Cipőt a cipőboltból – A tervezett reklámadóról

Felcsuti Péter

Milyen hatása lesz a reklámadónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő csökkenti a fogyasztást.

Újabb kormányzati lépésről értesültünk a múlt héten: a kormány adó kivetését fontolgatja a reklámból származó bevételekre. Nem ez az első eset, amikor a kormány kiszivárogtat egy elképzelést mindenfajta indoklás vagy háttérszámítás nélkül, ami lehetővé tenné, hogy a piaci szereplők megértsék, illetve felkészüljenek a változtatásokra. Marad a találgatás a kormányzat szándékait illetően; ez nagyjából a legrosszabb, ami a gazdaságban (és a társadalomban) történhet. Az elmúlt években akárhány felmérés született a bel- vagy külföldi befektetők körében a gazdasági növekedést akadályozó tényezőkről, az első helyen a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika állt. Aligha véletlen, hogy Varga Mihály hivatalba lépésekor éppen a kiszámíthatóságot jelölte meg a sikeres gazdaságpolitika legfőbb feltételeként. Hát, sikerült; Magyarország most már ezen a téren is „jobban teljesít”.

Rengeteg a találgatás, hogy mi a kormány valódi célja az adó bevezetésével. Nekem legjobban az tetszik, amelyik a német Bertelsmann csoport, illetve Angela Merkel „megbüntetéséről” szól. Nem mintha nem lehetne igaz, éppen ellenkezőleg: jelzi azt az elképesztő kisszerűséget, ami kormánypolitikusaink gondolkodását jellemzi (elképzelem, ahogy Angela Merkel a fejét fogja, mert az árbevételét több tízmilliárd euróban számoló Bertelsmann csoportot egy-két tízmilliós veszteség éri Magyarországon).

A Tv2 elértéktelenítése sem rossz tipp, hogy a kedvenc tőkéscsoport olcsón vehesse meg. Jól rímel a Transparency International legutóbbi országjelentésére, amely a Magánérdekek fogságában az állam címet kapta. Ez a korrupció új, „magasabb” szintjét jelenti, amikor az állam eleve olyan törvényeket hoz, amivel a hozzá közel álló csoportok számára teremt üzleti lehetőséget.

De tegyük félre ezeket a spekulációkat, és maradjunk a kétségbevonhatatlan állításoknál: az új adóból nagyjából 10 milliárd forint folyhat be, ami költségvetési léptékkel mérve kerekítési tévedés. A sávosra tervezett adó elképesztően meredek – 0, 1, 10, illetve 20 százalék –, ami nem hagy kétséget afelől, hogy a nagy külföldi szereplőkre, elsősorban a két kereskedelmi tévére kalibrálták. Az sem vitatható, hogy nagyjából ez a 30. adónem, amit az Orbán kormány hivatalba lépése óta bevezetett, ami éppenséggel nem igazolja az adócsökkentéssel és egyszerűsítéssel kapcsolatban tett ígéreteket.

Milyen hatása lesz az új adónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő külön-külön és együttesen csökkenti a fogyasztást, illetve azon keresztül a növekedést, előbb-utóbb – az elmaradó adóbevételek miatt – pedig megnehezíti a költségvetési deficitcél (3 százalék) elérését is.

Nehéz elhinni, hogy az NGM-ben ülő gazdasági szakértők, netán maga a miniszter ezt ne tudná. „Tudja, de nem mondja”, mert ez bizony politikai döntés a javából. Az ország meg szép lassan baktat vissza abba a korba, amikor az állam a „Cipőt a cipőboltból”-féle reklámokkal igyekezett rávenni a lakosságot a fogyasztásra.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.