Film

A védelmező 2.

  • - kg -
  • 2018. szeptember 16.

Film

Denzel Wa­shington az Orient expresszen utazik, fején kufi, kezében könyv; a jelentős színész a jelentős író, Ta-Nehisi Coates memoárját, a 2015-ös Between the World and Me-t olvasgatja.

Denzel Wa­shington az Orient expresszen utazik, fején kufi, kezében könyv; a jelentős színész a jelentős író, Ta-Nehisi Coates memoárját, a 2015-ös Between the World and Me-t olvasgatja. Lehetséges lenne, hogy egy könyvreklám tanúi lennénk? Végül is, miért ne? Az, hogy Denzel hamarosan összecsukja a könyvet, komótosan átsétál a büfékocsiba, és ott teázgatva eltör néhány nyakat, még nem jelenti azt, hogy el kéne vetnünk könyves ajánlóját. És ezzel még nem ért véget a kulturális kikacsintás, mert hamarosan mit látunk a szerényen élő igazság­osztó kezében? 1. Szögbelövőt 2. Lefűrészelt csövű puskát 3. Az eltűnt idő nyomábant.

A Védelmező 2. készítőibe, akik megegyeznek A Védelmező 1. készítőivel, sajnos nem szorult annyi fekete humor, hogy elkészítették volna a világ első olyan akciójelenetét, amelyben az olvasott főhős egy Proust-kötettel veri agyon az ellene szövetkező gyilkosokat. Pedig az lett volna csak az igazi, ahogy repül a nehéz Proust, ki tudja hol áll meg. A Bimbózó lányok árnyékábanra pedig ki lehetett volna írni, hogy a Védelmező ajánlásával. De nem, idáig nem merészkedtek el a film készítői; Denzel, midőn nyakat törni indul, az éjjeliszekrényen hagyja Proustot, ennyit a franciákról. És míg a következő kiadós vérengzésre várunk, hősünk mint egy Télapóba oltott Teréz anya segít helyre billenteni utasai életét, például egy holokauszt-túlélő bácsiét is. Ja, igen, ha nem mondtuk volna, a Védelmező, ha épp nem öl, az Uber riválisának színeiben szállítja Boston kispénzű polgárait – Denzel nem csak Prosutot, de a Lyftet is ajánlja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.