„15 millió ember Sauljaként állok majd ott”

Film

Hazaérkezett az Oscar után a Saul fia stábja. A sajtótájékoztatón szó esett a következő filmről, a Saul utóéletéről, az Oscar-gáláról és még Steven Spielbergről is.

„Nem tudom, megérem-e azt, hogy Magyarországon beiktatnak egy olyan miniszterelnököt, aki kedélyesebben irányítja ezt az országot, de az biztos, hogy abba kellene már hagyni ezt a mi-ők retorikát, és jó volna, ha az a pillanat, ami ott az Oscar-gálán megtörtént, nem csak egy pillanat tudna lenni” – mondta el Röhrig Géza arra reagálva, hogy a készítők mennyi örömöt és pozitív visszajelzést kaptak az elmúlt napokban, hetekben – úgy a szakma, mint a rajongók részéről. „Sok üzenetet kaptam, például egy hatéves kisfiútól, akinek megengedte az anyukája, hogy fent maradhasson és megnézhesse a díjátadót, és kézzel írott Hajrá!-kat, úgyhogy már a gála előtt tudtam, hogy 15 millió ember Sauljaként állok majd ott.” A visszajelzés és az érdeklődés szerda délelőtt is megvolt: egy sajtótájékoztatóra gyűlt össze a Toldiban az egész magyar sajtó és a film készítői, no meg az Amerikából frissen hazatért Oscar-szobrocska. Nagy bejelentések nem voltak, a köszöntés után nagyjából érkezhettek is a kérdések – melyek főleg a gálát és a további terveket kívánták körüljárni.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

„Azt azért el kell mondani, hogy ez a gála az idiotizmus egy orvosi esete” – kezdte Röhrig, aki elmesélte, hogy a Saul díjáig nagyjából a nézőtéren kívülről követte az eseményeket, ha ugyanis valaki feláll, és kimegy a teremből, rögtön jön egy önkéntes, és leül a helyére, nehogy foghíjasnak tűnjön a gála helyszíne. „Kígyózó sor állt a terem előtt, mint anno a Lenin-mauzóleumnál. Hát ez nem az én világom.” Nemes Jeles László szinte semmire nem emlékezett a díjátadóról, elmondása szerint végig olyan volt, mintha módosult tudatállapotban lett volna. „Végig azt éreztük, hogy ez nem is igaz, ez nem is történik meg.” A jelöltek ebédjéről viszont vannak emlékei, ott találkozott ugyanis Spielberggel, aki szerint a Saul fia nagymértékben hozzájárul a holokauszt kollektív emlékezetéhez, fontos alkotásnak tartja, és nem is gondolta volna, hogy a Schindler listája után (Spielberg filmjét 1993-ban mutatták be, 1994-ben hét Oscar díjat kapott, köztük a legjobb film és a legjobb rendező díját) ennyi évet kell várni egy újabb, a témát ilyen egyedi módon feldolgozó filmre.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

A nagyon fáradt és a legtöbb kérdésre „erről tulajdonképpen már mindent elmondtam” válaszokat adó Nemes Jeles kézenfekvő módon megkapta a „Hogyan tovább most, hogy az első filmje Oscar-díjat kapott?” kérdést is, amire először viccesen annyit mondott: „Kinéztem egy házat Beverly Hillsben. Nagyon szép.” Majd arról kezdett beszélni, hogy fogalma sincs, hány filmet fog még csinálni, de az biztos, hogy nem akar egy kaptafára menőeket alkotni. „Lehet, hogy ezután egy normális filmet sem csinálok már, ki tudja, minden benne van a pakliban, éppen ez a jó benne.” Hozzátette, persze lehet mérgezett ajándék is az Oscar, mégis inkább jobban érzi magát, hogy ha már egyszer ott voltak, meg is nyerték. A szobrot pedig beteszi egy vitrinbe, és dolgozik tovább.

Jelenleg ugyanezzel a stábbal: a casting már tavaly június óta folyik Budapesten, vidéki nagyvárosokban és a határon túl is, amatőröket éppúgy keresnek, mint profi színészeket, sőt Nemes Jeles titkos terve az, hogy világhírű színésznőt csináljon egy ismeretlen magyar színésznőből. A filmről annyi tudható, hogy Magyarországon forgatják, magyar nyelven, magyar sztorival, de a rendező elmondta, hogy egyszerre lehet több filmtervet is építgetni, most is ezt teszi, mert szeretne majd más nyelven és máshol is forgatni. „A világ viszont kinyílt, ez főleg a finanszírozásban látszik meg, az új filmhez olyanok is jelentkeztek, akik a Saulra még nemet mondtak. Az biztos, hogy a Nemzeti Filmalaptól fogunk rá pénzt kapni, de más, nemzetközi források is lesznek” – mondta el Sipos Gábor, a Saul fia producere.

A Saul fia áprilisban – sok extrával – DVD-n és Blu-rayen is kijön, emellett a Jelenkor Kiadónál több könyv is készül: Georges Didi-Huberman a filmről készült esszéje már meg is jelent, az alkotók terveznek továbbá egy színes-szagos albumot a film készítéséről, illetve további két kötetet, mellyel azt a tudásanyagot kívánják átadni a magyar közönségnek, amit a film készítése során összeszedtek, magukévá tettek. Ebből az egyik a Tekercsek a Sonderkommandóból munkacímet viseli, és azokat a feljegyzéseket tartalmazza, melyeket az auschwitzi Sonderkommando tagjai jegyeztek fel, ezzel dokumentálva mindennapjaikat. Ez eddig magyarul nem volt olvasható. Vági Zoltán történész pedig arról is beszámolt, hogy a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár Saul gyermekei néven indít egy programot, mellyel annak a 100 ezer, Auschwitzba deportált és ott elgázosított gyermeknek a nevét igyekeznek kikutatni, akik eddig névtelenek maradtak. „Nem feledkezhetünk meg a halottainkról, és azért, hogy ez így legyen, a Saul fia nagyon sokat tett – mondta Vági. – Többet, mint mostanában bármi más.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.