Film

Arcélek, útszélek

  • - kg -
  • 2018. május 17.

Film

Agnès Varda, a kilencvenhez közelítő filmrendező és JR, a harmincas fotós leereszkednek az egyszerű, vidéki francia emberek világába – mi, akik miniszterelnöki főtanácsadókhoz vagyunk szokva, akik sofőrös Audival járják a vidéket a nyomor elleni ádáz küzdelemben, csakis előítéletekkel állhatunk az ilyen ötletekhez, és csakis Agnèst okolhatjuk, ha ezúttal csúnyán felsülünk. Nem fair, hogy még el sem értünk vidékre, még csak ott tartunk, hogy a magát macskabolond néninek álcázó nagyon nagy művésznő és a napszemüvege mögé rejtőző hipszter-forma street artist szövetséget köt egymással, de már itt akkora csapást szenved a cinizmusunk, hogy abból nem lehet felállni.

false

Olyan diszkréten zajlik a másik körüludvarlása, olyan természetességgel futják le a tiszteletköröket, hogy még Agnès macskája sem tűnik olcsó megoldásnak. És mit művelnek ezek ketten a vidéki lakosság, a traktoros gazdálkodók, kecskék, üzemi munkások és falusi földönfutók körében? Valami egészen hallatlan dolgot: ki-ki teszi a dolgát. JR szolid felforgató tevékenységet végez, a helybéliek óriásfotójával dekorálja ki a pajta- és házfalakat, míg AV, aki már az ’50-es években sem riadt meg a valóságtól, két lábbal a földön állva, tolmács nélkül vadászik a történetekre. E két lábat közelről is megszemlélhetjük, nemcsak a falusiak, de a rendezőnő lábujjai sem kerülhetik el, hogy műalkotássá nemesüljenek. És a lábujjak, akárcsak a tulajdonosaik nem hazudnak: JR és AV nem játsszák meg magukat, vagy ha mégis, akkor tökéletesen játsszák, hogy nem játsszák meg magukat.

Forgalmazza a Magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.