DVD

Áldozat?

  • - kg -
  • 2017. augusztus 13.

Film

Minden rendben a párizsi polgári körökben: a karácsonyi vacsorán jó borokat szolgálnak fel, a selyempaplanok alatt mindenki mindenkivel kavar, a szépen terített asztal alatt pedig pajkos lábak kúsznak fel izgalmasan idegen ölekbe. Vagy talán még sincs minden rendben, mert Isabelle Huppert-t, a határozott üzletasszonyt macskája szeme láttára épp megerőszakolja saját nappalijában egy símaszkos betörő. Nem így szoktak kezdődni a selyempaplanos francia filmek, de azokat nem is Paul Verhoeven szokta rendezni. Ezt viszont nagyon is ő rendezte, ezért is van, hogy Huppert, miután véres altesttel feltápászkodik a parkettről, hamarosan sushit rendel, beruház egy csinos szekercére, karácsonyi vacsorát ad és családi ügyeket intéz: a cég vezetve, a szerető kielégítve, a szomszéd megkívánva, a család szeretve-gyűlölve az igazi. A francia film testét idegenek rágják, biztosan fáj is Le Penéknek, hogy a legjobb francia filmeket Haneke készíti, és a helyzet azóta csak súlyosbodott: jött Verhoeven, a holland-hollywoodi főtroll, és még egyet csavart a dolgokon. Haneke lenyúlta a francia burzsoákat, Verhoeven meg lenyúlta Hanekét, sőt, addig parodizálja, míg a fal és egy véres koponya adja a másikat. A diszpók elkeveredtek, és Haneke besavanyodott burzsoái egy baltás show-ba lettek berendelve. Verhoeven úgy indít minden jelenetet, mintha komoly mondanivalója lenne a polgári nappalikat belengő szeretetlenség témájában, aztán a legnagyobb fapofával ledob egy poént; akkorát, hogy ezért a francia film nemes hagyományai védelmében állami szinten kéne fellépni.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”