„Talán hiánypótló dolog” – Böjte Ágnes és Groó Diana a DunaDOCK-ról

Film

Botrányt okoztak a Cinefesten. Újabban ezt mondják róluk. A DunaDOCK most a Verzió keretén belül tartja meg programját. Konfliktusról, szakmaiságról és a friss dokumentumfilmekről beszélgettünk.

Augusztusban rendes botrány kerekedett, mert a DunaDOCK csapata (Böjte Ágnes, Groó Diana, Trencsényi Klára és Ugrin Julianna) nem mutathatta be a Cinefesten MasterClass programját. Pontosabban nem úgy vetíthetett volna filmeket, a szervezők külön feltételekkel és előcenzúra során hagyták volna jóvá a szakmai programot. A DunaDOCK a nyilvánosság elé állt, majd kis idő elteltével a Cinefest szervezői is belátták, hogy nem kicsit hibáztak. A DunaDOCK egy új és teljesen más válogatású MasterClass programmal a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi és Dokumentumfilm Fesztiválon jelentkezik.

magyarnarancs.hu: Hogyan értékelitek a Cinefest szervezőivel kialakult konfliktus végét, lezárását, és mit gondoltok a folytatás lehetőségéről?

Groó Diana: Nagyon nehéz nyarunk volt, sőt inkább borzalmas, és a részletekbe nem is akarok belemenni. Azt hiszem, hogy az a közlemény, amit kiadtunk (augusztus 17-i Facebook-bejegyzés), mindent szóról szóra közvetít. A dolgokat nem lehet meg nem történtté tenni. Ez egy folyamat volt, egy hosszú párbeszéd eredménye, és nem csak gyorsan megsértődtünk meg kiadtunk egy közleményt… De ez már a múlté. A lezárás furcsa volt, a fesztivál részéről mindenféle kifogás érkezett, félreértésről beszéltek, sérelmezték a rágalmakat, pedig nekünk nem volt kedvünk az ilyesmihez, sokkal több és fontosabb dolgunk van, minthogy balhét csináljunk jókedvünkben.

Böjte Ágnes: Tegyük hozzá, hogy konkrétan azért meghazudtoltak bennünket.

Böjte Ágnes, Groó Diana

Böjte Ágnes, Groó Diana

Fotó: Németh Dániel

GD: Ettől függetlenül tény és igaz, hogy mi sajnáltuk a legjobban a történteket, nagyon kedves fesztivál volt mindannyiunknak, a fesztiváligazgató pedig megkeresett bennünket, hogy reméli, a jövőben mindezt helyre lehet hozni. Mi állunk elébe, a meghívó és a megkeresés tőlük kell, hogy érkezzen, akár úgy, hogy a DunaDOCK jelen legyen a Cinefesten, vagy zsűribe, előzsűribe keressenek minket személyenként, esetleg azokat, akik rajtunk kívül felálltak. Itt meg kell említenünk azt a nagyon klassz csajt, Vodál Verát, aki az előzsűriből állt fel a hír kirobbanása után. Azt hiszem, a folytatás csak a fesztiváltól függ. Nem lehet meg nem történtté tenni ezt a konfliktust, ha a fesztivál – ez egy nagyon rossz szó – tanul ebből, akkor talán az ehhez hasonló kis, stiklis dolgokba nem megy bele a közeljövőben, és mi leszünk a legboldogabbak, ha megőrzi azt a presztízsét és nyitottságát, amilyen eddig volt, és a működésébe nem pofázik bele a politika.

BÁ: Elég sokan mondták vagy kérdezték, hogy megérte-e egy ilyen fontos fesztivált ilyen hírbe kevernünk, ami egyrészt azt feltételezi, mintha ez az egész nem történt volna meg, mintha ezt csak mi találtuk volna ki. Nem, ezt mi nemcsak úgy kitaláltuk, hanem ez így volt. Másrészt, épp azért kellett a nyilvánosság elé lépnünk, mert egy fontos fesztivál ezt nem engedheti meg magának. Nem tudok felülemelkedni, csak mert valaki vagy valami nekem kedves, de mondjuk, olyan elveket vall, ami az enyémekkel gyökeresen ellentétes, teszem azt rasszista. Ezek más szintű kérdések, ettől még ez egy jó fesztivál, csak olyan dolgot tettek, amit emberileg nem tudtunk felvállalni, és amiről azt gondoljuk, hogy nem lehet megtenni, ezért muszáj, hogy mindenki tudjon róla.

magyarnarancs.hu: A Cinefesten az általatok válogatott filmekkel volt a baj. A Verzión egy teljesen más programmal vagytok jelen.

GD: Megkaptuk az ukázt, hogy a Cinefestre tervezett filmeket (Schiffer Pál: Cséplő Gyuri és Hajdu Eszter: Ítélet Magyarországon) milyen jó lenne emberjogi fesztiválokon játszani, mert tulajdonképpen ott a helyük. Nem szeretjük, ha valaki eldönti helyettünk vagy megmondja, hogy milyen filmek hova valók, legyen az egy fesztivál vagy egy intézmény. A DunaDOCK egy szakmai program, amely keretében témától függetlenül mutatunk be filmeket. A mostani kínálat a Verzión érinti is az emberi jogokat meg nem is. Alapvetően nem ez a fő szempont, a dokumentumfilm szakmaiságáról akarunk beszélni. Ha valaki megkérdezné, hogy most miért nem azokat a filmeket hoztuk ide, hát azért, mert azt gondoljuk, hogy egy fesztiválon ne azért legyen ott egy film, mert roma vagy zsidó, vagy bármilyen egyéb témájú. Ne úgy legyen már, hogy a zsidó témájú filmek csak zsidó és emberjogi témájú fesztiválokon szerepelhetnek, a roma témájúak meg csak roma és emberjogi fesztiválokon. Helló, itt másról beszélünk!

BÁ: A társadalmi problémákról – úgy tartják – beszélni kell a dokumentumfilmeknek, ez is a műfaj sajátossága. És nem feltétlenül csak a pozitív példákról szólnak ezek a filmek.

GD: Egy fesztivál nem engedheti meg magának, hogy úgy válogasson, hogy valamiről kényes beszélni, valamiről meg nem.

magyarnarancs.hu: Hogy működik a MasterClass válogatás?

GD: Négyen vagyunk: Ugrin Julianna producer, Trencsényi Klára, Ági és én. Az elmúlt időszakban sokat jártunk nemzetközi filmfesztiválokon, fórumokon, láttuk a friss termést, és azt mondtuk, hogy olyan jó lenne, ha ezeket a filmeket itthon is láthatnák az emberek. Részben szubjektív válogatás, részben már a meglévő szakmai kapcsolatainkat kamatoztatjuk.

BÁ: A módszertani szempont is fontos, úgy igyekszünk egymáshoz képest válogatni a filmeket, hogy többtípusú legyen. Most az egyik épp játékfilmes elemeket tartalmazó, játékfilmes szemléletű (Velvet Terrorists), de van „követős” dokumentumfilm, ami az események után megy (a Káin gyermekei tulajdonképpen egy kutatást mutat be, hogy mi történt a Bebukottak című film egykori szereplőivel, hogyan élnek 30 évvel később), meg nagyon személyes történetet feldolgozó is (Not Without You).

GD: Az a lényege a programunknak, hogy megmutassuk, a dokumentumfilm nemcsak beszélő fej vagy hagyományos tévériportos megjelenítés, hanem lássák sokan, hányféle megközelítési mód van, hányféle aspektusából lehet megvilágítani egy történetet, és ez milyen izgalmas (is) tud lenni. A DunaDOCK MasterClass programja pedig arról szól, hogy alkotókat hívunk meg – és nagyon büszkék vagyunk, ha van köztük magyar is –, levetítjük a filmeket, és ők utána előadást tartanak arról, hogy milyen módszerrel kezdtek hozzá. Nemcsak a szakmának szólnak ezek az előadások, hanem azoknak is, akik simán dokumentumfilm-imádók, mert ők a kulisszatitkokba tudnak bepillantani, esetleg titkos filmes pluszinfókat tudhatnak meg.

magyarnarancs.hu: Miért épp ezekre a filmekre esett a választásotok?

GD: Kerekes Péter Velvet Terrorists filmjét tavaly láttam Jihlavában.

BÁ: Mindnyájan rajongói vagyunk.

GD: Kerekesnek hihetetlen humora és sajátos stílusa van. Ő az, akinek Európában védjegyévé vált, hogy játékfilmes elemekkel, csodálatos látvánnyal, humorral jeleneteket kreál dokumentumfilmes helyzetekből. Trencsényi Klári választása a holland film, a Lataster házaspár filmje a Lataster házaspárról.

BÁ: Ami azért nagyon fontos, mert egy személyes történet az alkotók saját családtagjairól, a férfi szüleinek portréja, a házasságuk utolsó évéről szól. A személyes gyász és annak feldolgozása dokumentumfilm formájában is lehetséges, bár nem feltétlenül a dokumentumfilm az első asszociáció, ami az emberek eszébe jut, holott személyes dologról is szólhat, nemcsak direkt módon társadalmi problémákról. A Káin gyermekei pedig azért fontos, mert ez most a nagybetűs magyar dokumentumfilm, ami elindult a világban.

GD: Tűkön ültünk, hogy láthassuk.

BÁ: És fantasztikus, hogy a Bebukottakkal együtt vetíthetjük. A Bebukottak rendezője, Monory Mész András most fogja először látni a Káint, úgyhogy ez külön izgalmas.

GD: Talán ez a MasterClass ilyen formában hiánypótló dolog. Szeretjük csinálni, és iszonyú mázlink volt, mert tulajdonképpen egy évvel ezelőtt a semmiből indultunk. Egy kis támogatással mögénk állt az HBO, piciben, de hatékonyan működünk. Februárban telt házas vetítéseket csináltunk a Jurányiban. A filmalap is tanúja volt ennek, és úgy döntöttek, hogy beszállnak, aminek örülünk, mert ez végül is közügy.

BÁ: Örülünk, hogy a filmalap is látja, hogy ez fontos, és bár csak egész estés dokumentumfilmeket támogatnak, az jó, hogy az ilyen fórumot is fontosnak tartják.

DunaDOCK MasterClass program november 14. és 16. között a Kino és a Toldi moziban.

Velvet Terrorists

Velvet Terrorists – pitching trailer – 4 min from Hypermarket Film Ltd. on Vimeo.

Not Without You

Not Without You 1 from Peter Lataster on Vimeo.

Bebukottak

Káin gyermekei

Figyelmébe ajánljuk