EXCSAJOK SZELLEME

  • - ts -
  • 2009. július 16.

Film

Amerika messze van, tán ezért gondoljuk, hogy rendes ország. Annyira az, hogy például nem rendelnek tanulmányokat spanoktól az állami szervek illetékesei.

Ám a rendesség kontraproduktív olykor...

Mer' ha én hollywoodi döntéshozó lennék, menten megbíznám valamelyik csókosomat "A korszerû szépségipar hatásai a színészmesterség hagyományos metódusaira" címû tényfeltáró mélyfúrás elkészítésére ("- különös tekintettel a szájrángatással szemben újabban támadt plasztikai természetû kihívásokra").

De itt van még az év eleje sikere, a Benjamin Button különös élete - az arról szól, hogy Brad Pitt alapból tatának születik, s visszafelé él. A maszkmester jutalomjátéka - mondhatnánk, ha nem láttuk volna. A sminkesszakmának is megvannak a maga, laikusok számára is könnyen felismerhetõ kliséi.

Az Excsajok szelleme ezen terepen próbál vicces és romantikus lenni, ráadásul nem éri be ennyivel, hisz Márai Sándor Füveskönyvét is igyekszik ismeretlenül megzenésíteni (értsd: minduntalan lapos és idegesítõ életbölcsességeket ad szereplõi szájába). A felkapott fényképész spirituális és fogszabályzós erõk hatása alatt szembesül léha életének különösen kínos stációival, legfõképpen idomítási célból, hátha a kétségkívül sokkoló élmények hatására reátér a jó útra. S láss csodát!

Ám mivel mondott odisszeiája egy bizonyos idõrendi fésületlenségben realizálódik, a mûsoridõ alatt lesz bõven szerencsénk Matthew McConaugheyt és szereplõtársait (inkluzíve Michael Douglas) öregnek, fiatalnak és egyebeknek látni. És itt lép be a szépségipari faktor. Az eredmény siralmas.

Forgalmazza az InterCom

*

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.