Akik a fiatalkorúak börtönéből indultak – Gerő Marcell filmrendező

Film

Monory Mész András Bebukottak című, a nyolcvanas évek közepén felvett börtönfilmjének gyilkosságért elítélt fiataljairól készítette harminc év után a Gerő Marcell–László Sára alkotópáros a Káin gyermekeit. Dokumentumfilmjüket az HBO vetíti.

magyarnarancs.hu: Mi vitt rá, hogy utánamenj a Bebukottak három szereplőjének?

Gerő Marcell: Kutatási anyagként néztük meg a Bebukottakat egy másik filmtervünk kapcsán. Annyira megrázó volt, hogy napokig erről beszélgettünk Sárival. A monológok ereje fogott meg mindkettőnket, ahogy a fiatalok beszélnek a bűntettükről, a börtönbe kerülésről, az ottani életről, a szabadulás utáni terveikről. A tizenhat-tizenhét éves srácoknak az életkorukból adódó alapvető ártatlanságuk, maga a fiatalságuk elképesztő ellentétben áll a tettel, amit elkövettek, a nap mint nap megélt brutalitással.

magyarnarancs.hu: Mennyire volt konkrét terved a Bebukottak folytatásáról?

GM: Amikor belekezdtünk, fogalmunk sem volt arról, hol találjuk meg a „srácokat”, mi történt velük az elmúlt harminc évben. Sokan mondták, aki fiatalkorúként hat-nyolc évet lehúz Tökölön, jó eséllyel az egész életét börtönben tölti. Ehhez képest teljesen más jellegűvé változott a film, gyakorlatilag önmagát írta. Az egyetlen fontos szempont az volt, hogy ne akarjunk ítélkezni felettük, vagy felmenteni őket, inkább próbáljuk megtalálni az egyes szereplők történetének a lényegét.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Nehéz kikeveredni a bűnspirálból. Egyikük ezt úgy fogalmazza meg a filmben, hogy akitől rosszat várnak el, az be is fogja teljesíteni az ígéretet.

GM: Ebben van azért önmentegetés is. Ezek a ma ötvenes férfiak börtönben töltötték a felnőttélet elkezdésének azt az időszakát, amit én a gimnáziumban és az egyetemen. Eredetileg a film arról szeretett volna szólni, hogy milyen következményei vannak annak, ha valaki a fiatalkorát börtönben tölti. Bármennyire is ebbe az irányba próbáltunk haladni, mindenki visszakanyarította a saját történetét a börtön előtti időszakra. Érdekes módon sokkal kevésbé hibáztatják a börtönt az életük alakulása miatt.

magyarnarancs.hu: Milyen szálon indultatok el?

GM: A Bebukottakban a hat srác közül egyedül Nagy József neve hangzik el, ami a leggyakoribbb vezeték- és keresztnév. A Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága érthető módon nem adhat ki adatokat az elítéltekről. Egy információnk volt csupán, Sopsits Árpád az egyikükről megjelent újságcikk alapján készítette az apagyilkosról szóló filmjét, a Céllövöldét. A stábból már senki nem emlékezett a nevére, így hát a könyvtárban végignyálaztuk 1980-tól ’83-ig az összes napilapot. Ráakadtunk a cikkre, a névre és Miskolcra mint helyszínre. Kutatási engedélyért folyamodtunk a miskolci bíróságon, ahonnan anonimizált adatokat kaptunk. Pásztor Pál megtalálása vezetett aztán Nagy József Gáborhoz és Barcsai Zsolthoz. Elsődlegesen őket szerettem volna megtalálni.

magyarnarancs.hu: Mivel sikerült elnyerni a bizalmukat?

GM: Semmilyen szinten nem próbáltunk velük játszani, manipulálni őket. Amikor egyszer ügyeskedni próbáltam Zsolttal, az azonnal megbosszulta magát. Aki sok időt tölt börtönben, egy szempillantás alatt észreveszi, ha meg akarják vezetni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Ha nem akartatok ítélkezni…

GM: Ahogyan a Bebukottak a börtönről szól, úgy azt szerettük volna, hogy a Káin gyermekei valamilyen értelemben a szabadságról szóljon. És ahogyan a Bebukottak egy fura, de nagyon pontosan lefordítható parafrázisa vagy metaforája volt az akkori rendszernek, úgy szeretnénk, hogy a Káin gyermekei is a magáénak tudhatná ezt, ha nemcsak ezeknek a nagyon nehéz sorsú embereknek az életéről szólna, hanem arról a világról is, amiben élünk.

magyarnarancs.hu: Végtére is a dokumentumfilmek célja…

GM: Főleg a hatvanas-hetvenes évek magyar dokumentumfilmes hagyományára jellemző a politikai, szociológiai megközelítés. Nyugat-Európában virágzását éli ma ez a műfaj. A sok közül csak egyfajta megközelítés a társadalmi, politikai jelleg, sok dokumentumfilm kizárólag az emberi kapcsolatokkal foglalkozik. Az itthoni kultúrába beivódott, hogy a dokumentumfilm elsősorban arra való, hogy az értelmiséget tájékoztassa az ország nem értelmiségi részével kapcsolatos eseményekről. Magyarországon korábban ez a műfaj néhány kivételtől eltekintve abból állt, hogy emberek közeliben, félközeliben beszéltek, kis túlzással a beszélő fejekkel volt azonos. Holott a dokumentumfilm kifejezetten moziélményt tud nyújtani akár egyetlen szó elhangzása nélkül, epikus képekkel, feszültségteremtő képességgel, érzelmekkel.

magyarnarancs.hu: Támogatta a filmet a Nemzeti Filmalap?

GM: A közvetett állami támogatástól és az HBO Europe koproduceri részvételétől eltekintve nincs magyar pénz ebben a minden szempontból magyar filmben. Még akkor nyújtottuk be a filmtervet, amikor a filmalap elsősorban játékfilmek finanszírozásával foglalkozott, és az elbírálási rendszerük is ahhoz igazodott. Nem kaptunk részletes magyarázatot az elutasításra, ráadásul a bírálóbizottság minden tagja izgalmasnak tartotta. Valószínűleg sem Sári, sem az én rutinomat nem tartották megnyugtatónak, nem látták a biztosítékát annak, hogy az elkészülő film megfelelő színvonalat fog megütni.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.