DVD

A katasztrófaművész

  • - kg -
  • 2018. június 24.

Film

Brit tudósok feltalálták a gépet, mely képes kimutatni, hogy melyik a világegyetem legeslegrosszabb filmje. A legrosszabbat ismerjük jól, azt egy előző gép – a mostani tudósok nagyszülei kísérletezték ki – mutatta ki: ez a 9-es terv a világűrből, amit Ed Wood rendezett, akinek angórapulcsis alakját Johnny Depp aranyozta be Tim Burton filmjében. A legeslegrosszabb filmben azonban Lugosi Béla sem játszik, bizonyára ez teszi még Ed Wood klasszikusánál is rosszabbá: a The Room című filmet egy Tommy Wiseau nevű alak írta, rendezte és a főszerepet is maga alakítja. Nézhetetlen filmre bárki képes, ez még a profiknak is sikerülhet, a legeslegrosszabb filmhez azonban több kell: nemcsak amatőrség, hanem PR is, ami össze is jött azzal, hogy James Franco filmet rendezett a legeslegrosszabb film történetéről.

Franco emberséges művész, sosem rúgna underdogba, az csak természetes, hogy a „veletek nevetek, nem rajtatok” elvét követve közelít a hollywoodi megdicsőülést szomjazó, önjelölt zsenihez. A magát, barátait és rokonait rendező Franco eljátssza Wiseau-t, akiről nem derül ki az égvilágon semmi, ám az legalább szórakoztatóan nem derül ki. Rejtély marad, kiféle-miféle ember ez a fura akcentusú, meghatározhatatlan korú marslakó, annyit viszont megtudhatunk, hogy Franco nemcsak Faulkner- és Steinbeck-adaptációkat képes készíteni, hanem ilyet is: egy elnézőnek látszó, de a nagy igyekezet ellenére mégiscsak lenéző dramédiát Hollywood közröhejre számot tartó csodabogarairól. A világ legeslegrosszabb filmje ennél többet érdemelne.

Forgalmazza a ProVideo

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.