Film

A Pentagon titkai

  • 2018. március 22.

Film

Spielberg legújabb politikai thrillere a nosztalgikus múltba kalauzol bennünket, amikor még vonalas volt a telefon, nyomtatott a sajtó, és elhivatott az újságíró. Olyannyira, hogy akár saját életét, baráti körét, biztonságát is kész volt feláldozni a hiteles tájékoztatás érdekében, s nem kiszolgálni vagy befolyásolni akarta a hatalmat, hanem felelősségvállalásra, a közjó tisztességes szolgálatára kényszeríteni. A feldolgozott eset a Washington Posté, amely minden kormányzati fenyegetés dacára nyilvánosságra hozta a vietnami háborút érintő titkos dokumentumokat.

Az újság érdemei elvitathatatlanok, azonban filmet csinálni abból, hogyan telefonálgatnak egymással fontos emberek, hogyan rágódnak az újságíró felelősségén az érintettek alulvilágított, divatosan ellenfényes szerkesztőségekben, tágas otthonokban és bírósági folyosókon, nos, ez még a zsánerben abszolút rutiniénak számító rendező számára is emberpróbáló feladat. Hiába a bravúros kameramozgatás, a jó tempójú vágás, a karakterüket egytől egyig szakszerűen kidolgozó színészek. A két évvel ezelőtt hasonló problematikát (szerkesztőség a hatalom ellenében) tárgyaló Spotlight (Tom McCarthy filmje) a feszítő dilemmákhoz emberi drámát, meghasonlást és katarzist rendelt – ezt honorálták akkor Oscar-díjjal. Spielbergnél inkább szavalnak. Az elmaszkírozott Tom Hanks konkrétan is belemondja a kamerába, amit a hatalom ellenőrzésének fontosságáról gondolnia kell a nézőnek. Nixonnak csak a hátát látjuk. Messziről nézvést kicsit hasonlít Trumpra.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.