Cipőt a cipőboltból – A tervezett reklámadóról

Felcsuti Péter

Milyen hatása lesz a reklámadónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő csökkenti a fogyasztást.

Újabb kormányzati lépésről értesültünk a múlt héten: a kormány adó kivetését fontolgatja a reklámból származó bevételekre. Nem ez az első eset, amikor a kormány kiszivárogtat egy elképzelést mindenfajta indoklás vagy háttérszámítás nélkül, ami lehetővé tenné, hogy a piaci szereplők megértsék, illetve felkészüljenek a változtatásokra. Marad a találgatás a kormányzat szándékait illetően; ez nagyjából a legrosszabb, ami a gazdaságban (és a társadalomban) történhet. Az elmúlt években akárhány felmérés született a bel- vagy külföldi befektetők körében a gazdasági növekedést akadályozó tényezőkről, az első helyen a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika állt. Aligha véletlen, hogy Varga Mihály hivatalba lépésekor éppen a kiszámíthatóságot jelölte meg a sikeres gazdaságpolitika legfőbb feltételeként. Hát, sikerült; Magyarország most már ezen a téren is „jobban teljesít”.

Rengeteg a találgatás, hogy mi a kormány valódi célja az adó bevezetésével. Nekem legjobban az tetszik, amelyik a német Bertelsmann csoport, illetve Angela Merkel „megbüntetéséről” szól. Nem mintha nem lehetne igaz, éppen ellenkezőleg: jelzi azt az elképesztő kisszerűséget, ami kormánypolitikusaink gondolkodását jellemzi (elképzelem, ahogy Angela Merkel a fejét fogja, mert az árbevételét több tízmilliárd euróban számoló Bertelsmann csoportot egy-két tízmilliós veszteség éri Magyarországon).

A Tv2 elértéktelenítése sem rossz tipp, hogy a kedvenc tőkéscsoport olcsón vehesse meg. Jól rímel a Transparency International legutóbbi országjelentésére, amely a Magánérdekek fogságában az állam címet kapta. Ez a korrupció új, „magasabb” szintjét jelenti, amikor az állam eleve olyan törvényeket hoz, amivel a hozzá közel álló csoportok számára teremt üzleti lehetőséget.

De tegyük félre ezeket a spekulációkat, és maradjunk a kétségbevonhatatlan állításoknál: az új adóból nagyjából 10 milliárd forint folyhat be, ami költségvetési léptékkel mérve kerekítési tévedés. A sávosra tervezett adó elképesztően meredek – 0, 1, 10, illetve 20 százalék –, ami nem hagy kétséget afelől, hogy a nagy külföldi szereplőkre, elsősorban a két kereskedelmi tévére kalibrálták. Az sem vitatható, hogy nagyjából ez a 30. adónem, amit az Orbán kormány hivatalba lépése óta bevezetett, ami éppenséggel nem igazolja az adócsökkentéssel és egyszerűsítéssel kapcsolatban tett ígéreteket.

Milyen hatása lesz az új adónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő külön-külön és együttesen csökkenti a fogyasztást, illetve azon keresztül a növekedést, előbb-utóbb – az elmaradó adóbevételek miatt – pedig megnehezíti a költségvetési deficitcél (3 százalék) elérését is.

Nehéz elhinni, hogy az NGM-ben ülő gazdasági szakértők, netán maga a miniszter ezt ne tudná. „Tudja, de nem mondja”, mert ez bizony politikai döntés a javából. Az ország meg szép lassan baktat vissza abba a korba, amikor az állam a „Cipőt a cipőboltból”-féle reklámokkal igyekezett rávenni a lakosságot a fogyasztásra.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.