15 éves a Cirko-Gejzír - Városi mesevilág

  • Dombi Lõrinc
  • 2009. május 28.

Film

A kilencvenes évek baráti alapon létrejött, mondhatni spontán kulturális kezdeményezéseinek többsége az idők folyamán szép csendben kimúlt, vagy megadta magát a piacnak, és üzleti vállalkozássá változott. Európa legkisebb mindennap játszó mozija azonban jól tartja magát és eredeti arculatát: a Cirko-Gejzír (barátainak csak Cirko) júniusban több mint száz saját forgalmazású filmje műsorra tűzésével és számos egyéb programmal ünnepli 15. születésnapját. Dombi Lőrinc

A kilencvenes évek baráti alapon létrejött, mondhatni spontán kulturális kezdeményezéseinek többsége az idők folyamán szép csendben kimúlt, vagy megadta magát a piacnak, és üzleti vállalkozássá változott. Európa legkisebb mindennap játszó mozija azonban jól tartja magát és eredeti arculatát: a Cirko-Gejzír (barátainak csak Cirko) júniusban több mint száz saját forgalmazású filmje műsorra tűzésével és számos egyéb programmal ünnepli 15. születésnapját.

*

Kezdetben vala egy baráti társaság és egy Lőrinc pap téri pincehelyiségből kialakított mozi: ebben a formájában ma már egyik sem létezik, az eredeti mozifelhalmozókból egyedül Balassa Péter maradt a tetthelyen, mely négy év elteltével a Balassi Bálint utca 15-17. szám alá, egy receptraktárnak használt helyiségbe költözött. A kezdeti vetítési program hozott anyagból jött össze, az "oldies but goodies" jegyében: a házon belüli filmforgalmazás csak a későbbiekben ütötte fel a fejét, addig is a mozivásznat főleg archívumokba utalt, elárvult klasszikusok, pld. Kieslowski és Tarkovszkij filmjei foglalták el: "A Stalkert egy időben mindig játszottuk január 1-jén, mert ezt kívánja az ember ilyenkor" - avat be az ősidőket jellemző, sajátos műsorpolitikába és a korai, bulista szemléletbe a Cirko-Gejzír munkatársa, Potyondi Linda. ' a tudatos tervezés helyett inkább a mindenkori mozista alapvető vágyához köti a Cirko életre hívását: "Kellett egy hely, ahol cool- és kultfilmeket lehetett nézni."

Bizonyára még hosszan lehetett volna a Véletlent és az Iván gyermekkorát ismételni, a mozit működtető nonprofit alapítvány azonban szűknek ítélte az utánjátszási kereteket, és a filmforgalmazás rögös útjára lépett. A legelső saját beszerzések között egy Tony Gatlif (Latcho Drom), egy Lars von Trier (A bűn lélektana), egy Haneke (Furcsa játék) és egy Özpetek (Törökfürdő) szerepelt, s ha a neves filmművészek nem is tudtak róla, korai műveik hosszú időre meghatározták a Cirko filmes arculatát. "A Cirko nagy előnye a többi mozival szemben, hogy mi hosszabb ideig műsoron tartjuk a filmeket, így van idejük kifutni magukat. Előfordul, hogy egy film csak 4-5 hét után talál magára, mint például a nemrég bemutatott Az osztály, ha pedig úgy érezzük, hogy igény van rá, újra előveszünk egy-egy rég nem vetített darabot. Kezdetben akár egy évig is folyamatosan lehetett játszani a Latcho Dromot vagy a Törökfürdőt, ma már azonban 3-4 hónap alatt kifulladnak a filmek" - vázolja Potyondi a moziba járási szokások Cirkót is érintő változásait. Ami viszont nem változott, az a közönség és a mozi kapcsolata, mely a legvisszafogottabb becslések szerint is feltűnően bizalmasnak mondható. Sokan nem is egy-egy előre kiválasztott filmre jönnek, hanem csak úgy, könnyelműen leugranak a Cirkóba, azzal a nem titkolt törzsvendégi számítással, hogy a pénztáros, a gépész vagy valaki az előtérből majd csak ajánl valamit a kínálatból. A tipikus Cirko-választék pedig Potyondi számítása szerint háromféle filmből tevődik öszsze: "Vannak a fesztiválkedvenc nagy rendezők, például Panahi, Özpetek vagy a Dardenne fivérek filmjei, aztán az igazi hardcore art-filmek, mint amilyen a közelmúltból a Téli utazás vagy régebbről a Visszafordíthatatlan, a harmadik kategória pedig az ún. közönségkedvenceké, amiket mi városi meséknek szoktunk hívni. Ilyen volt például a Prágai történet, a Melegkonyha vagy az Esküvő után." Mint megtudjuk, néhány éve a nagyobb forgalmazók számára még presztízsügynek számított, hogy egy-egy nehezen fogyasztható fesztiválsikert bemutassanak a hazai mozikban, mára azonban a Cirkónak nem nagyon kell versenyeznie a hazai ajánlattevőkkel, ha le akar csapni egy-egy néhány ezres nézőszámot ígérő cannes-i vagy berlini győztesre. A Persepolis, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap vagy Az osztály című filmeket a Cirko mutatta be Magyarországon: az elmúlt években a művelt világ nagyobbik része ezekről a filmekről áradozott, a tágas budapesti multiplexekbe azonban nem fért be egyikük sem. Akadnak persze olyan filmek is, amelyek hiába nyerik el a munkatársak tetszését, még a Cirkónak is túl rizikósak: "Nem olyan régen láttam a Falkenberg Farewell című svéd filmet. Nagyon magas minőségű, de körülbelül három nézője lenne, ha bemutatnánk. Lehetetlenség bevállalni - tudjuk meg Potyonditól. Ha Jesper Ganslandt filmjét egyhamar nem is láthatjuk a Lipótvárosban, a skandináv mozgóképek tekintetében nem érheti szó a ház elejét. Fennállása legnagyobb sikerét éppenséggel egy tavaly bemutatott, 2005-ös dán filmnek, az Ádám almáinak köszönheti a Cirko; ez a valóban remekbe szabott, sírva vigadó abszurd, melyért ugyancsak nem volt nagy tülekedés a piacon, a maga 12 ezer nézőjével abszolút csúcstartónak számít a Cirko által forgalmazott filmek között. A főszerepet alakító Mads Mikkelsen egyébként afféle házi sztárnak számít a moziban: az utóbb a James Bond-sorozat főgonoszaként elhíresült dánnal egyszerűen nem lehet hibázni, művészi giccsei (Esküvő után, Prágai történet), vagy ahogy a cirkósok mondják, a városi mesék biztos befutók a kasszánál. Mads és a Cirko kapcsolata tartósnak tűnik, de a szerényebb közönségvonzással bíró Dardenne fivérek pozíciója is szilárdnak mondható, köszönhetően a Cirko-vezetés egyhangú rajongásának. Akadtak persze futó viszonyok is szép számmal a múltban, Michael Haneke, Lars von Trier és Wong Kar-Wai drágán mért sztársága okán már jó ideje nem fér bele a cirkós forgalmazási keretekbe, Ferzan Özpetekről, a régi szép idők helyi kedvencéről pedig a cirkósok mondtak le hanyatló művészi karrierjének következtében. Új felfedezettekből persze sosincs hiány, legutóbb például az orosz Kirill Szerebrennyikov két filmje (Az áldozatkaszkadőr, Téli utazás) tűnt fel a Balassi utcában. Félő azonban, hogy ha túlságosan befut, új felfedezett után kell néznie Európa legkisebb mozijának.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.