltetése. Ráadásul többről is van szó, mint az érdekérvényesítés alacsony hatásfokáról; lélektani kísérletek sokasága bizonyítja, hogy az emberek kifejezetten szívesen büntetik (ha tehetik) azokat, akik saját érdekeiket a csoport, a közösség érdekei elé helyezik. Másképpen szólva ezzel a mostani érdekfelfogással még azt sem érjük el, amit ugyanezeknek az érdekeknek a rugalmasabb, empatikusabb képviseletével elérhetnénk.

A jelenleg regnáló politikai erő „nemzeti érdek”-felfogása – a hibákon és tévedéseken túl – sajnos ilyen: provinciális és korlátolt; felsejlik mögötte a Móricz-regények módos gazdáinak görcsös ragaszkodása a jusshoz, a vagyonhoz, „a kaparj kurta” zsákutcás igazsága.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.