A zűrzavar hiánya - RZA

  • Kabai Csaba, k.kabai lóránt
  • 2009. július 16.

Film

A Wu-Tang Clan zenei mindenese és egyik első számú MC-je, számtalan szólólemez producere, filmzenék (Szellemkutya, Kill Bill) összeállítója, az egykori Gravediggaz meghatározó embere. Az olykor színészként is fel-feltűnő, jelenleg a filmrendezéssel kacérkodó, számtalan művésznevet használó Robert Fitzgerald Diggs július harmadikán fergeteges hangversenyt adott a Dürer-kertben. A koncert után turnémenedzserétől tíz percet kaptunk.

A Wu-Tang Clan zenei mindenese és egyik első számú MC-je, számtalan szólólemez producere, filmzenék (Szellemkutya, Kill Bill) összeállítója, az egykori Gravediggaz meghatározó embere. Az olykor színészként is fel-feltűnő, jelenleg a filmrendezéssel kacérkodó, számtalan művésznevet használó Robert Fitzgerald Diggs július harmadikán fergeteges hangversenyt adott a Dürer-kertben. A koncert után turnémenedzserétől tíz percet kaptunk.

*

Magyar Narancs: Nagyon jó kondícióban vagy. Van valami titkod?

RZA: Persze, szeretem a hiphopot.

MN: Kérlek, beszélj a Wu-Tang Chamber Music című új album koncepciójáról.

RZA: Nos, először is ez nem egy Wu-Tang Clan-album. Vagyis úgy tűnhet, hiszen a zene jó, a szövegek jók, és persze egészen wu-tangosak, de ez nem egy "igazi" Wu-Tang Clan-album. Ez az album főhajtás, tiszteletadás a Wu-Tang-hangzás előtt. Tudod, korábban rendszerint a nyolcvanas évekbeli soulzenéből, a dzsesszből, esetleg a bluesból emeltem ki hangmintákat. A kilencvenes és a kétezres évek zenészei viszont már hiphophallgatók is, azaz számtalan gitárossal, dobossal, basszusgitárossal közös vonásunk, hogy szeretjük a hiphopot. És sokuk szereti a Wu-Tang Clant is. Mindez épp elég ahhoz, hogy készüljön egy album Wu-Tang-zenével. Hagyományos, hangszeres zenészek együttműködése ez MC-kkel: amit korábban hangminták segítségével oldottunk volna meg, azt most feljátszották nekünk valódi hangszerekkel. Nem kellettek volna Wu-Tang-rapperek rá, sőt semmilyen rapper nem kellett volna rá, attól a zene még Wu-Tang-hangzású. Ez az egész koncepció lényege.

MN: Az album június 30-án jelent meg, én tegnap letöltöttem. Mi a véleményed az illegális zeneletöltésről?

RZA: Nézd, ha meg lehet így szerezni, akkor meg lehet, nem igazán érdekel. Ha tetszik a zene, ha megmozgatja a segged, az jó, az a lényeg. Persze az lenne az igazi, ha fizetnének érte, hiszen pénzbe került az elkészítése is. Vegyük például az ingedet: nem tudod letölteni az internetről, és fizetsz érte, mert pénzbe került előállítani is.

MN: Nas néhány évvel ezelőtt a hiphop halálát hirdette.

RZA: A hiphop soha nem hal meg, mert nagyon sok ember él a hiphop szelleme szerint generációról generációra. A hiphop azért sem fog meghalni, mert az összes zenei stílus együttműködésével, szintetizálásával jön létre: blues, dzsessz, new age, shaolin, klasszikus - ezek mind ott vannak benne. Így a hiphop soha nem hal meg. Amit Nas gondolt, amikor ezt mondta, azt hiszem, a hiphopra mint bizniszre vonatkozott. A biznisz pedig változik. Aki manapság részt vesz ebben az iparban, leginkább pénzt akar keresni. És ez innentől már nem a zenéről szól. De gyakran megtörténik, hogy bizonyos műfajok halálhírét keltik. Ott van például a rock and roll. Elég régóta és nagyon gyakran mondogatják, hogy a rock and roll halott. Ennek ellenére több rock and roll-lemezt adnak el ma, mint bármikor korábban. Valójában ami a hiphop jövőjét illeti, személy szerint elég sok lehetőséget látok a kölcsönhatásban a rock and rollal.

MN: A szövegeid alapján úgy tűnik, hogy a gondolkodásodban elég könnyen megférnek az egymástól viszonylag távolinak tűnő kulturális tradíciók. Hogyan békíthetők ezek össze?

RZA: Először is azt nézem, hogy mi a jelentése a szavaknak, érted? Majd azt, hogy a tanításban van-e igazság. Ha van igazság, akkor elfogadom, és tiszteletben tartom. Az iszlám jelentése: béke (valójában: megbékélés isten akaratában - a szerk.). A béke a zűrzavar hiányát jelenti, és eszerint élek: az életemben nincs zűrzavar, se zavarodottság. A Buddha jelentése: megvilágosodott. Én szeretnék megvilágosodott lenni, ezért tanulmányozom az ehhez vezető utakat. Kereszténynek lenni annyit jelent, mint igyekezni hasonlóvá válni Krisztushoz. Jézus nagy ember volt, olyan akarok lenni, mint ő. Bár azt nem szeretném, hogy keresztre feszítsenek (nevet). Ám az ő fő igazsága a megbékélés a szeretetben, a szeretetre való feltétlen képesség. Úgy értem, ki ne akarna ilyen lenni. Mohamed szintén nagy ember volt. Jó volt a családjához, a gyerekeihez, a népéhez. Emellett különleges képességű hadvezér és katona is volt. Krisna a Bhagavad-gítában rendkívüli bölcsességről tesz tanúbizonyságot. Én tisztelem ezeket az embereket. Ezek azok a tényezők, amelyek inspirálnak és vezetik az életemet.

MN: Holnapután negyvenéves leszel - meddig lehet ezt csinálni szerinted?

RZA: A hiphopot? Azt mindig csinálni fogom. A fellépéseket viszont már nem biztos. Most színészként tevékenykedem, és a jövőben szeretnék még többet mozgolódni ezen a téren, szeretnék filmeket készíteni. Ha a Wu-Tang akar majd még valamit, én mindig ott leszek, hogy segítsek, és ezt nem másért fogom tenni, csak azért, mert barátok vagyunk.

MN: Visszatérve egy kicsit Nasra: tavaly nyáron szinte ugyanakkor adtatok ki szólólemezt, és volt egy-egy dal mindkettőtökén, amely azonos hangmintát használt (RZA: You Can't Stop Me Now; Nas: You Can't Stop Us Now - mindkettő alapja a The Whatnauts 1970-es dala, a Message From A Black Man). Tudtatok egymás munkájáról a megjelenés előtt?

RZA: Nem tudtam, hogy ő is épp ezzel dolgozik. Nézd, nagyon sok ember foglalkozik hiphoppal. Sokat hallgatom Nast, mert ő mindig jó albumokat csinál. Tisztelem őt. De a dalainak a producerei mind RZA-fanok is egyben - ezt ők mondták nekem. Így Salaam Remi - a Nas-verzió producere - is Wu-Tang-rajongó. De amúgy is gyakran előfordul, hogy ugyanazt a mintát, ugyanazt a loopot használjuk. Egyébként mi szeretjük egymást, ismerem Nast 15 éves kora óta. Eljött hozzám, amikor a Cuban Linx-albumot (a szintén Wu-Tang Clan-tag Raekwon első szólólemeze, amelyen Nas is feltűnik közreműködőként - K. Cs.) csináltuk, együtt lógtunk, zenéről beszélgettünk.

MN: Nemrég volt némi vitád Raekwonnal és Ghostface-szel. Milyen a kapcsolat mostanában a klántagok között?

RZA: Figyelj, a Wu-Tang olyan, mint egy család: testvérek vagyunk. Természetes, hogy vannak vitáink, és ez nem is baj. Minden családban vannak viták, de ettől a család még család marad. Holnap találkozom Method Mannel; Raekwonnal, Ghostface-szel időnként összefutunk; GZA mindig telefonál, hiszen mi unokatestvérek vagyunk; Cappadonna eljött hozzám múlt hónapban, két dalt csináltunk; U-God most bíróságon van ugyan, mert vádat emeltek ellene, de én azért fogom látni, és ez jó; Inspectah Deck születésnapja és az én születésnapom között csak egy nap van, az enyém július 5-én, az övé 6-án van, szóval őt is látom majd hamarosan.

MN: Milyen érzéseid vannak az Egyesült Államok új elnökével kapcsolatban?

RZA: Barack Obama nagyon jó az országnak, és nagyon jó a világnak. És nagyon jó a szívemnek is, hiszen minket eddig arra tanított Amerika, hogy sohasem lesz fekete király vagy uralkodó. A hatvanas, hetvenes években még elég komoly elnyomás és szegregáció volt. Aztán most, harminc-negyven évvel később azt látod, hogy egy fekete férfi néz le rád az ország legmagasabb páholyából - ez nagyon jó előjel. Azonban őszintének kell lennünk magunkhoz, és elismerni, hogy a fekete embereknek nagyon alázatos szívük van. És most nem a fekete lélekről beszélek, ez más. Nézd, még a rabszolgaság idején a fehér embernek a fekete férfi a rabszolgája volt, míg a fehér ember gyermekeit a fekete nő nevelte fel. Soha nem láthattál fehér nőt gyermekre vigyázni vagy főzni. Ilyen a mi természetünk: ha nem is tudok neked segíteni, legalább ártani nem fogok neked. És a világ most csodálja ezt a természetet. Az Obama előtt regnáló elnök, az ifjabb Bush nem törődött az emberekkel, csak átgázolt rajtuk. Bush nem tudott segíteni senkinek, ehelyett mindenkit bántott. Most nincs szükség háborús politikára, most arra van szükség, hogy ha nem tudsz segíteni, legalább ne árts.

Figyelmébe ajánljuk