Film

A megtöretés

Ken Loach: Én, Daniel Blake

  • 2017. január 1.

Film

Ismertem olyan embert, aki szabadságot vett ki szívrohama idejére.

Életben maradt, telefonált a munkahelyére, kifeküdte, visszament. Titokban szedte a gyógyszereit, amíg élt. De el nem árulta volna, hogy beteg, mert attól félt, s nem alaptalanul, hogy akkor „le­építik” (a lehető leghumánusabb jóindulattal), ő állás, családja bevétel nélkül marad, egyszerre vagy öt ember egzisztenciája omlik össze.

A filmezéstől – korábbi elhatározását megváltoztatva – mégsem búcsúzó Ken Loach cannes-i fődíjas munkájának hőse nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy eltitkolhassa betegségét, hiszen munkahelyéről viszi el a mentő. A baj nyilvánvaló, a felépülés kérdéses, de van remény – egészen addig, amíg egy a valóságos helyzet megállapítására alkalmatlan kérdőív kitöltése után a hivatal el nem vonja a lábadozó asztalos segélyét. Valami pontszám alapján úgy dönt az állam (felszínesen és érzéketlenül intézkedő alkalmazottja), hogy a segélyhez mégsem elég beteg a hatvanéves özvegy férfi. Keressen munkát, nem baj, ha nem talál (hiszen ha találna, akkor meg az orvosi igazolás hiánya miatt nem dolgozhatna), de tegye meg a teljesen értelmetlen, ámde jól adminisztrált erőfeszítéseket, ha pénzt akar kapni. Daniel Blake kénytelenségből elkezdi róni a személytelen állami bürokrácia végeláthatatlan köreit, mi pedig megfagyott szívvel figyeljük, hogy az általunk is rettegett helyzetekből hogyan jön ki mindig a legrosszabb végkifejlet. S ha ez nem volna elég, ott van még az unokák nélküli nagypapa alkalmi ismerőse, a hivatalból szintén kidobott kétgyerekes anya, akin a nincstelen öreg segíteni próbál. A szociális alapon itt, Newcastle-ban lakáshoz juttatott londoni asszony munka, segély, támasz, a normális életre való legcsekélyebb esély nélkül még a címszereplőnél is kiszolgáltatottabb helyzetben van, s végül a konkrét éhezés elől menekítve családját kénytelen egy eszkort-szolgálatnál „munkát” vállalni.

Nem bonyolult a képlet, csak elviselhetetlen. Van a személyes szint, ahol az arccal, személyiséggel, sorssal bíró, egyszerű emberek próbálnak túlélni, egymásban támaszt, menedéket, hitet találni – és van a társadalmi szint, amely nem közösségként, hanem atomizált szubkultúrák egymástól elidegenedett és egymás rovására túlélni próbáló halmazaként létezik, melynek (nem életét, hanem) működését a mechanikusan üzemelő hivatal bonyolítja. A hivatallal kommunikálni nem lehet, mert a hivatal létezésének elidegeníthetetlen lényege a gépies működés, s a hivatal intézkedéseit realizáló hivatalnok személyes túlélését a személytelen parancsteljesítéssel való azonosulás mértéke biztosítja (a főhőssel szemben intézkedő rendőr figyelmét pedig joggal hívja fel arra egy járókelő, hogy holnap majd ő is elveszíti munkáját).

Daniel Blake története ekképp nem (csak) egy munkáját veszített mesterember kálváriája a bürokrácia útvesztőiben – bár annak is bicskanyitogatón hiteles –, inkább annak felmutatása, hogy nemcsak nem működik, de nem is működhet az esendő embernél nagyobb egységet hivatkozási alapként tételező társadalmi felépítmény.

A filmből ugyanaz az izzó indulat árad, mint Loach egész, társadalomkritikus, mindig a kisemberek mellett kiálló, felháborodottan humanista életművéből. Hibái (plakátra kívánkozó egyértelműség, ideologikus megközelítés, a drámaiságot csak társadalmi összefüggésekben érzékelő látásmód) és erényei (kiszolgáltatottság iránti érzékenység, koherensen felépített és visszafogott, szenvedélyt sugárzó figurák, a valódi emberi méltóság felmutatásának képessége) is ugyanazok, mint amelyek az életmű legkiválóbb darabjait jellemzik. Nemcsak a film maga fontos, de a látásmódja is.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”