Film

A naplemente ragyogása

  • 2018. július 14.

Film

Sok, talán megválaszolhatatlan, ám valóságos kérdés, nemcsak a művészet, az ábrázolás, de egyáltalán a kifejezés, a kommunikáció mibenlétét érintő dilemma merül föl a történetben, amelyben a látását elvesztő fotográfus a vakok számára filmes audiokommentárokat fogalmazó fiatal nőt próbálja rávezetni, hogy a felszínes benyomásokon túl hogyan értse s értesse meg a látványként elé táruló képek, ekként a világ valódi természetét. A film magának az átadásnak, a megformálásnak a kudarcra ítéltségét akarja átadni és megformálni.

Kár, hogy a filozofikus gondolatokhoz egy nézhetetlenségig teátrális formát rendel a forszírozott pátoszhoz más filmjeiben is kínos reflektálatlansággal vonzódó filmrendezőnő. Meglehet, Kavasze Naomi – a világ legnevesebb filmfesztiváljainak állandó meghívottja – sikerének épp ez a mindent eluraló, humortalan melankólia a titka: a nyugati közönség szeret mély értelmű példázatot belelátni az örökké a sírás és az összeomlás határán önmagukkal meg a világ elrontott voltával vívódó hősök látványos szenvedésébe, rejtett tanítást felfedezni a fellengzős banalitásokban, és senkit nem zavar, hogy a felvetett problematika hatásvadász, egyúttal életidegen jelenetekké folyik szét. Áll például a saját életének árnyaival küzdő Hősnő és a már megvakult Hős a tengerparti fény­áradatban, s ekkor a Nagy Fotóművész elhajítja, mit elhajítja: felcsapó zene kíséretében a hullámok közé veti kameráját (amely az ő szíve, mint azt korábban, ugyancsak zenei aláfestéssel, kijelentette). Pofám leszakad.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.