Filmalap – Most nem a százmilliók röpködnek

Film

Sorra hozza a filmalap a döntéseit, hol támogat, hol nem. A vihar után most épp csendes, és ha szerényen is, de játékba hozza Mundruczót, Vidnyánszkyt vagy épp Sándor Pált.

Szépen sorban, egymás után lesznek publikusak a Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) határozatai. Az MNF legutóbbi két (az egyik és a másik) tanácskozása során hozott döntései közül szemezgettünk, amelyek ezúttal igen változatosak. Akad köztük: „nem támogatja”, „elhalasztja, egyúttal konzultációra hívja az alkotókat”, „a forgatókönyv végső változatát/verzióját elfogadta”, „nem támogatja, nem járul hozzá a koprodukciós partner beszállásának kiváltásához”, „elfogadta, az utolsó részlet folyósítását engedélyezi, a támogatási célt megvalósítottnak, a támogatási szerződést lezártnak tekinti” és így tovább.

Andy Vajna

Andy Vajna

Mindez önmagában csak mérsékelten lenne érdekes: természetes, hogy egy ekkora hatalommal és támogatási alappal rendelkező állami kulturális szervezet dönt, határoz, elfogad és elutasít. Ám ezúttal nem is a finanszírozás mértéke miatt érdemes picit figyelni, hanem sokkal inkább a szereplők színre lépése – vagy annak hiánya – okán.

Nem, nem, nem

A filmalap nem támogatja a forgatókönyv/filmtervfejlesztés célú pályázatot az André és Norma Jeane, a Teleki, a Ziccer, a Pipás Pista, a Szólítsatok Brad Pittnek!, a Nagy fekete ló és a cseresznyefa, A pasim nem kóser és a Gyűlölet rabságában filmtervek esetében, amelyekről a közleményből – a címek alapján simán lehet, hogy nem véletlenül – nem tudunk meg semmit. Ezen esetekben pusztán a film érdekesnek aligha mondható címe mellett csupán a pályázati azonosító szám és a nemleges döntés vált hangsúlyossá. Pedig vannak most is olyan visszautasított szereplők, akiknek a személye is publikus és nem nyertek, például nem támogatják filmgyártás célú pályázat formájában Brady James Corbet rendezésében (forgatókönyv: Mona Fastvold, producer: Kemény Ildikó) az Egy vezér gyermekkora című filmet sem.

Akad olyan film is, amely esetében a döntést a filmalap elhalasztotta, sőt az alkotókat konzultációra hívta. Így járt Mészáros Márta (a filmgyártás-előkészítés célú pályázat benyújtása során) az Aurora Borealis – Északi fény című filmjével, de a Tasnádi István által írt, Robert Dornhelm rendezésében tervezett Its’ Showtime Siberia!/Túl az Óperencián is. Ehhez képest Sándor Pál reménykedhet, Vándorszínészek című tervének végső forgatókönyvét elfogadta a bizottság, épp itt az ideje, hogy egy kicsit „konzultáljanak”, akárcsak a Pusztai Ferenc produceri kezei alatt alakuló Kút című film esetében, amit Gigor Attila fog rendezni.

Majdnem zöld

Ehhez képest Mundruczó Kornél Jég című filmtervének forgatókönyv/filmtervfejlesztés célú pályázatát 5 millió 200 ezer forinttal támogatják, amelynek Mundruczó nemcsak rendezője, de forgatókönyvírója is. A cím alapján arra következtethetünk, hogy az alkotó – a Frankenstein-terv után – újra egyik színházi munkáját (amely a Trafóban, majd a Nemzeti Színházban futott hosszan, nagy sikerrel) viszi majd vászonra, amennyiben a Szorokin-mű ilyen-olyan adaptálásáról van szó. De támogatják Kenyeres Bálint leendő rendezését, a Jó katona című projekt 2. draftjának előkészítését 1 millió 500 ezer forinttal.

Krstic Milorad – aki producere, írója és rendezője is filmjének – Ruben Brandt, a gyűjtő című munkáját, pontosabban a filmgyártás előkészítését 50 millió forinttal segíti a filmalap.

Örülhet – bár nem biztos, hogy teljes mértékben – Fliegauf Bence is, akinek Hímpor című filmje kapcsán, „az utolsó részlet folyósítását – a gyártási támogatási szerződésben szereplő elkülönített bankszámlára – engedélyezi”, bármit is jelentsen e kitétel, azonban a filmalap nem támogatja, nem járul hozzá (!) a koprodukciós partner beszállásának kiváltásához.

Valahogy így járt Vidnyánszky Attila is, aki a debreceni Csokonai Nemzeti Színházban színre vitt Úri muri című Móricz-adaptációt rendezné meg, a forgatókönyv/filmtervfejlesztés célú pályázatának támogatása már nem kérdés: a Filmszakmai Döntőbizottság a forgatókönyv első változatát elfogadta, de a forgatókönyv további fejlesztését, újabb változat elkészítését nem támogatja, a támogatási folyamatot lezártnak tekinti. Azonban még ott van még Vidnyánszky eddig be nem mutatott első mozifilmje is (eddig csupán tv-filmeket jegyez), amely Juhász Ferenc A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok kapujából című költői eposzából született, amely befejezése enyhén szólva elhúzódott.

Hát így dönt, döntöget a filmalap, amely most épp csendesen oszt-osztogat, miután a Pálfi-féle Toldi-balhé, na meg a remekül lezajlott filmhét után lett egy kis csend.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.