Film

Arcélek, útszélek

  • - kg -
  • 2018. május 17.

Film

Agnès Varda, a kilencvenhez közelítő filmrendező és JR, a harmincas fotós leereszkednek az egyszerű, vidéki francia emberek világába – mi, akik miniszterelnöki főtanácsadókhoz vagyunk szokva, akik sofőrös Audival járják a vidéket a nyomor elleni ádáz küzdelemben, csakis előítéletekkel állhatunk az ilyen ötletekhez, és csakis Agnèst okolhatjuk, ha ezúttal csúnyán felsülünk. Nem fair, hogy még el sem értünk vidékre, még csak ott tartunk, hogy a magát macskabolond néninek álcázó nagyon nagy művésznő és a napszemüvege mögé rejtőző hipszter-forma street artist szövetséget köt egymással, de már itt akkora csapást szenved a cinizmusunk, hogy abból nem lehet felállni.

false

Olyan diszkréten zajlik a másik körüludvarlása, olyan természetességgel futják le a tiszteletköröket, hogy még Agnès macskája sem tűnik olcsó megoldásnak. És mit művelnek ezek ketten a vidéki lakosság, a traktoros gazdálkodók, kecskék, üzemi munkások és falusi földönfutók körében? Valami egészen hallatlan dolgot: ki-ki teszi a dolgát. JR szolid felforgató tevékenységet végez, a helybéliek óriásfotójával dekorálja ki a pajta- és házfalakat, míg AV, aki már az ’50-es években sem riadt meg a valóságtól, két lábbal a földön állva, tolmács nélkül vadászik a történetekre. E két lábat közelről is megszemlélhetjük, nemcsak a falusiak, de a rendezőnő lábujjai sem kerülhetik el, hogy műalkotássá nemesüljenek. És a lábujjak, akárcsak a tulajdonosaik nem hazudnak: JR és AV nem játsszák meg magukat, vagy ha mégis, akkor tökéletesen játsszák, hogy nem játsszák meg magukat.

Forgalmazza a Magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.