Film

A kíméletlen

Film

Létezik egy horror alműfaj, melyet jobb híján „a civilizált ember rémálmaként” lehetne definiálni. Idesorolhatók a kannibálhorrorok (Green Inferno, Cannibal Holocaust, Csontok és skalpok) vagy a hillbilly-horrorok (Sziklák szeme, Gyilkos túra).

Létezik egy horror alműfaj, melyet jobb híján „a civilizált ember rémálmaként” lehetne definiálni. Idesorolhatók a kannibálhorrorok (Green Inferno, Cannibal Holocaust, Csontok és skalpok) vagy a hillbilly-horrorok (Sziklák szeme, Gyilkos túra). A nyugati képzeletben hasonló mumusfunkciót töltenek be az egzotikus országok börtönei, ahol a szerencsétlen fordulatok folytán bebörtönzött fehér ember nemi erőszak, késelések és pszichológiai terror áldozatául esik.

A korántsem makulátlan liver­pooli bokszoló és alkalmi drogdíler, Billy Moore is egy ilyen zsúfolt bangkoki börtönbe kerül. A dokumentumfilmezés felől érkezett Jean-Stéphane Sauvaire hamar világossá teszi, hogy mi érdekli Moore történetében: a kulturális sokk és a személyes pokoljárás. A dokumentarista hitelességet a valódi thai elítéltek alkotta statiszták biztosítják, akik tulajdonképpen csak barna, tetovált biomasszát szolgáltatnak, mely gyúrja, sebzi, kisajátítja Moore tejfehér, szeplős testét. Joe Cole elképesztő fizikai és mentális fegyelemmel játssza Moore-t, egyfajta fluid, törékeny maszkulinitást adva a férfinak: sápadt, lányos arca kontrasztot alkot a sötét, tetovált társai­é­val, bár állatiasságban nem marad el tőlük. Sauvaire egy pillanatra sem engedi ki a nézőt Moore szűk perspektívájából: megszállott aprólékossággal járja be szeplős bőré­nek minden négyzetcentiméterét és rögzíti a hosszú, véres meccsek minden másodpercét. A kíméletlen zavarba hozza nézőjét: inkább hipnotizál, mint felpörget, és nem ad megnyugtató lezárást Moore történetének.

Forgalmazza a Vertigo Média


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.