Film

Amint a nap lebukik

Hossein Amini: Kétarcú január

  • Bori Erzsébet
  • 2014. november 16.

Film

Ezt most megúsztuk.

Patricia Highsmith hű olvasói nyilván rettegve várták annak a regénynek az adaptációját, amely azzal nyit, hogy áthajózunk a Korin­thoszi-csatornán, majd Pireuszból Athénba hajtatunk, ahol a szereplők megtekintik az Akropoliszt és az egyéb nevezetességeket, ellátogatnak Szunionba naplementézni, Krétára repülve ingáznak egyet Iraklion és Hania között, a csúcsjelenetre a knósszoszi palotában kerül sor, a végjátékra pedig Párizsban és Marseille-ben.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy nincs kivel azonosulni, mert a történet mindhárom főhőse ellenszenves, akkor joggal tarthattunk attól, hogy a megfilmesítés mintegy kényszerpályán robog majd a színes, széles vásznú (ún. ibuszos) látványosság felé.

Az eddig forgatókönyvíróként jeleskedő Hossein Amini még jól ránk is ijeszt, amikor egyből az Akropoliszon kezd, ráadásul a január eleji nyirok helyett szalmakalapos ragyogó napsütésben, szép emberekkel és azzal a szarvashibával, hogy Rydalt, a huszonéves éretlen fiatalembert eleve kisstílű simlisként vezeti be, akinek nem kell átlépnie a saját árnyékát, hogy a hivatásos bűnöző Chester cinkosává szegődjön. A harmadik, kevésbé lényeges figura Chester fiatal felesége, Colette. Highsmith jó húsban lévő buta libája itt ugyanúgy lényegül át szilfid szőke bűbájjá Kirsten Dunst alakításában, mint a Gwyneth Paltrow játszotta nagy seggű Marge A tehetséges Mr. Ripley-ben.

E baljós előzmények után viszont egyre jobban alakulnak a dolgok, és egy-egy döccenőtől eltekintve sikerül a filmnek közel férkőznie Highsmith gonosz és kaján szelleméhez. A túl­pszichologizált Kétarcú január nem tartozik a szerző remekművei közé; legbonyolultabb jelleme, Rydal megrekedt a fejlődésben, és még mindig egy tizenöt éves kori sérelmét dédelgeti, amelyet az apja, a rettegett és ájultan tisztelt, az egész családot jutasi őrmesterként egzecíroztató harvardi régészprofesszor okozott neki. A történet úgy indul, hogy a hónapok óta Athénban lébecoló és valamilyen villámcsapásszerű megvilágosodásra váró Rydal értesül az apja haláláról, de dafke nem utazik haza a temetésére. Ebben a lelkiállapotban pillantja meg Chestert, aki az apjára emlékezteti, és a következő lépésben már Colette-et is megfelelteti kamaszkori szerelmével. Egyszerre vonzza és taszítja a mások pénzén nagy lábon élő, középpályás csaló és szélhámos, aki szemre az apja hasonmása, belsőleg a szöges ellentéte. A házaspárra tapad, és akkor sem tágít, amikor kiderül, hogy nem turista­úton vannak, hanem szökésben, és a mind kétségbeesettebb menekülést változatos bűnelkövetések kísérik a hamisítástól a gyilkossági kísérleten át az emberölésig.

Viggo Mortensen meggyőzően hozza a gazdag, elegáns, nagyvonalú amerikai leépülését, szétzilálódását; bár Chester túlélő típus, és újra meg újra próbálja összerázni magát, fokozatosan megroppan a hétköznapi viszontagságok és a komoly sorscsapások súlya alatt, elhatalmasodik rajta az addig kordában tartott alkoholproblémája, s miután mindent és mindenkit elveszít, nem marad más hátra, mint magára vállalni a Rydel által ráosztott faramuci apaszerepet. A Kétarcú január így lesz egy buddy movie és egy apafilm rendhagyó elegyévé.

A csatát az döntötte el, hogy mind a forgatókönyve, mind a rendezés tanúsága szerint Amini ráérzett Highsmith írói világára, át tudott emelni szinte minden lényeges motívumot, és a praktikus okokra visszavezethető cselekménybeli és helyszínváltoztatások során is szem előtt tartotta az eredeti intencióit. Olyasmikre gondolok, mint a Franciaországból Törökországba áthelyezett végjáték nagy hajszája, ami a régi párizsi virág­piac helyett az isztambuli bazárban folyik. A film nyilván nem januárban forgott, amikor korán sötétedik, és Athénban is dermesztő hideg tud lenni, de ezt esti jelenetekkel és esővel váltották ki, Knósszoszban például mindkettővel: sötét is van, zuhog is, így esély sincs arra, hogy a híres műemlék elterelje a figyelmet a történet tragikus fordulatáról. A regény a hatvanas évek elején íródott, és akkor is játszódik; fél évszázaddal későbbi filmváltozatát vehetnénk akár „kosztümös történelmi thrillernek” is, és feltehetően törekedtek is a korhűségre, de szerencsére nem azzal a kínos minuciózussággal, ami már a dráma rovására tolakszik előtérbe. Azt mindenesetre híven érzékeltetik, hogy a gazdagokat megcélzó luxusszállóktól eltekintve az 1960-as Görögország (ahogy Európa jelentős része is) elég lepattant hely volt, van tehát hová alászállniuk, és még onnét is lejjebb adniuk a pixisből kihullóknak. A katartikus befejezést, legalábbis highsmith-i mércével, bátran nevezhetjük happy endnek, hiszen beüt a villámcsapás, amely megnyitja az utat a fiatalember sokáig elodázott felnőtté válása előtt.

Patricia Highsmith regényeiből mindössze két jó film készült eddig: Hitchcocktól az Idegenek a vonaton és Wenderstől Az amerikai barát. Ez a harmadik.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.