Akik a fiatalkorúak börtönéből indultak – Gerő Marcell filmrendező

Film

Monory Mész András Bebukottak című, a nyolcvanas évek közepén felvett börtönfilmjének gyilkosságért elítélt fiataljairól készítette harminc év után a Gerő Marcell–László Sára alkotópáros a Káin gyermekeit. Dokumentumfilmjüket az HBO vetíti.

magyarnarancs.hu: Mi vitt rá, hogy utánamenj a Bebukottak három szereplőjének?

Gerő Marcell: Kutatási anyagként néztük meg a Bebukottakat egy másik filmtervünk kapcsán. Annyira megrázó volt, hogy napokig erről beszélgettünk Sárival. A monológok ereje fogott meg mindkettőnket, ahogy a fiatalok beszélnek a bűntettükről, a börtönbe kerülésről, az ottani életről, a szabadulás utáni terveikről. A tizenhat-tizenhét éves srácoknak az életkorukból adódó alapvető ártatlanságuk, maga a fiatalságuk elképesztő ellentétben áll a tettel, amit elkövettek, a nap mint nap megélt brutalitással.

magyarnarancs.hu: Mennyire volt konkrét terved a Bebukottak folytatásáról?

GM: Amikor belekezdtünk, fogalmunk sem volt arról, hol találjuk meg a „srácokat”, mi történt velük az elmúlt harminc évben. Sokan mondták, aki fiatalkorúként hat-nyolc évet lehúz Tökölön, jó eséllyel az egész életét börtönben tölti. Ehhez képest teljesen más jellegűvé változott a film, gyakorlatilag önmagát írta. Az egyetlen fontos szempont az volt, hogy ne akarjunk ítélkezni felettük, vagy felmenteni őket, inkább próbáljuk megtalálni az egyes szereplők történetének a lényegét.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Nehéz kikeveredni a bűnspirálból. Egyikük ezt úgy fogalmazza meg a filmben, hogy akitől rosszat várnak el, az be is fogja teljesíteni az ígéretet.

GM: Ebben van azért önmentegetés is. Ezek a ma ötvenes férfiak börtönben töltötték a felnőttélet elkezdésének azt az időszakát, amit én a gimnáziumban és az egyetemen. Eredetileg a film arról szeretett volna szólni, hogy milyen következményei vannak annak, ha valaki a fiatalkorát börtönben tölti. Bármennyire is ebbe az irányba próbáltunk haladni, mindenki visszakanyarította a saját történetét a börtön előtti időszakra. Érdekes módon sokkal kevésbé hibáztatják a börtönt az életük alakulása miatt.

magyarnarancs.hu: Milyen szálon indultatok el?

GM: A Bebukottakban a hat srác közül egyedül Nagy József neve hangzik el, ami a leggyakoribbb vezeték- és keresztnév. A Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága érthető módon nem adhat ki adatokat az elítéltekről. Egy információnk volt csupán, Sopsits Árpád az egyikükről megjelent újságcikk alapján készítette az apagyilkosról szóló filmjét, a Céllövöldét. A stábból már senki nem emlékezett a nevére, így hát a könyvtárban végignyálaztuk 1980-tól ’83-ig az összes napilapot. Ráakadtunk a cikkre, a névre és Miskolcra mint helyszínre. Kutatási engedélyért folyamodtunk a miskolci bíróságon, ahonnan anonimizált adatokat kaptunk. Pásztor Pál megtalálása vezetett aztán Nagy József Gáborhoz és Barcsai Zsolthoz. Elsődlegesen őket szerettem volna megtalálni.

magyarnarancs.hu: Mivel sikerült elnyerni a bizalmukat?

GM: Semmilyen szinten nem próbáltunk velük játszani, manipulálni őket. Amikor egyszer ügyeskedni próbáltam Zsolttal, az azonnal megbosszulta magát. Aki sok időt tölt börtönben, egy szempillantás alatt észreveszi, ha meg akarják vezetni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Ha nem akartatok ítélkezni…

GM: Ahogyan a Bebukottak a börtönről szól, úgy azt szerettük volna, hogy a Káin gyermekei valamilyen értelemben a szabadságról szóljon. És ahogyan a Bebukottak egy fura, de nagyon pontosan lefordítható parafrázisa vagy metaforája volt az akkori rendszernek, úgy szeretnénk, hogy a Káin gyermekei is a magáénak tudhatná ezt, ha nemcsak ezeknek a nagyon nehéz sorsú embereknek az életéről szólna, hanem arról a világról is, amiben élünk.

magyarnarancs.hu: Végtére is a dokumentumfilmek célja…

GM: Főleg a hatvanas-hetvenes évek magyar dokumentumfilmes hagyományára jellemző a politikai, szociológiai megközelítés. Nyugat-Európában virágzását éli ma ez a műfaj. A sok közül csak egyfajta megközelítés a társadalmi, politikai jelleg, sok dokumentumfilm kizárólag az emberi kapcsolatokkal foglalkozik. Az itthoni kultúrába beivódott, hogy a dokumentumfilm elsősorban arra való, hogy az értelmiséget tájékoztassa az ország nem értelmiségi részével kapcsolatos eseményekről. Magyarországon korábban ez a műfaj néhány kivételtől eltekintve abból állt, hogy emberek közeliben, félközeliben beszéltek, kis túlzással a beszélő fejekkel volt azonos. Holott a dokumentumfilm kifejezetten moziélményt tud nyújtani akár egyetlen szó elhangzása nélkül, epikus képekkel, feszültségteremtő képességgel, érzelmekkel.

magyarnarancs.hu: Támogatta a filmet a Nemzeti Filmalap?

GM: A közvetett állami támogatástól és az HBO Europe koproduceri részvételétől eltekintve nincs magyar pénz ebben a minden szempontból magyar filmben. Még akkor nyújtottuk be a filmtervet, amikor a filmalap elsősorban játékfilmek finanszírozásával foglalkozott, és az elbírálási rendszerük is ahhoz igazodott. Nem kaptunk részletes magyarázatot az elutasításra, ráadásul a bírálóbizottság minden tagja izgalmasnak tartotta. Valószínűleg sem Sári, sem az én rutinomat nem tartották megnyugtatónak, nem látták a biztosítékát annak, hogy az elkészülő film megfelelő színvonalat fog megütni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.