Film

A védelmező 2.

  • - kg -
  • 2018. szeptember 16.

Film

Denzel Wa­shington az Orient expresszen utazik, fején kufi, kezében könyv; a jelentős színész a jelentős író, Ta-Nehisi Coates memoárját, a 2015-ös Between the World and Me-t olvasgatja.

Denzel Wa­shington az Orient expresszen utazik, fején kufi, kezében könyv; a jelentős színész a jelentős író, Ta-Nehisi Coates memoárját, a 2015-ös Between the World and Me-t olvasgatja. Lehetséges lenne, hogy egy könyvreklám tanúi lennénk? Végül is, miért ne? Az, hogy Denzel hamarosan összecsukja a könyvet, komótosan átsétál a büfékocsiba, és ott teázgatva eltör néhány nyakat, még nem jelenti azt, hogy el kéne vetnünk könyves ajánlóját. És ezzel még nem ért véget a kulturális kikacsintás, mert hamarosan mit látunk a szerényen élő igazság­osztó kezében? 1. Szögbelövőt 2. Lefűrészelt csövű puskát 3. Az eltűnt idő nyomábant.

A Védelmező 2. készítőibe, akik megegyeznek A Védelmező 1. készítőivel, sajnos nem szorult annyi fekete humor, hogy elkészítették volna a világ első olyan akciójelenetét, amelyben az olvasott főhős egy Proust-kötettel veri agyon az ellene szövetkező gyilkosokat. Pedig az lett volna csak az igazi, ahogy repül a nehéz Proust, ki tudja hol áll meg. A Bimbózó lányok árnyékábanra pedig ki lehetett volna írni, hogy a Védelmező ajánlásával. De nem, idáig nem merészkedtek el a film készítői; Denzel, midőn nyakat törni indul, az éjjeliszekrényen hagyja Proustot, ennyit a franciákról. És míg a következő kiadós vérengzésre várunk, hősünk mint egy Télapóba oltott Teréz anya segít helyre billenteni utasai életét, például egy holokauszt-túlélő bácsiét is. Ja, igen, ha nem mondtuk volna, a Védelmező, ha épp nem öl, az Uber riválisának színeiben szállítja Boston kispénzű polgárait – Denzel nem csak Prosutot, de a Lyftet is ajánlja.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.