Film

A tigris és a szelíd ő

Ang Lee: Pi élete

Film

Sokaknak beletört a bicskája Yann Martel nyolcmillió példányban elkelt regénye, a Pi élete megfilmesítésébe, de Ang Lee 120 millió dollár és egy számítógépből elővarázsolt bengáli tigris segítségével megfilmesítette a megfilmesíthetetlent.

Sok szerencsét kívánok Ang Lee-nek! – mondta a vesztesek nyugalmával Jean-Pierre Jeunet, az Amélie csodálatos élete rendezője, mint aki egyáltalán nem bánja, hogy többé nem neki kell vesződnie Yann Martel (interjúnk a szerzővel itt) megfilmesíthetetlennek hitt regényével. Azzal a többolvasatú, Istent is megszólító történettel, melynek indiai fiatalember hőse a szárazföldön világvallások között, az óceánon viszont hajótemető hullámok hátán hánykolódik. És ez a hánykolódás, mármint a hajótörött viszontagságai, teszi ki a regény nagy részét.


Ami megkülönböztette Martel világsikerű történetét a hajótörött-történetek többségétől, az egy kétszázhúsz kilós, Richard Parker névre hallgató bengáli tigris – alighanem Martel az első, aki ember és tigris mentőcsónakbeli egymásrautaltságáról írt felnőttmesét. Olyan mesét, amely elég sikeres lett ahhoz, hogy Hollywood legdrágább számítógépeit üzemelje be a tigris minél élethűbb megrajzolásához. És ha egyszer valaki – ki tudja, miért – megkérdezi, milyen év volt a 2012-es, bátran felelhetjük, hogy a 2012-es a tigris éve volt, mert Richard Parker fejedelmi alakja a számítógépes animáció újabb csodája, legfeljebb Peter Jackson (nem tigris, filmrendező) Gollamja érhet – az idei animációs figurák közül – a nyomába. Hasonlóképp életszerű a mozgása és élethűek a vonásai a címszereplő Pinek, ami azért is örvendetes, mert őt hús-vér ember (Suraj Sharma) alakítja, és hát ő lenne e „jámbor, vallásos és vegetáriánus” fiatalember, a történet emberi szereplője. És mivel a csónakban csak ketten vannak, nagy szükség van a 3D-re mint harmadik szereplőre, hogy a multiplexek is műsorra tűzzék e méregdrága produkciót. És ezúttal a 3D-re sem lehet panasz, a hajótörés vagy a repülőhalak inváziója bőségesen meghálálja az extra ráfordítást.

Mindezek fényében elmondhatjuk, hogy a Pi élete mégsem megfilmesíthetetlen regény, hisz épp most filmesítették meg pazar külsőségek közepette. És mindezek fényében mégis megfilmesíthetetlen regény a Pi élete, mert hiába van meg a filmben minden, amit ma a legmodernebb géppark egy hajótörött-történethez hozzáadni képes, szinte semmi sincs meg benne abból, ami a regényt kiemelte a minden évben újratermelődő „futottak még” mesék tengeréből. Pedig Ang Lee mint igazi jó tanuló, majd minden képét újraalkotta a szövegnek, még a rókamanguszták húsevő szigetét is, amely – kell-e mondani – úgyszintén pazarul fest. Látva a kolléga győzedelmes kudarcát, e spielbergien flott és spielbergien üres-gazdag produkciót, Jeunet döntése bölcs megfutamodásnak is tűnhet akár.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.