Film

Arcélek, útszélek

  • - kg -
  • 2018. május 17.

Film

Agnès Varda, a kilencvenhez közelítő filmrendező és JR, a harmincas fotós leereszkednek az egyszerű, vidéki francia emberek világába – mi, akik miniszterelnöki főtanácsadókhoz vagyunk szokva, akik sofőrös Audival járják a vidéket a nyomor elleni ádáz küzdelemben, csakis előítéletekkel állhatunk az ilyen ötletekhez, és csakis Agnèst okolhatjuk, ha ezúttal csúnyán felsülünk. Nem fair, hogy még el sem értünk vidékre, még csak ott tartunk, hogy a magát macskabolond néninek álcázó nagyon nagy művésznő és a napszemüvege mögé rejtőző hipszter-forma street artist szövetséget köt egymással, de már itt akkora csapást szenved a cinizmusunk, hogy abból nem lehet felállni.

false

Olyan diszkréten zajlik a másik körüludvarlása, olyan természetességgel futják le a tiszteletköröket, hogy még Agnès macskája sem tűnik olcsó megoldásnak. És mit művelnek ezek ketten a vidéki lakosság, a traktoros gazdálkodók, kecskék, üzemi munkások és falusi földönfutók körében? Valami egészen hallatlan dolgot: ki-ki teszi a dolgát. JR szolid felforgató tevékenységet végez, a helybéliek óriásfotójával dekorálja ki a pajta- és házfalakat, míg AV, aki már az ’50-es években sem riadt meg a valóságtól, két lábbal a földön állva, tolmács nélkül vadászik a történetekre. E két lábat közelről is megszemlélhetjük, nemcsak a falusiak, de a rendezőnő lábujjai sem kerülhetik el, hogy műalkotássá nemesüljenek. És a lábujjak, akárcsak a tulajdonosaik nem hazudnak: JR és AV nem játsszák meg magukat, vagy ha mégis, akkor tökéletesen játsszák, hogy nem játsszák meg magukat.

Forgalmazza a Magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.