Film

Holnapolisz

  • - kg -
  • 2015. június 28.

Film

Ó, az a gyermeki rácsodálkozás a világra, amiből aztán bazi nagy felnőttkori cinizmus lesz! Ó, igen, mi lett veled, te mindannyiunkban ott lakó, drága gyermek, igen, hozzád szólok, te csillagokat pásztázó kis Spielberg és Merdzsókat tologató Lucas Jr., te, aki repülni vágytál, és meg is építetted – porszívóalkatrészből és merülőforralóból – a hátra szerelhető rakétákat! Ó, ó és ó! A Disney mesejátéka is ilyen 3 ó-s cucc, ott van például George Clooney, aki gyermekként repülni vágyott (ó!), fel is jutott a mindennél fantasztikusabb Holnapoliszba, de nem kell ahhoz filmrendezőnek és azon belül is Brad Birdnek (A fantasztikus család; L’ecsó) lenni, hogy tudjuk: akit egyszer kitesznek Legolandból – akarom mondani, Holnapoliszból –, abból gyanakvó és megkeseredett felnőtt lesz. Tisztára, mint Clooney, aki ezúttal zakkant tudósban nyomja, s akit ki más is rázhatná fel epikus magányából, mint egy másik repülni vágyó gyermek (óó!), aki még nem nőtt fel egészen. Fel- és visszajutni Holnapoliszba, az elveszett gyermekkorba (óóó!), a hátra szerelhető rakéták földjére, ez a fő tét, meg persze az emberiség. És itt – az emberiségen – csúszik el ez az egész jobb sorsra érdemes kísérlet, ami addig jó, amíg csak egy ódivatú, robotos, nosztalgikus mese akar lenni Brad Birdhöz méltó, szuper díszletekkel (az Eiffel-torony még sosem viselkedett úgy, mint Birdnél). Az emberiség jövőjét Hugh ­Laurie jelképezi citromba harapott ábrázattal, de meseileg sem állunk jobban, mert néhány öregedő filmes bácsi fontoskodása betesz a cukiságnak.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.