Film

Legendás állatok és megfigyelésük

Film

Képzeljük el, ahogy Sir David Attenborough hősiesen ugrándozik New York felhőkarcolóin egy csapat elszabadult afrikai elefántot üldözve, majd egymaga megfékezi a megvadult állatokat, s végül még a mutatós amerikai bevándorlási hivatalnoknő szívét is elnyeri, aki a film elején megpróbálta kitoloncoltatni, mert pár szurikátát akart becsempészni az országba.

A Legendás állatok és megfigyelésük – a Harry Potter-univerzum kis Brehmje – megfilmesítése hasonlóan különös próbálkozás. J. K. Rowlingnak is csak halovány elképzelései voltak arról, hogyan is lehetne egy enciklopédiát filmre alkalmazni. A legjobb módszer, ha a bevált receptnél maradunk. Van három barát: az egyikük minden, csak nem hőstípus és mégis azzá válik (Gö­the Salmander, a varázs-zoológus), a másik meg esetlen, mindig háttérbe szoruló szárnysegéd (Jacob Kowalski, a mugli pék) és egy stréber barna lány, aki mindig aggódik (Tina, az auror). Van egy Voldemort-pótlék is, aki egyik híres színészből egy másikká változik.

A cselekményt illető tanácstalanság nem jelenti azt, hogy a filmnek ne lennének erényei. Az egyik mindjárt a helyenként kellemesen sötét tónus és a társadalomkritikus kitekintések. A varázslók a muglik felől nézve többrétegű kóddá válnak: lehetnek rejtőzködő queerek, akik láthatatlan szubkultúrát alkotnak a 20-as évek New Yorkjában vagy afroamerikaiak, akik másodrendű állampolgárként, szegregáltan élnek Amerikában.

Nem annyira rossz darab ez, de lehet, hogy mégis tartani kellene magunkat a „nincs több Harry Potter-film” elvhez.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."