Filmalap – Most nem a százmilliók röpködnek

Film

Sorra hozza a filmalap a döntéseit, hol támogat, hol nem. A vihar után most épp csendes, és ha szerényen is, de játékba hozza Mundruczót, Vidnyánszkyt vagy épp Sándor Pált.

Szépen sorban, egymás után lesznek publikusak a Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) határozatai. Az MNF legutóbbi két (az egyik és a másik) tanácskozása során hozott döntései közül szemezgettünk, amelyek ezúttal igen változatosak. Akad köztük: „nem támogatja”, „elhalasztja, egyúttal konzultációra hívja az alkotókat”, „a forgatókönyv végső változatát/verzióját elfogadta”, „nem támogatja, nem járul hozzá a koprodukciós partner beszállásának kiváltásához”, „elfogadta, az utolsó részlet folyósítását engedélyezi, a támogatási célt megvalósítottnak, a támogatási szerződést lezártnak tekinti” és így tovább.

Andy Vajna

Andy Vajna

Mindez önmagában csak mérsékelten lenne érdekes: természetes, hogy egy ekkora hatalommal és támogatási alappal rendelkező állami kulturális szervezet dönt, határoz, elfogad és elutasít. Ám ezúttal nem is a finanszírozás mértéke miatt érdemes picit figyelni, hanem sokkal inkább a szereplők színre lépése – vagy annak hiánya – okán.

Nem, nem, nem

A filmalap nem támogatja a forgatókönyv/filmtervfejlesztés célú pályázatot az André és Norma Jeane, a Teleki, a Ziccer, a Pipás Pista, a Szólítsatok Brad Pittnek!, a Nagy fekete ló és a cseresznyefa, A pasim nem kóser és a Gyűlölet rabságában filmtervek esetében, amelyekről a közleményből – a címek alapján simán lehet, hogy nem véletlenül – nem tudunk meg semmit. Ezen esetekben pusztán a film érdekesnek aligha mondható címe mellett csupán a pályázati azonosító szám és a nemleges döntés vált hangsúlyossá. Pedig vannak most is olyan visszautasított szereplők, akiknek a személye is publikus és nem nyertek, például nem támogatják filmgyártás célú pályázat formájában Brady James Corbet rendezésében (forgatókönyv: Mona Fastvold, producer: Kemény Ildikó) az Egy vezér gyermekkora című filmet sem.

Akad olyan film is, amely esetében a döntést a filmalap elhalasztotta, sőt az alkotókat konzultációra hívta. Így járt Mészáros Márta (a filmgyártás-előkészítés célú pályázat benyújtása során) az Aurora Borealis – Északi fény című filmjével, de a Tasnádi István által írt, Robert Dornhelm rendezésében tervezett Its’ Showtime Siberia!/Túl az Óperencián is. Ehhez képest Sándor Pál reménykedhet, Vándorszínészek című tervének végső forgatókönyvét elfogadta a bizottság, épp itt az ideje, hogy egy kicsit „konzultáljanak”, akárcsak a Pusztai Ferenc produceri kezei alatt alakuló Kút című film esetében, amit Gigor Attila fog rendezni.

Majdnem zöld

Ehhez képest Mundruczó Kornél Jég című filmtervének forgatókönyv/filmtervfejlesztés célú pályázatát 5 millió 200 ezer forinttal támogatják, amelynek Mundruczó nemcsak rendezője, de forgatókönyvírója is. A cím alapján arra következtethetünk, hogy az alkotó – a Frankenstein-terv után – újra egyik színházi munkáját (amely a Trafóban, majd a Nemzeti Színházban futott hosszan, nagy sikerrel) viszi majd vászonra, amennyiben a Szorokin-mű ilyen-olyan adaptálásáról van szó. De támogatják Kenyeres Bálint leendő rendezését, a Jó katona című projekt 2. draftjának előkészítését 1 millió 500 ezer forinttal.

Krstic Milorad – aki producere, írója és rendezője is filmjének – Ruben Brandt, a gyűjtő című munkáját, pontosabban a filmgyártás előkészítését 50 millió forinttal segíti a filmalap.

Örülhet – bár nem biztos, hogy teljes mértékben – Fliegauf Bence is, akinek Hímpor című filmje kapcsán, „az utolsó részlet folyósítását – a gyártási támogatási szerződésben szereplő elkülönített bankszámlára – engedélyezi”, bármit is jelentsen e kitétel, azonban a filmalap nem támogatja, nem járul hozzá (!) a koprodukciós partner beszállásának kiváltásához.

Valahogy így járt Vidnyánszky Attila is, aki a debreceni Csokonai Nemzeti Színházban színre vitt Úri muri című Móricz-adaptációt rendezné meg, a forgatókönyv/filmtervfejlesztés célú pályázatának támogatása már nem kérdés: a Filmszakmai Döntőbizottság a forgatókönyv első változatát elfogadta, de a forgatókönyv további fejlesztését, újabb változat elkészítését nem támogatja, a támogatási folyamatot lezártnak tekinti. Azonban még ott van még Vidnyánszky eddig be nem mutatott első mozifilmje is (eddig csupán tv-filmeket jegyez), amely Juhász Ferenc A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok kapujából című költői eposzából született, amely befejezése enyhén szólva elhúzódott.

Hát így dönt, döntöget a filmalap, amely most épp csendesen oszt-osztogat, miután a Pálfi-féle Toldi-balhé, na meg a remekül lezajlott filmhét után lett egy kis csend.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.