tévésmaci

A madarak maradnak

  • tévésmaci
  • 2012. március 16.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kopogás hallatán elhagyták a Pendragon-problémakört, kíváncsian meredtek az ajtóra. Akkor fordult elő ugyanis először, hogy az új titkárnő ily célratörően próbált kapcsolatba lépni velük.

Addig csak ült az asztalánál, kapkodta a telefonokat, mindenkinek hamari visszahívást ígért, majd gondos feljegyzést készített a beszélgetésről, amit azonmód továbbított is alkalmazóinak - e-mailben. Aztán azok visszaírtak esetleg, ha véletlenül valakit vissza kellett hívni. Beszéd csak reggel és este, az is csak az udvarias köszönésre korlátozódott: Sztupa kezet csókolt, Troché mélyen, de könnyedén meghajolt. Hosszabb szöveg csak a bemutatkozáskor hangzott el, hiszen mindenki tudott minden fontosat a másikról; a Holmes, Irvin, Holmes & Smith ellátta az összes érintettet a feltétlenül szükséges információkkal. Talán csak az udvariasság szigorú szabályai miatt volt muszáj bemutatkozni: zavarba is jöttek tőle. Leginkább azért, mert az új munkatársat Frombold Romonade-nak hívták, s a Romonade-ot Romonádnak ejtette. Amikor Sztupa és Troché egyedül maradtak, Troché azonnal kifakadt: ilyen név nincs. Tudod, mi az a romonád? Nekem zenélsz, Beethovennek - pillantott fel az ugyancsak megrendült Sztupa -, régi kőművész családból származom, már a keresztelőmön egymásnak adták a kilincset a culágerok. Culágerek? Volt egy cukrász Budakolbászon, aki sajtos romonád néven árulta a sajtos rolót, ilyen kicsik voltak, félkörívesek, és sokáig hót biztos voltam benne, hogy ő méri a világ legjobb rolóját, de aztán a válság után már valamivel feljavította benne a tölteléket, brrr. Nem szólíthatjuk Romonádnak, az hétszentség! Hazafelé indulván aztán Sztupa udvariasan megkérdezte, hogyan szólítják otthon a "tisztelt kolleginát". A válaszra - az ezen a héten szerfelett tolakodó tévéműsor miatt - itt aligha keríthetünk sort, mert:

Szombaton (18-án) már reggel 10.10-kor beleszagolhatunk a Kaktusz virágába a Filmmúzeumon, míg este nyolckor a Távol Afrikától lesz a Story4-en. Volt nekem egy debreceni barátom, igazi cívis arc, az mindig úgy mondta, hogy Távol Ifrikától. Amúgy ivott is. Kilenckor lesz a Dunán Amadeus, ezt csak azért mondom, mert Beethovenről már volt szó.

Vasárnap kirándulunk, hogy nehogy elmacskásodjon a lábunk, s mire hazaérünk (mifelénk este tizenegykor zárnak a kirándulóhelyek), 23.20-kor már kezdődik is aSzáll a kakukk fészkére. Gyanítom, mostanában lehet nyolcvanéves Milos Forman.

Hétfőn este a távol-keleti japánok rajongói örülnek majd a Tűzvirágoknak 22.05-kor a Cinemaxon. Ami azt illeti, mi is eléggé csipázzuk Takeshi Kitanót. A magasabb ingerküszöbbel rendelkező néposztályoknak viszont egészen 23.25-ig kell várniuk, amikor az RTL Klub bemutatja a Halálos temetés című marhaságot a gatyaletolós-tortadobálós szakágból.

Kedden lesz kis dilemmázás (társasjáték, olyan, mint a dámázás), hogy a Cinemaxon nyolckor elkezdett Keane-ből kiszálljunk-e kilenckor, amikor a Filmmúzeum indítja a M.A.S.H.-t, vagy ne szálljunk. A Keane mellett szól, hogy játszik benne Damian Lewis, a M.A.S.H. mellett meg az, hogy a világ egyik legjobb filmje (simán tízben van). Dilemmázás után némi érthetetlen sietés: már tizenegykor elkezdődik a Filmmúzeumon az Éjféli cowboy. Náluk már biztos nyári időszámítás van.

Szerdán megin' a japók kavarnak, én például a Kikujiro nyaráról sokáig azt hittem, hogy a Kilimandzsáró havának a folytatása, de tévedtem, ám önök nem tévednek, ha a hathúszas Cinemaxra kapcsolnak, mert Takeshi Kitano visszatér, s most sem lacafacázik sokat. Bónusznak utána lenyomhatunk egy angol vígjátékot, az a címe, hogy És most valami egészen más - ez ilyen tévés duma, s a film valami Monty Python-bolhacirkusz, ha jól emlékszem, úgyhogy maradok, noha az MGM-en ugyanekkor lesz egy régi kedves western, az Idegen a cowboyok között.

Csütörtökön a Dunán, 21.40-kor Körhinta, az m2-n meg egy lengyel krimi 1988-ból: az Ölj meg, zsaru!, Lindával. Boguslaw Lindával.

Szerintem csak pizzarendelés után tévézzenek, akkor is keveset!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.