Cipőt a cipőboltból – A tervezett reklámadóról

Felcsuti Péter

Milyen hatása lesz a reklámadónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő csökkenti a fogyasztást.

Újabb kormányzati lépésről értesültünk a múlt héten: a kormány adó kivetését fontolgatja a reklámból származó bevételekre. Nem ez az első eset, amikor a kormány kiszivárogtat egy elképzelést mindenfajta indoklás vagy háttérszámítás nélkül, ami lehetővé tenné, hogy a piaci szereplők megértsék, illetve felkészüljenek a változtatásokra. Marad a találgatás a kormányzat szándékait illetően; ez nagyjából a legrosszabb, ami a gazdaságban (és a társadalomban) történhet. Az elmúlt években akárhány felmérés született a bel- vagy külföldi befektetők körében a gazdasági növekedést akadályozó tényezőkről, az első helyen a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika állt. Aligha véletlen, hogy Varga Mihály hivatalba lépésekor éppen a kiszámíthatóságot jelölte meg a sikeres gazdaságpolitika legfőbb feltételeként. Hát, sikerült; Magyarország most már ezen a téren is „jobban teljesít”.

Rengeteg a találgatás, hogy mi a kormány valódi célja az adó bevezetésével. Nekem legjobban az tetszik, amelyik a német Bertelsmann csoport, illetve Angela Merkel „megbüntetéséről” szól. Nem mintha nem lehetne igaz, éppen ellenkezőleg: jelzi azt az elképesztő kisszerűséget, ami kormánypolitikusaink gondolkodását jellemzi (elképzelem, ahogy Angela Merkel a fejét fogja, mert az árbevételét több tízmilliárd euróban számoló Bertelsmann csoportot egy-két tízmilliós veszteség éri Magyarországon).

A Tv2 elértéktelenítése sem rossz tipp, hogy a kedvenc tőkéscsoport olcsón vehesse meg. Jól rímel a Transparency International legutóbbi országjelentésére, amely a Magánérdekek fogságában az állam címet kapta. Ez a korrupció új, „magasabb” szintjét jelenti, amikor az állam eleve olyan törvényeket hoz, amivel a hozzá közel álló csoportok számára teremt üzleti lehetőséget.

De tegyük félre ezeket a spekulációkat, és maradjunk a kétségbevonhatatlan állításoknál: az új adóból nagyjából 10 milliárd forint folyhat be, ami költségvetési léptékkel mérve kerekítési tévedés. A sávosra tervezett adó elképesztően meredek – 0, 1, 10, illetve 20 százalék –, ami nem hagy kétséget afelől, hogy a nagy külföldi szereplőkre, elsősorban a két kereskedelmi tévére kalibrálták. Az sem vitatható, hogy nagyjából ez a 30. adónem, amit az Orbán kormány hivatalba lépése óta bevezetett, ami éppenséggel nem igazolja az adócsökkentéssel és egyszerűsítéssel kapcsolatban tett ígéreteket.

Milyen hatása lesz az új adónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő külön-külön és együttesen csökkenti a fogyasztást, illetve azon keresztül a növekedést, előbb-utóbb – az elmaradó adóbevételek miatt – pedig megnehezíti a költségvetési deficitcél (3 százalék) elérését is.

Nehéz elhinni, hogy az NGM-ben ülő gazdasági szakértők, netán maga a miniszter ezt ne tudná. „Tudja, de nem mondja”, mert ez bizony politikai döntés a javából. Az ország meg szép lassan baktat vissza abba a korba, amikor az állam a „Cipőt a cipőboltból”-féle reklámokkal igyekezett rávenni a lakosságot a fogyasztásra.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.