DVD

Áldozat?

  • - kg -
  • 2017. augusztus 13.

Film

Minden rendben a párizsi polgári körökben: a karácsonyi vacsorán jó borokat szolgálnak fel, a selyempaplanok alatt mindenki mindenkivel kavar, a szépen terített asztal alatt pedig pajkos lábak kúsznak fel izgalmasan idegen ölekbe. Vagy talán még sincs minden rendben, mert Isabelle Huppert-t, a határozott üzletasszonyt macskája szeme láttára épp megerőszakolja saját nappalijában egy símaszkos betörő. Nem így szoktak kezdődni a selyempaplanos francia filmek, de azokat nem is Paul Verhoeven szokta rendezni. Ezt viszont nagyon is ő rendezte, ezért is van, hogy Huppert, miután véres altesttel feltápászkodik a parkettről, hamarosan sushit rendel, beruház egy csinos szekercére, karácsonyi vacsorát ad és családi ügyeket intéz: a cég vezetve, a szerető kielégítve, a szomszéd megkívánva, a család szeretve-gyűlölve az igazi. A francia film testét idegenek rágják, biztosan fáj is Le Penéknek, hogy a legjobb francia filmeket Haneke készíti, és a helyzet azóta csak súlyosbodott: jött Verhoeven, a holland-hollywoodi főtroll, és még egyet csavart a dolgokon. Haneke lenyúlta a francia burzsoákat, Verhoeven meg lenyúlta Hanekét, sőt, addig parodizálja, míg a fal és egy véres koponya adja a másikat. A diszpók elkeveredtek, és Haneke besavanyodott burzsoái egy baltás show-ba lettek berendelve. Verhoeven úgy indít minden jelenetet, mintha komoly mondanivalója lenne a polgári nappalikat belengő szeretetlenség témájában, aztán a legnagyobb fapofával ledob egy poént; akkorát, hogy ezért a francia film nemes hagyományai védelmében állami szinten kéne fellépni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.