Mi értelme a közgazdaságtannak?

Felcsuti Péter

A közgazdaságtan eredményeit csak korlátozottan lehet felhasználni a gyakorlati gazdaságpolitika céljaira. A hangsúly a korlátozottan szócskán van: a komplett őrültségek azok ettől függetlenül őrültségek.

Megszorítás vagy növekedés? A vita ismét fellángolt, ezúttal elméleti közgazdász körökben. A kiváltó ok egy excel kódolási hiba, vagy talán annál kicsivel több. A hiba elkövetői Kenneth Rogoff és Carmen Reinhart, az angolszász közgazdasági elmélet egyik legismertebb alkotó párosa, akik kifejezetten az államadósság és a gazdasági növekedés témakörére szakosodtak. This Time is Different: Eight Centuries of Financial Follies (Ez alkalommal más lesz – a pénzügyi ostobaság nyolc évszázada) című, 2011-ben megjelent könyvük igazi bestseller.

Ám még ezt megelőzően írtak egy tanulmányt Growth in a Time of Debt (Növekedés adósság idején) címmel, amelyben 44 ország gazdasági teljesítményének több mint 3700 adatát tanulmányozták egy kétszáz éves – 1800 elejétől a közelmúltig tartó – történelmi időszak alatt. Három fő megállapítást tettek. (1) A fejlett országokban 90 százalékos államadósság/GDP alatt nem lehet erős kapcsolatot kimutatni a növekedés és az államadósság között, 90 százalék felett viszont a fordított kapcsolat kifejezetten erős: a növekedés átlagosan több mint 1 százalékkal csökken. (2) A fejlődő országok esetében az összefüggés már alacsonyabb, 60 százalékos államadósság/GDP szinten megvalósul, és a különbség továbbemelkedik az államadósság emelkedésével és (3) a fejlett országokban nem lehet kapcsolatot kimutatni az infláció és az államadósság között, a fejlődő országokban természetesen itt is más a helyzet.

Nem meglepő, hogy ezt az írást aztán az azonnali adósságcsökkentés hívei mind az Egyesült Államokban, mind Európában a zászlajukra tűzték, és az egyik legfontosabb hivatkozássukká vált a növekedés vs. megszorítás vitában.

Eddig rendben volnánk, ám 2013-ban egy újabb írás született, a szerzők ezúttal a University of Massachusetts egyik mesterszakos egyetemi diákja, Thomas Herndon és az intézmény két tanára. Amikor megismételték és ellenőrizték a két hírneves szerző számításait, kínos kódolási hibákat, és ami még ennél is rosszabb, tendenciózus adatkezelést és szokatlan súlyozási technikákat találtak. Az általuk elvégzett számítások nem mutatnak ki erős kapcsolatot a növekedés és az államadósság között a 90 százalékos határ felett sem.

Rogoff és Reinhart elismerték a kódolási hibákat, de a dolog lényegét illetően kitartottak eredeti állításaik mellett. A kibontakozó szakmai adok-kapok során aztán a felek álláspontja jelentős mértékben közeledett egymáshoz. Abban mindenesetre egyetértettek, hogy a magas adósság és a növekedés között fordított a kapcsolat, és abban is, hogy Rogoffék megállapításaiból nem vonhatók le direkt következtetések az egyes országok által folytatandó konkrét gazdaságpolitikákra (például az azonnali adósságcsökkentés mint gazdaságpolitikai prioritás helyességére) nézve.

Mindez egyszersmind sokat elmond a közgazdaság-tudomány lehetőségeiről és korlátairól is.

Emlékszünk Erzsébet brit királynő értetlenkedő kérdésére 2008-ból: hogy lehet, hogy ezt (tudniillik a válságot) senki nem látta előre? A királynőnél biztosan felkészültebb politikus, Jean-Claude Trichet, az EKB korábbi elnöke pedig arról panaszkodott, hogy a válság idején a gyakorlati döntéshozók semmilyen segítséget nem kaptak az elméleti közgazdászoktól. (http://www.project-syndicate.org/commentary/economics-in-denial-by-howard-davies)

Nem véletlen, hogy a válságot követően önvizsgálat és útkeresés indult el a közgazdasági szakma művelői között. Soros György nem kevés pénzzel segített létrehozni egy új tudományos intézetet, amely az újszerű megközelítés igényét már a nevében viseli (Institute of New Economic Thinking). De a gyakorlati szakemberek is igyekeznek; a Bank of England 2012-ben konferenciát szervezett, amelynek a provokáló What’s the Use of Economics? (Mi értelme a közgazdaságtannak?) címet adta.

E vitáknak egy tanulsága biztosan van; mivel a közgazdaságtan nem tudomány abban az értelemben, ahogy a fizika vagy pláne a matematika az (a vizsgálatokat nem lehet laboratóriumi körülmények között folytatni, tesztelni vagy pláne megismételni), ezért az eredményeit is csak korlátozottan lehet felhasználni a gyakorlati gazdaságpolitika céljaira. Hazai felhasználásra érdemes nyomatékosítani: a hangsúly a korlátozottan szócskán van, komplett őrültségekről nagy biztonsággal lehet tudni, hogy őrültségek. Ám ezeket leszámítva marad a kényelmetlen igazság: a gazdaságpolitika (ahogy a politika egésze) legalább annyira művészet és intuíció, mint tudomány. És hogy sikeres-e, csak utólag és viszonylag hosszú idő alatt derül ki.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.