Film

Elkésett űrhajó

Lengyel Balázs: Lajkó – Cigány az űrben

Film

„Gagarin, Armstrong és a cigány kering a Föld körüli pályán…” Ha vicc kezdődne így, biztosan eltűnt színesfémekre futna ki a poénja, de ugyanez ugrik be az új magyar film alcíméről is: Cigány az űrben. A címben szereplő név, a Lajkó ezen is túltesz, hiszen a „hősi halott” kutya, Lajka jut róla az eszünkbe. Pontosabban az, hogy kár a kutyáért, bár a címből ítélve valahogy egyértelműnek tűnik, hogy a furfangos cigány visszatér.

Csakhogy Lengyel Balázs első filmjének címszereplője nem furfangos, hanem elszánt. Élő cáfolata a purdéval kapcsolatos összes sztereotípiának, nem hempereg egy szál pendelyben a koszban, nem táncol óbégatva a lavór mellett, még a felnőtteknek sem segít a betöréses lopásoknál. Lajkó tudós elme, aki a csillagokba szeretne eljutni, bár csak azután válik megszállottá, hogy félbemaradt kísérletével balesetet okoz: kilövi a budit az űrbe az édesanyjával együtt. Vele akar találkozni odafönt, és teljesül is a vágya, miután hasonlóan életszerű kalandok és az ’56-os forradalom után eljut Bajkonurba.

Ebből is látható, hogy a Lajkó két súlyos kelet-európai toposszal (rasszizmus & diktatúra) szórakozik, szerencsére a magyar filmvígjátékok átlagához mérve sokkal gátlástalanabbul; szokatlan fekete humor ez, harsány ripacskodásban és píszínek egyáltalán nevezhető poénparádéban is lehet részünk, vannak köztük valóban szellemesek és rémesen rosszak, utóbbira példa az, hogy a német űrhajósnőjelölt Josef Mengele lánya, vagy hogy a termelőszövetkezetet Vörösiszapnak nevezik. De ez sem baj, sőt, csak üdvözölni lehet, hogy a Lajkó üdítő kivétel a megúszós hazai szórakoztató filmek tengerében.

Lengyel Balázs Lovas Balázzsal közösen jól felépített forgatókönyvet írt; a másfél órában nincs semmi öncélúság, szépelgés, elvarratlan szál, és ami a legfontosabb, egy perc üresjárat sincs. Összességében abszolút profi produkciót láthatunk, amit a viszonylag karcsú költségvetés (kb. 310 millió) ellenére sem érzünk fapadosnak, összetákoltnak. Kiváló forgatási helyszíneket találtak, a látvány is szinte tökéletes, ráadásul egy pillanatra sem kell kínosan éreznünk magunkat, hogy már megint és még mindig az 1980-as évek filmjeiből megismert ötvenes évek elevenedik meg a beállításokban. Persze vannak itt is bőrkabátok, van fekete autó, Bástya elvtárs helyett mindjárt Leonyid Brezsnyev, de a magyar filmben szokatlan (egyesek szerint Wes Anderson-os) kulisszák előtt nem is olyan kínos a nyálas elvtársi csók és sok egyéb, néha A tanút idéző komcsi közhely.

Ami egyedül kínos, az a címszereplő apja, a tipikus karikatúracigány. Elvileg a Pálffy Tibor formálta szerep lenne a legkacagtatóbb humorforrás, csakhogy a beszólások – az erőltetett trágárság és az izzadságszagú hasonlatok – annak ellenére is Sas Józsefet vagy Fábry Sándort idézik, hogy kétség nem fér hozzá: Pálffy kiváló színész. Ha kevesebbszer állítják a kamera elé, sokkal messzebbre jutnak vele. Viszont a Lajkót alakító Keresztes Tamás nem csak a szerepe miatt jut messzire. Noha alakításában semmi cigányos nincs, sőt egy az egyben John Cleese-t idézi (tényleg csak a hülyejárás hiányzik), mégis sajátos és eredeti, ahogy fapofával hagyja magát sodorni a másfél órás hülyeséglavinával. A pártfogó tsz-elnök szerepében Gyabronka József, Brezsnyevében az ukrán Bohdan Beniuk természetesen sziporkázik, de ugyanezt mondhatjuk az epizodistaként felbukkanó Lukáts Andorról, Szirtes Ágiról és Trill Zsoltról is.

Mindent összeadva szimpatikus és szerethető film a Lajkó, az a baj vele, hogy elég nagy késésben van. Bármennyire is szomorú (vagy épp fordítva), de az 1950-es évek, a kommunizmus megidézése felett eljárt az idő. Tíz vagy inkább húsz évvel ezelőtt Lengyel Balázs filmje minden bizonnyal kultfilmmé vált volna, talán néhány mondata is szállóigévé lesz, hiszen épp az a professzionalizmus és alázat hiányzott a korabeli abszurd vagy abszurdnak szánt magyar filmekből (lásd például Szőke András munkásságát), ami a Lajkóban maradéktalanul megvan. Csakhogy közben a világ szép lassan ugyanolyan abszurddá vált, mint a komcsi időkben, nem beszélve arról, hogy az azóta eltelt idő is egyre több. Mindaz, amire tíz-húsz évvel ezelőtt sokan még a mindennapok részeként tekintettek, az ma már nemcsak a nagyon fiatalok számára beláthatatlan régmúlt, de a harmincéveseknek is.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.