Akik a bunkók bőrébe bújtak – Viszlát, Top Gear!

  • Gera Márton
  • 2015. június 30.

Film

Befejeződik a Top Gear, vagy legalábbis egy jelentős korszaka zárul le a legismertebb autós műsornak. A fizikai bántalmazást a legnagyobb sztárnak, Jeremy Clarksonnak se nézik el. De hogyan jutott el idáig?

A Top Gear már lassan negyvenéves, 1977-ben indult a BBC-n a kocsijukat folyton bütykölgető családfőket kiszolgáló műsor. 515 epizód készült, de sok különbség nem volt közöttük: a műsorvezető beült az autóba, felsorolta a tulajdonságait, ment vele egy kört, és szépen megdicsérte az adott járgányt, majd jött egy kisebb verseny a pályán – és már vége is volt a félórás epizódnak.

Aki pedig nem lökettérfogatok és forgatónyomatékok között élte az életét, fejvesztve menekült a műsor elől. Igaz, már a nyolcvanas években feltűnt a műsort később megújító fiatal újságíró, Jeremy Clarkson mint műsorvezető, mégis hihetetlen, miként húzta ennyi ideig az eredeti Top Gear.

Angela Rippon, 1977

Angela Rippon, 1977

William Woollard, 1981

William Woollard, 1981

 

Nyilván szeretett volna a brit közszolgálati tévé egy olyan autós műsort, amely mindenkihez szól, és közben nézettségi csúcsokat döntöget. Tehát szakítani kellett a korábbi formulával, már nem a garázsban, a kocsi alatt fetrengő apuka volt az elsődleges célközönség, hanem az autóba csak bepattanó, azt egyszerű közlekedési eszköznek tekintő ember. A helyzet viszont az, hogy a 2002-ben megújult Top Gear mindkét réteget kiszolgálta.

false

Jeremy Clarkson és csapata azt ismerte fel, hogy a nézők jelentős részét egyáltalán nem érdeklik az autók jellemzői, azt ledarálják a kereskedők meg az álmot hozó más autós műsorok. Így az új Top Gear inkább lett show-műsor, mint dokumentumfilm-sorozat. Minden epizódra jutott valami hatalmas ökörség, volt, hogy lakókocsival járták be az angol vidéket, de a jármű lerobbant, majd kiégett, és ez már egy sommás ítélet volt a lakóautókról. A szívünknek legkedvesebb rész mégis az, amikor Budapesten versenyeztek BMX-esek ellen. De ugyanúgy bemutattak autókat, és a legnagyobb újítás talán a szabadszájúság, hogy kendőzetlenül alkottak véleményt, nem voltak szent tehenek.

Clarkson

Clarkson

 

A három műsorvezető fricskát mutatott azoknak, akik szerint az élet kiteljesedése a négy kerék, és a csúcs, amikor a legújabb BMW-vel száguldunk az utakon. Noha maguk is ezt a szerepet játsszák, látszik, hogy ez álarc, ők most a bunkók bőrébe bújtak. És mindez remekül áll nekik. Clarkson játssza a valódi taplót, aki olyanokat mond, hogy a mexikóiak lusták, és a konyhájuk a hányáshoz hasonlít, közben ott van mellette a jellegzetes angol urat hozó Lassú Kapitány, James May, és a bármikor szidható hülye gyerek, Richard Hammond. Ez a felállás a Top Gear sikerének titka, már régen nem fontos, mennyivel megy a legújabb McLaren, a lényeg, hogy milyen újabb őrültséget csinál a három műsorvezető. Ezért kullognak csak a Top Gear után a nemzetközi változatok és a nagy versenytárs, a szintén 2002 óta futó Ötödik sebesség. Mindegyikben tisztességgel felmondják a kötelezőt, néha még poénkodnak is, de nem érzi azt a néző, hogy feltétlenül a tévé elé kell ülnie.

false

Persze a Top Gear hihetetlenül sikeres, és nem csupán Clarkson gazdagodott meg belőle, hanem úgy nagyjából az egész BBC: merchandise kiegészítők ezreit lehet megvásárolni, van újság is, és 2008-ban elindult a Top Gear Live, ami nyilvánvaló hakni, a három műsorvezető járja a világot, a rajongók meg azért fizetnek, hogy őket láthassák. Közben több mint 200 országban lehet nézni az epizódokat, mi ebből a szempontból elég rosszul jártunk, mert itthon rettenetes hangalámondással kerülnek adásba a részek. Mindenesetre 2013-ban a műsor bekerült a Guinness-rekordok könyvébe mint a legnézettebb televíziós dokumentumfilm-sorozat.

false

Mindezek alapján a leghülyébb csatornának lehetne nevezni a BBC-t, amiért márciusban kirúgta Clarksont. Csak hát a bántalmazás az mégiscsak bántalmazás, és a műsorvezető egy forgatási nap végén, miután nem kapott vacsorát, megütötte a producerét. A csatorna vezetése azonnali hatállyal felfüggesztette, majd egy belső vizsgálatot követően kirúgta. Az eddigi botrányok után úgy látszik, a BBC most nem a pénztárcáját, hanem az etikus viselkedést tartotta előbbre valónak. És ez most tényleg nem egy reklámfogás volt, nem az évad utolsó részét akarták így felvezetni – mert a korábbi a botrányok kapcsán voltak olyan hangok, amelyek azt ecsetelték, ezek csak jól megtervezett marketinges trükkök. A felháborodott nézők viszont rendületlenül küldték a leveleket a médiahatóságnak, mindegy volt, hogy Clarkson éppen csúnyán beszél vagy tiger helyett niggert mond.

Minden évadra jutott egy botrány, és mindez a brit közszolgálati tévén, amely nem győzött elég sűrűn bocsánatot kérni, de tisztában volt vele, hogy ez csak egy show, felesleges komolyan venni. A bulvársajtónak meg tökéletes címlapokat szolgáltattak a felháborodások, például amikor Argentínába egy, a falklandi háborúra emlékeztető rendszámú autóval érkeztek a műsorvezetők, majd a helyiek kövekkel dobálták meg őket.

Jeremy Clarkson távozik, és vele együtt megy James May és Richard Hammond is, a Top Gear pedig marad a BBC-n, mert a csatorna nem fogja kidobni az ablakon a formátumot. A rádiós műsorvezető, Chris Evans alá is írta a hároméves szerződést, ő lesz a műsor új arca. És valami egészen más kezdődik, mert a Top Gearnek a jelenlegi formájában vége, nagyjából olyan lesz, mintha Sherlock Holmes-filmet forgatnának Sherlock Holmes és dr. Watson nélkül.

Clarksonékat persze nem kell félteni, már be is jelentették, hogy mindenképpen lesz folytatás, egyelőre úgy tűnik, a Netflix a befutó. Végül tényleg mindenki a Netflixen köt ki.

Neked ajánljuk

A világképlet nyomában

  • Kovács Róbert

Az Ásatás legújabb részében megnézzük, hogy vélekedtünk 2000-ben A tér és az idő természetéről