Film

A Pentagon titkai

  • 2018. március 22.

Film

Spielberg legújabb politikai thrillere a nosztalgikus múltba kalauzol bennünket, amikor még vonalas volt a telefon, nyomtatott a sajtó, és elhivatott az újságíró. Olyannyira, hogy akár saját életét, baráti körét, biztonságát is kész volt feláldozni a hiteles tájékoztatás érdekében, s nem kiszolgálni vagy befolyásolni akarta a hatalmat, hanem felelősségvállalásra, a közjó tisztességes szolgálatára kényszeríteni. A feldolgozott eset a Washington Posté, amely minden kormányzati fenyegetés dacára nyilvánosságra hozta a vietnami háborút érintő titkos dokumentumokat.

Az újság érdemei elvitathatatlanok, azonban filmet csinálni abból, hogyan telefonálgatnak egymással fontos emberek, hogyan rágódnak az újságíró felelősségén az érintettek alulvilágított, divatosan ellenfényes szerkesztőségekben, tágas otthonokban és bírósági folyosókon, nos, ez még a zsánerben abszolút rutiniénak számító rendező számára is emberpróbáló feladat. Hiába a bravúros kameramozgatás, a jó tempójú vágás, a karakterüket egytől egyig szakszerűen kidolgozó színészek. A két évvel ezelőtt hasonló problematikát (szerkesztőség a hatalom ellenében) tárgyaló Spotlight (Tom McCarthy filmje) a feszítő dilemmákhoz emberi drámát, meghasonlást és katarzist rendelt – ezt honorálták akkor Oscar-díjjal. Spielbergnél inkább szavalnak. Az elmaszkírozott Tom Hanks konkrétan is belemondja a kamerába, amit a hatalom ellenőrzésének fontosságáról gondolnia kell a nézőnek. Nixonnak csak a hátát látjuk. Messziről nézvést kicsit hasonlít Trumpra.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.