Film

A megtöretés

Ken Loach: Én, Daniel Blake

  • 2017. január 1.

Film

Ismertem olyan embert, aki szabadságot vett ki szívrohama idejére.

Életben maradt, telefonált a munkahelyére, kifeküdte, visszament. Titokban szedte a gyógyszereit, amíg élt. De el nem árulta volna, hogy beteg, mert attól félt, s nem alaptalanul, hogy akkor „le­építik” (a lehető leghumánusabb jóindulattal), ő állás, családja bevétel nélkül marad, egyszerre vagy öt ember egzisztenciája omlik össze.

A filmezéstől – korábbi elhatározását megváltoztatva – mégsem búcsúzó Ken Loach cannes-i fődíjas munkájának hőse nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy eltitkolhassa betegségét, hiszen munkahelyéről viszi el a mentő. A baj nyilvánvaló, a felépülés kérdéses, de van remény – egészen addig, amíg egy a valóságos helyzet megállapítására alkalmatlan kérdőív kitöltése után a hivatal el nem vonja a lábadozó asztalos segélyét. Valami pontszám alapján úgy dönt az állam (felszínesen és érzéketlenül intézkedő alkalmazottja), hogy a segélyhez mégsem elég beteg a hatvanéves özvegy férfi. Keressen munkát, nem baj, ha nem talál (hiszen ha találna, akkor meg az orvosi igazolás hiánya miatt nem dolgozhatna), de tegye meg a teljesen értelmetlen, ámde jól adminisztrált erőfeszítéseket, ha pénzt akar kapni. Daniel Blake kénytelenségből elkezdi róni a személytelen állami bürokrácia végeláthatatlan köreit, mi pedig megfagyott szívvel figyeljük, hogy az általunk is rettegett helyzetekből hogyan jön ki mindig a legrosszabb végkifejlet. S ha ez nem volna elég, ott van még az unokák nélküli nagypapa alkalmi ismerőse, a hivatalból szintén kidobott kétgyerekes anya, akin a nincstelen öreg segíteni próbál. A szociális alapon itt, Newcastle-ban lakáshoz juttatott londoni asszony munka, segély, támasz, a normális életre való legcsekélyebb esély nélkül még a címszereplőnél is kiszolgáltatottabb helyzetben van, s végül a konkrét éhezés elől menekítve családját kénytelen egy eszkort-szolgálatnál „munkát” vállalni.

Nem bonyolult a képlet, csak elviselhetetlen. Van a személyes szint, ahol az arccal, személyiséggel, sorssal bíró, egyszerű emberek próbálnak túlélni, egymásban támaszt, menedéket, hitet találni – és van a társadalmi szint, amely nem közösségként, hanem atomizált szubkultúrák egymástól elidegenedett és egymás rovására túlélni próbáló halmazaként létezik, melynek (nem életét, hanem) működését a mechanikusan üzemelő hivatal bonyolítja. A hivatallal kommunikálni nem lehet, mert a hivatal létezésének elidegeníthetetlen lényege a gépies működés, s a hivatal intézkedéseit realizáló hivatalnok személyes túlélését a személytelen parancsteljesítéssel való azonosulás mértéke biztosítja (a főhőssel szemben intézkedő rendőr figyelmét pedig joggal hívja fel arra egy járókelő, hogy holnap majd ő is elveszíti munkáját).

Daniel Blake története ekképp nem (csak) egy munkáját veszített mesterember kálváriája a bürokrácia útvesztőiben – bár annak is bicskanyitogatón hiteles –, inkább annak felmutatása, hogy nemcsak nem működik, de nem is működhet az esendő embernél nagyobb egységet hivatkozási alapként tételező társadalmi felépítmény.

A filmből ugyanaz az izzó indulat árad, mint Loach egész, társadalomkritikus, mindig a kisemberek mellett kiálló, felháborodottan humanista életművéből. Hibái (plakátra kívánkozó egyértelműség, ideologikus megközelítés, a drámaiságot csak társadalmi összefüggésekben érzékelő látásmód) és erényei (kiszolgáltatottság iránti érzékenység, koherensen felépített és visszafogott, szenvedélyt sugárzó figurák, a valódi emberi méltóság felmutatásának képessége) is ugyanazok, mint amelyek az életmű legkiválóbb darabjait jellemzik. Nemcsak a film maga fontos, de a látásmódja is.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."